همدلی سازمانی چیست و چه اهمیتی دارد؟

همدلی سازمانی چیست
2/5 - (28 امتیاز)

آیا با انواع مهارت‌های ارتباطی در محیط کاری آشنا هستید؟ می‎‌دانید که همدلی سازمانی چیست و چگونه چنین مهارت مهمی، باعث بهبود عملکرد کلیه اعضاء سازمان می‌شود؟ هنگامی که همدلی در فرهنگ یک شرکت یا سازمان، وجود داشته باشد از مدیران رده بالای یک سازمان گرفته تا کارکنان بخش های مختلف، به خوبی توانایی درک و همراهی یکدیگر را دارند.

به این ترتیب، می‌‎توانید در چنین سازمانی شاهد مواردی همچون رشد شخصیتی افراد، بالندگی و پویایی سازمان باشید. مهارت همدلی، از جمله مهارت‌های نرمی است که بایستی در هر سازمان یا کسب و کاری وجود داشته باشد تا اعضاء بتوانند در میان ساعات کاری خسته کننده و بعضا طاقت فرسا، همچنان با شور و انگیزه به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهند.

در این مقاله قصد داریم که اشکال مختلف همدلی سازمانی مانند خوب گوش کردن یا کمک رسانی به بکدیگر را توضیح دهیم، به مزایای وجود این مهارت کلیدی برای پیشرفت سازمان اشاره کنیم و در انتها، راهکارهایی برای تقویت همدلی در سازمان را معرفی کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما در اچ آر سرویس باشید.

همدلی سازمانی

 

همدلی سازمانی چیست؟ معرفی همدلی سازمانی

پیش از این که بخواهیم به این موضوع بپردازیم که همدلی سازمانی(Organizational Empathy) چیست، باید تعریف دقیق و جامعی از همدلی ارائه کنیم. زیرا در عین حال که همه ما گمان می‎‌کنیم به خوبی با مفهوم همدلی آشنا هستیم اما کارشناسان حوزه رفتاری، اشتراک نظر چندانی، بر این مفهوم ندارند.

در این میان قصد داریم همدلی را از زبان کارل راجرز، روانشناس مشهور آمریکایی بیان کنیم. او می‌گوید: “همدلی، یعنی درک کردن عواطف، هیجانات و احساسات فرد دیگر، به نحوی که گویی آن‌ها همان عواطف و احساسات خودتان هستند.”

به عبارت دیگر، در همدلی ما بایستی از نگاه فرد یا اصطلاحا از دریچه نگاه فرد مقابل مان به دنیا را ببینیم. این چنین بینشی، باعث می‌شود تا بتوانید در محل کارتان، عقاید مخالف را بپذیرید، تفاوت‌های فردی و شخصیتی خود و دیگران را درک کنید و از ایجاد اختلافات بیهوده جلوگیری کنید.

چگونه وجود همدلی در سازمان منجر به اعتماد سازمانی می‎‌‌‌‌شود؟

قصد داریم در این قسمت به این موضوع بپردازیم که مزایا و اهمیت همدلی سازمانی چیست؟ بنابراین، بهتر است بدانید که متأسفانه، امروزه با این واقعیت تلخ در اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها روبرو هستیم که پیوندهای عاطفی و انسانی میان اعضاء، تا حد زیادی از بین رفته است.

دلیل چنین وضعیتی، این است که در سازمان‌ها، پایبندی به تعهدات کاری در رأس تمام امور قرار دارد و به این ترتیب، هنگامی که برخی از تعهدات شغلی نقض شود، فارغ از این که علت آن، وجود چه مسائل و مشکلاتی است، فرد متهم به بی وفایی نسبت به سازمان می‌شود و حتی مقدمات اخراج او نیز، ترتیب داده می‌شود.

بر همین اساس، اگر در کسب و کار یا سازمان خود، مبنا را بر ایجاد فضای همدلی و وجود پیوندهای عاطفی بگذارید، درصد موفقیت خود را به طرز چشمگیری افزایش خواهید داد. در حقیقت، در چنین سازمانی، سطح مطلوبی از اعتماد وجود دارد که باعث می‌شود کارکنان قابلیت ها و توانمندی‌های خود را باور داشته باشند و از سوی دیگر، به خیرخواهی و همدلی مدیران رده بالا نیز، ایمان داشته باشند.

