ترک شغل دلایل بسیار مختلفی داشته و این مهم میتواند هزینههای بسیار زیادی برای سازمان یا کسب وکار ایجاد نماید. مدیران یا صاحبان کسب وکارها باید در مدیریت منابع انسانی خود توانمند عمل کرده و با اطلاع کامل از دلایل ترک شغل از بروز آن جلوگیری نمایند. ترک شغل عملی ساده و آسان نبوده و یک تصمیم بزرگ با چالشهای فراوان است؛ اما دلایل قانع کنندهای وجود دارد که افراد به استناد آنها حاضر به ترک شغل خود هستند. سوالی که برای بسیاری از مدیران و افراد مختلف ایجاد میشود این است دلایل ترک شغل چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با اچ آر سرویس همراه باشید.
دلایل ترک شغل کارمندان چیست؟
میزان توانمندی مدیریت با میزان ترک شغل کارمندان رابطه مستقیم و عکس دارد؛ درواقع اینطور میتوان بیان کرد که هرچه کارمندان بیشتری حاضر به ترک شغل خود شوند، ضعف مدیریتی در آن سازمان بیشتر خواهد بود. مدیران و کارشناسان منابع انسانی هر سازمان و شرکتی باید با تمام توان زمینههای لازم برای افزایش کیفیت کاری افراد را ایجاد نمایند. همچنین اطلاع از دلایل ترک شغل، این امکان را در اختیار افراد قرار میدهد تا با ارایه راه حلها و تمهیدات مختلف از بروز آن جلوگیری کنند. در ادامه به بررسی مهمترین دلایل ترک شغل خواهیم پرداخت.
ارتباط با مدیریت
یکی از شایعترین دلایل ترک شغل ارتباط نامناسب میان کارمند با مدیریت است. لازم نیست میان کارکنان و رئیس رابطهی دوستی قرار باشد، اما وجود ارتباط مناسب و به دور از تنش الزامی است. افرادی بخش قابل توجهای از روز خود را در سرکار هستند و ارتباط با رئیس جز روزمرگیهای فرد محسوب میشود. مدیریت جهت و چگونگی این ارتباط را تعیین میکند و با انجام جلسات یک یا چند نفره میتواند موجب ایجاد ارتباط موثر و همچنین انگیزه کاری در افراد شود. وجود ارتباط سمی میان کارکنان و رئیس سبب ازبین رفتن اعتماد، مشارکت و تعهد میشود و عدم ارائه راهحل برای رفع اینگونه مشکلات، ترک شغل را به همراه دارد. براساس تحقیقات و نظرسنجیهای انجام شده، نبود ارتباط سالم میان رئیس و کارمند یکی از اصلیترین دلایل ترک شغل است.
عدم پیشرفت شغلی
همهی کارمندان در هر سطح شغلی، خواهان ارتقا و پیشرفت شغلی هستند. چنانچه شرایط لازم از طرف سازمان و مدیریت برای محقق شدن این مهم فراهم نشود، احتمال و امکان ترک شغل بسیار افزایش مییابد. البته که توانمندی کارمند برای دریافت ترفیع نباید نادیده گرفته شود، در این مقاله فرض بر وجود توانمندیها و لیاقت فرد و نبود زمینه لازم برای پیشرفت است. هر فردی با شروع کارجدید و پس از یادگیری آموزشهای لازم و کسب مهارتهای شغلی، بهدنبال پیشرفت شغلی و بهطبع کسب درآمد بیشتر است. سازمان باید با ارائه برنامهها و طرحهای مختلفی سعی در ایجاد آینده روشن شغلی برای کارمندان و کارکنان خود کند؛ در غیراین صورت باید آماده استعفای کارکنان بود.
بکارگیری افراد غیرمتخصص
در برخی موارد شرایط ایدهآلی برای کارکنان و کارمندان فراهم است، اما پس از مدت کوتاهی فرد تصمیم به ترک شغل میگیرد. هنگام استخدام کارمند، عدم توجه به مهارتها و تواناییهای فرد و بکارگیری افراد غیرمتخصص برای شغلهای تخصصی میتواند منجربه ترک شغل توسط فرد شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهارتهای لازم در زمینه استخدام افراد میتوانید از سایر مقالات کاربردی اچ آر سرویس استفاده نمایید.
