تمامی سازمانها و شرکتها، براساس مقیاس خود از تعدادی نیروی کار انسانی تشکیل شده است. این افراد به شکل یک تیم در کنار یکدیگر فعالیت داشته و در جهت تحقق اهداف سازمان حرکت میکنند. در سازمانها، هر بخش دارای یک تیم مجزا است و در واقع چندین تیم سازمان را تشکیل میدهند. تیمسازی در هر دوی این موارد، برای ایجاد یک کسبوکار موفق بسیار با اهمیت است. به هنگام راهاندازی کسبوکار جمعآوری، ایجاد و هماهنگسازی یک تیم با روحیه کاری بالا میتواند در موفقیت کسبوکار یا سازمان بسیار موثر واقع شود. ممکن است برخی مدیران یا صاحبان کسبوکارها از این مهم غافل بوده و متوجه اهمیت آن نباشند. در این مطلب بهطور کامل به موضوع تیم سازی چیست خواهیم پرداخت.
تعریف تیم سازی
بهطور کلی مشارکت یک گروه ۲ نفره یا بیشتر جهت انجام فعالیتی مشترک و معین با هدفی یکسان و مشخص را عملیات تیم سازی میگویند. این مهم برای بسیاری از کسبوکارها یک فرآیند حیاتی محسوب میشود. اهمیت این مهم در استارتاپهایی که با کمترین سرمایه ممکن شروع بکار کردهاند، بسیار آشکار است؛ در واقع آغاز بکار این استارتاپها نه بر سرمایه بلکه بر دانش و تخصص اعضای تیم متکی است. بدین ترتیب میتوان گفت در تیم سازی صحیح، باید ترکیب تیم براساس تخصصهای مورد نیاز سازمان یا کسبوکار شکل بگیرد و با تقسیم درست وظایف بتوان شوق کار تیمی را در بین اعضا افرایش داد. همچنین استفاده از نظرات، پیشنهادات و انتقادات اعضای تیم علاوهبر افزایش روحیه و شوق کاری میتواند در پیشبرد اهداف سازمان بسیار مثمر ثمر واقع شود.
باور اشتباه در مورد تیم سازی
در بسیاری از کشورهای دنیا، به خصوص کشور عزیزمان ایران، باورهای اشتباهی در خصوص تیم سازی وجود دارد. بسیاری از این باورها سنتی بوده که افراد از گذشتگان خود به ارث بردهاند. یکی از موارد مهم و غلط عدم تیم سازی و انجام انفرادی کارهای مختلف است، این افراد به شدت از شراکت و تیم سازی دوری میکنند. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر و گسترش کسبوکارها، تیم سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و شاید در گذشته انجام برخی فعالیتها به صورت انفرادی امکان پذیر بوده اما در حال حاضر به دلیل موارد بیان شده، برای پیشرفت و موفقیت باید فرآیند تیم سازی را آغاز کرد. دیگر تصورات افراد از تیم سازی عدم تعهد کافی، کاهش راندمان کار، ایجاد تنش و چالش و مواردی از این دست که با انجام اصولی فرآیند تیم سازی میتوان برتمامی این موارد غلبه کرد.
ضرورت تیم سازی چیست؟
وجود یک تیم در سازمانهای کوچک یا بزرگ یک ضرورت اساسی بوده که دارای پیامدهای بسیار مثبتی برای محیط کار است. دلیل ضروری بودن تیم سازی در محیطهای کاری به شرح زیر است.
تشویق و ترغیب افراد
اگر یک سازمان توسط مدیری توانمند اداره شود و کارمندانی متخصص در آن مشغول بکار باشند، اما روحیه کار تیمی و اشتیاق به انجام کارها در بین آنها وجود نداشته باشد، این سازمان به شکست محکوم میشود. مهمترین و اصلیترین مزیت تیم سازی، ایجاد اشتیاق در افراد برای کار کردن است. هیجان و اشتیاق برای کار میتواند به سایر اعضای تیم سرایت کند.
خلق نوآوری
در برخی موارد، کارکنان یک سازمان تنها ایدههای مطرح شده توسط یک نفر را اجرا میکنند، این مهم علاوهبر از بین بردن خلاقیت و نوآوری میتواند چالشهای بعدی را به همراه داشته باشد. این در حالی است که افراد در یک تیم میتوانند ایدههای خود را آزادانه مطرح کنند و رسیدن به ایدهای ناب و نهایی موثر واقع شوند. همچنین طرح این ایدهها میتواند در شرایط بحرانی و خاص، راهحلی برای رهایی از مشکلات باشد.