از این رو، در محیط‌های کاری مبتنی بر اعتماد و همدلی، افراد جدای از روابط کاری، به تفاوت‌های جنسیتی، نژادی، قومی، مذهبی و شخصیتی یکدیگر احترام می‌گذارند. مدیران نگاهی قدرت مآبانه به کارکنان ندارند و تا حد ممکن از مشکلات کارمندان با دلسوزی و حمایت، می‎‌کاهند. در نتیجه، کار کردن در چنین فضایی، انگیزه، اشتیاق، تلاش و اهمیت به اهداف سازمان از سوی کارکنان را تا حد  بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

تاثیر همدلی سازمانی بر اعتماد درون سازمانی

چرا همدلی سازمانی مهم است؟

اکثر کارمندان معتقدند که یکی از مواردی که سبب ایجاد رضایت شغلی در آن‌ها می‌شود، وجود حس همدلی در سازمان است و معمولا سازمان‌هایی که چنین جوی در آن‌ها حکم‌فرما نیست، خیلی راحت نیروی متخصص خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، دلایل دیگری نیز وجود دارند که نشان‌دهنده اهمیت بالای این موضوع هستند.

به وسیله همدلی به درک بهتری از همکارانتان می‌رسید

به زبانی ساده، مفهوم همدلی، به معنای خود را به جای دیگران گذاشتن، است. شما با تمرین و تکرار این کار، به یک رهبر یا مدیر لایق تبدیل خواهید شد. اگر بتوانید به درک خوبی از رفتارهای اطرافیان خود برسید، قادر خواهید بود:

  • بهتر آنان را رهبری کنید.
  • وظایف محوله خود را به بهترین نحو انجام دهید.

مشتریانتان را بهتر درک خواهید کرد

یکی از ارکان اصلی موفقیت هر کسب و کار یا سازمان، همدلی با مشتریان و جامعه هدف است. درواقع شما به عنوان صاحب یا مدیر یک کسب و کار باید بتوانید مشکلی از مخاطبین خود را حل کنید. ایجاد حس همدلی در این زمینه باعث می‌شود تا:

  • بتوانید خود را در جایگاه مشتری فرض کنید.
  • برای بهبود محصولاتتان تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشید.
  • از ایده‌های نو برای حل مسائل پیش رو استفاده کنید.

از دیگر دلایل مهم بودن همدلی در یک مجموعه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌وری بیشتر
  • کار گروهی مطلوب‌تر

 روش‌های افزایش سطح همدلی سازمانی

نقطه مقابل همدلی در سازمان، بی تفاوتی است و چنانچه در محیط کاری خود شاهد چنین اتفاقی هستید، بایستی به سرعت نسبت به از میان بردن بی تفاوتی در روابط فردی و سازمانی خود جلوگیری کنید. توصیه ما در اچ آر سرویس این است که صرفا به دانستن مفهوم همدلی سازمانی چیست، اکتفا نکنید و برای توسعه مهارت همدلی خود و همکاران‌تان از روش‌های زیر استفاده کنید.

از یکدیگر قدردانی کنید

هرچند مفهوم قدردانی، بیشتر متوجه مدیران سطوح مختلف سازمان است اما اگر شما کارمندید و در حال مطالعه این مطلب هستید، در ازای کوچک‌ترین و ساده‌ترین کارهایی که از سوی همکاران تان انجام می‌شود حتما، تشکر و قدردانی کنید. قدرانی کردن نشانه احترام به فرد مقابل و حاکی از رشد شخصیتی شما است. قدردانی از مشتریان نیز، بعد دیگری از همدلی سازمانی است.

قدردانی کردن از یکدیگر

تقسیم وظایف را به درستی انجام دهید

اکثر ما، به دلایلی مانند کمال‌گرایی می‎‌خواهیم که تمام کارها را به تنهایی انجام دهیم. آن هم فقط به این دلیل خنده دار که دیگران مثل ما نمی‌توانند به خوبی از پس کارها بر بیایند! در نتیجه، تقسیم وظایف، یکی از دشوارترین مسائل کاری است.