وجود تنش میان کارکنان
یکی دیگر از عوامل موثر در ترک شغل، وجود تنش میان همکاران است. جدای از ارتباط مناسب میان مدیریت و کارمند، وجود رابطه دوستی و همبستگی میان کارکنان میتواند عاملی برای ادامه دادن فرد باشد. این مهم برعهده مدیریت مجموعه است که با ایجاد محیطی مناسب و دوستان، از بروز هرگونه تنش میان همکاران جلوگیری کند. طبق تحقیقات به عمل آمده، وجود یک دوست در محل کار سبب افزایش رضایت شغلی فرد میشود.
وجود مشکلات و چالشهای شخصی
در لیست دلایل ترک شغلی، همیشه اشتباهات و مشکلات محدود به مدیریت و سازمان نیست و ممکن است فردی به دلیل چالشهای ایجاد شده در زندگی شخصی مجبور به ترک شغل خود باشد. عمدهترین این چالشها و مشکلات شخصی شامل بارداری خانوم، ایجاد نقص در فرد و عدم توانایی در ادامه دادن شغل، تغییر محل سکونت فرد و مواردی از این دست است. چنانچه ارتباط موثر و مناسبی میان مدیریت و کارمند وجود داشته باشد، بخشی از این چالشها قابل رفع بوده و میتوان از عمل ترک شغل کارمند جلوگیری کرد.
حتما بخوانید: مصاحبه خروج چیست؟
احساس بیعدالتی
در یک سازمان، افراد مختلف با اخلاقها و تیپهای شخصیتی گوناگونی حضور دارند؛ بنابراین اگر نیاز است به یکی از کارمندان ترفیع داده شود، این عمل باید در کمال دقت و حساسیت انجام شود. انتخاب فرد برای ارتقا و ترفیع شغلی باید از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار گیرد. انتخاب ناعادلانه میتواند سبب ایجاد حس بیعدالتی در بین کارکنان شود که نتیجه آن ترک شغل است. مدیر سازمان باید ضمن ایجاد حس عدالت در بین افراد، این مهم را در عمل نیز نشان دهد که انتخاب افراد برای دریافت هرگونه خدمات بیشتر یا ترفیع شغلی، منوط به شایستگی، مسئولیتپذیری، دانش کافی و مواردی این چنینی است. حس بیعدالتی میتواند مانند یک ویروس در کل سازمان با مجموعه منتشر شود.
نبود فرهنگ سازمانی مناسب
بهطور معمول نبود فرهنگ سازمانی مناسب، عامل اصلی مدنظر کارمندان برای ترک شغل نیست، اما میتواند در عمل ترک شغل تاثیرگذار باشد. در ادامه سوالهایی مطرح میشود که نشان دهنده تاثیر فرهنگ سازمانی بر ترک شغل یا ماندن فرد در سازمان است.
- از تلاش کارکنان برای تحقق اهداف سازمان تقدیر بهعمل میآید؟
- رفتار مدیریت با کارکنان یا کارمندان با یکدیگر، با احترام است؟
- طرح یا ایدهای برای افزایش رضایت شغلی کارکنان مطرح یا اجرایی میشود؟
- حس امنیت شغلی به کارکنان القا میشود؟
پاسخ به این سوالات میتواند نشان دهنده احتمال ترک شغل یا ماندگار فرد در سازمان چهمقدار است.
بهطور کلی یکی از بزرگترین چالشهایی که مدیران با آنها مواجه هستند، استخدام و حفظ کارمندان متعهد، پویا و مسئولیتپذیر است. برای عبور از این چالش باید ضمن شناسایی افراد با ویژگیهای نامبرده، در جهت حفظ آنها تلاش کرده و انگیزه لازم را در سایرین برای رسیدن به این ویژگیها ایجاد کرد. مدیران و صاحبان کسبوکارهای مختلف میتوانند برای دریافت مشاوره در این خصوص و چگونگی حفظ کارکنان ارزشمند خود، از خدمات مشاوره رایگان اچ آر سرویس بهرهمند شوند. این مهم را باید مدنظر قرار داد که یکی بزرگترین سرمایههای هر سازمان و مجموعهای منابع انسانی آن است.