توجه به نیروهای انسانی به عنوان سرمایه در هر سازمان باعث میگردد جهت بهبود کارایی آنان مدیران و کارشناسان منابع انسانی دست به اقداماتی بزنند تا اهداف و چشمانداز نهایی سازمان میسر گردد. از همین رو تقویت مهارتهای منابع انسانی نقش کلیدی در بهبود کیفی نیروها خواهدداشت.
برخی از این مهارت و تواناییها که هم به نیروها و هم به مدیران در میزان اثرگذاریشان کمک میکند به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
- مهارت ادراکی: دارای چشماندازهای طولانی مدت، تفکرخلاق، استقبال از ایدههای جدید، قدرت تجزیه و تحلیل
- مهارت تصمیمگیری: توان اتخاذ تصمیمات مهم و ارزیابی و تحلیل خطرات و مسائل احتمالی و راهکارهای عملیاتی گوناگون
- مهارت کار تیمی: احترام متقابل، درک نظارت و تفاهم با دیگران، فعالیت موثر در گروه و هدایت درست جلسات
- مهارت مدیریت افراد: ایجاد انگیزش در دیگران و ترغیب به مشارکت آنان
- مهارت مدیریت عملکرد: رعایت نظم و اصول برنامهریزی، توجه به پیشرفت و نتیجه امور، نظارت موثر
- مهارت ارتباطی: ارتباط موثر، گوشدادن فعال، نگارش شفاف و ساختارمند، افزایش روابط عمومی و کانالهای ارتباطی
- مهارتهای شخصیتی: اعتمادبه نفس، خودشناسی، وظیفهشناسی، مسئولیتپذیری
- اخلاق حرفهای: تعهد به ارزشهای سازمان و ذینفعان، عدالت و کمالجویی
- شم تجاری: تحلیل سازکارهای محیطی و شرایط داخلی سازمان، درک پویایی عملکرد و نحوه مدیریت آن، درک شرایط بازار و رقابتپذیری
- مهارت رهبری: توانایی ایجاد تحول، ایجاد انسجام سازمانی، الگوسازی برای دیگران، هوشیاری نسبت به توسعه خود و رقبا و آیندهنگری. این مهارت خود نیازمند یادگیری و تجربه در بخشهای گوناگونی بهخصوص برای کارشناسان منابع انسانی میباشد.
علاوه براین با افزایش و استفاده از تکنیکهایی چون:
- نگرشهای مثبت
- بهدست آوردن مهارت جدید از طریق آموزش
- کمک به همکاران و مدیریت کارتیمی
- مشارکت در برنامههای بهبود بهرهوری
- دقت در اجرای وظایف جهت جلوگیری از دوباره کاری
- توجه به سلامت جسمانی
میتوان شاهد توانمندسازی منابع انسانی بود.
مهارت و ویژگیهای نیروهای انسانی عاملی برای صعود و یا سقوط خود و سازمانشان تلقی میگردد.
هر فرد با ارزیابی و بازخوردگرفتن از دیگران به ویژه مدیران بالادستی خود میتواند به لزوم یادگیری برخی توانایی ها و تغییرات آن ها، در خود پی ببرد. این توانمندیها دراستخدام نیروهای متخصص، ترفیع گرفتن، میزان حقوق، مزایا و پاداشی که فرد دریافت میکند و بازدهی کلی سازمان موثر خواهدبود.
در مصاحبههای شغلی داوطلب چه میزان یادگیرنده مستقلی هست؟
یادگیرنده مستقل فعالانه و متکی به خود به طور مستمر در حال توسعه مهارتها و قابلیتهای خود است. از جمله ویژگیهای آنان میتوان به هشت مورد زیر اشاره کرد:
- علاقهمند به برنامهریزی روزانه، هفتگی، ماهانه و بلندمدت هستند.
- مهارت یادداشتبرداری، به خاطرسپاری و ارتباط دهی بین موضاعات
- استفاده حداکثری از زمان
- درک این موضوع که برای شروع یادگیری جدید، ملزم به کنار گذاشتن فعالیتی هستند که تاکنون مشغول به آن بودهاند.
- از خواندن، نوشتن، گوش دادن و گفتگو لذت میبرند.( تمامی حواس خود را درگیر میکنند.)
- همواره آمادگی پذیرش یادگیری چیزهای جدید را دارند.
- از پرسش، مورد آزمون و آزمایش قرار دادن و تحلیل لذت میبرند.
- از متفاوتبودن هراسی ندارند.
انیشتین میگوید: بهترین معیار سنجش هوش افراد، توانایی تغییر آنهاست.
از دیگر فاکتورهایی که در پذیرش فرد در یک محیط کاری تاثیرگذار است