هنگامی که وظایف کاری را به درستی تقسیم کنید، در واقع به دیگران نیز، فرصت رشد می‌دهید و آن ها احساس بهتری بابت مشارکت در کارها دارند. هرچند که خودتان هم زمان کافی برای انجام وظایف تان دارید و همه این ها باعث افزایش بهره وری در کار خواهند شد.

مهارت خوب گوش کردن را بیاموزید

البته اگر مدیر هستید، بهتر است که همین الان نسبت به برگزاری چنین دوره ای اقدام کنید و خودتان هم در آن شرکت کنید! بگذارید با یک مثال، به ضرورت مهارت گوش کردن اشاره کنیم. شما در حالی که بخش زیادی از کار امروزتان مانده، خطاب به همکارتان می‌گویید: “کلی از کارای امروزم موندن و باید خونه خواهرمم برم”. فردی که مهارت گوش کردن ندارد، به سرعت می‌گوید: “کاراتو بکن، برای خونه خواهر رفتن وقت زیادی داری.”

در مقابل، فردی که خوب به حرف شما گوش کرده باشد و دارای مهارت همدلی هم باشد، می‌گوید: “بهت حق میدم این همه کار، کلی بهت استرس وارد کرده و تمرکزت رو از بین برده. اما ببینم، اتفاقی برای خواهرت افتاده که با این حجم کار، باید بری خونه ش؟” این فرد، از هوش هیجانی بالایی برخوردار است و می‌داند که الزاما همکارش بخاطر فرار از کار به دیدن خانواده اش نخواهد رفت، پس احتمالا اتفاقی برای آن ها رخ داده است.

اهمیت همدلی سازمانی

دلیل بروز یک رفتار را ریشه‌یابی کنید

هر رفتاری که همکارانتان در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهند، ممکن است دلیل خاصی داشته باشد که شما از آن بی‌خبر هستید. به همین دلیل بهتر است به منظور ایجاد حس همدلی، تلاش کنید تا بدون پیش داوری، رفتارهای غیرمنطقی اطرافیانتان را ریشه‌یابی کنید. بدین ترتیب فرد مقابلتان راحت‌تر با مشکلات ایجاد شده کنار می‌آید.

به صورت حضوری صحبت کنید

واضح است که ایجاد حس همدلی از طریق رسانه‌های مجازی و از راه دور، دشوار و یا حتی غیرممکن است. برای آن‌که بتوانید نفر مقابلتان را بیشتر درک کنید، لازم است به نشانه‌های احساسی او توجه کنید. مسلما درک احساس از روی نشانه‌های ظاهری، از طریق ایمیل و پیام‌های مجازی امکان‌پذیر نیست. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که ممکن است با همکاران خود به صورت حضوری گفتگو داشته باشید.

احترام متقابل و منعطف بودن شرایط کار

اکثر کارکنان سازمان‌ها بر این باورند که موارد زیر در افزایش همدلی در یک مجموعه تاثیرگذارند:

  • با هر کارمند به صورت اختصاصی درمورد وضعیت کار صحبت کنید.
  • افزایش انعطاف‌پذیری شرایط کاری، برای رسیدگی به مسائل شخصی، خانوادگی یا پزشکی
  • احترام به سبک شخصی افراد در انجام وظایفشان

و اما جمع بندی

هرچند که نوع و سبک مدیریت در هر سازمانی، مشخص کننده اتفاقاتی است که درون آن سازمان می‌افتد، اما بهره گیری از برخی مهارت‌ها مانند همدلی، لازمه تمام سبک‌های مدیریتی است. در همین راستا، در این مقاله از اچ آر سرویس توضیح دادیم که همدلی سازمانی چیست، چگونه موجب افزایش اعتماد سازمانی می‌شود و در نهایت، با چه روش هایی می‌توانید آن را در فضای کاری و فرهنگ سازمانی‌تان، نهادینه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.