افزایش کارایی
این مزیت تیم سازی را میتوان محصولی از مزیتهای قبل دانست. تشویق و ترغیب افراد به کار در تیم و طرح ایدههای خلاقانه، تا حد بسیاری راندمان کار را افزایش میدهد. همچنین هنگامی که فعالیتی در یک تیم در حال اجرا است، تقسیم وظایف میتواند از خستگی و فرسودگی حاصل از انجام کار بکاهد. البته باید به این نکته توجه داشت که در امر تیم سازی تنها راندمان کار مطرح نبوده و کاهش فشار کاری و تقسیم آن بر روی اعضای تیم نیز در اولویت است.
تبادل اطلاعات و افزایش دانش
از دیگر مزیتهای کار تیمی و تیم سازی در سازمانها و کسبوکارها تبادل ارتباطات و افزایش دانش است. در واقع افراد با ارائه نظرات و پیشنهادات خود در قالب تبادل اطلاعات، موجبات افزایش دانش را فراهمی میکنند. این مهم میتواند سبب سودآوری برای سازمان نیز شود؛ زیرا افراد بدون هیچ پرداختی از سمت سازمان یا خود و به صورت رایگان آموزشها و اطلاعات لازمه را دریافت میکنند. افزایش دانش جمعی در تیم سبب رشد و توسعه سازمان در بلند مدت میشود.
معایب تیم سازی چیست؟
در کنار مزیتهای بیشمار و مهم تیم سازی، معیابی نیز وجود دارند که این فرآیند را با چالشهایی همراه میسازد.
سختی فرآیند
اولین و مهمترین موردی که میتوان به آن اشاره کرد، سختی فرآیند تیم سازی است. در ظاهر انجام این فرآیند، عملی ساده و آسان بنظر میرسد، اما در بطن ماجرا سختیها و مشکلات فراوانی را به همراه دارد. همانطور که یک تیم کارآمد میتواند سبب موفقیت و افزایش کارایی سازمان شود، بهطبع یک تیم نامطلوب و ناکارآمد میتواند سازمان را به مرحله شکست و ورشکستگی برساند. توجه به این مهم سبب دوچندان شدن سختی تیم سازی میشود و بسیاری از افراد آن را یک عیب میدانند در صورتی که میتواند یک حُسن نیز باشد.
تعارض
عدم هماهنگیهای لازم میان اعضای تیم میتواند موجب تنش و درگیری میان افراد شود. این فرآیند کاهش کارایی و عملکرد منفی سازمان را به همراه دارد. در این مرحله باید بخش زیادی از انرژی سازمان، مدیریت و اعضا صرف از بین بردن این تنش شود که این موضوع زیانهای زیادی برای سازمان به همراه دارد.
اعضای آزاد
در بسیاری از موارد ممکن است یک یا چند نفر از اعضای ناکارآمد و غیرمولد شناخته شوند. این افراد را میتوان اعضای آزاد نامید که حذف آنها از تیم هزینهها و زیانهایی را برای سازمان به همراه دارد و از دیگر عیوب تیم سازی است.
برای کاهش معایب و چالشهای تیم سازی، توجه به دانش و مهارت لازمه آن برای مدیریت و ایجاد تیم میتواند تا حد بسیار موثر باشد. دریافت مشاوره و راهحلهای موثر در شرایط اضطراری و بحرانی میتواند در پیشبرد اهداف تیم سازی و سازمان موثر واقع شود. برای انجام این مهم میتوانید از کارشناسان باتجربه اچ آر سرویس کمک بگیرید.
با تیم سازی درست و داشتن یه تیم کارآمد به سادگی می تونیم حتی به بزرگترین هدف هامون هم برسیم ، البته اگه یه تیمی داشته باشیم که یک هدف مشترک داشته باشه.. میشه گفت تو کسب و کارهای امروز داشتن یه تیم حرفه ای برای کسب و کارها مثل یه معجزس . پس بهتره اطلاعاتمون رو در این زمینه و در مورد رفتارها و نگرش های تیمی بالا ببریم میتونیم از کتاب ها و مقالاتی که سایت هایی مثل بیزینس اینسایدر یا دانشگاه کسب و کار یا ….. منتشر میکنن استفاده کنیم . ممنون از اینکه به این موضوع پرداختید خدا قوت