در هر شغل و جایگاه اجتماعی که قرار داشته باشید، بیشترین زمان روزتان را با همکاران خود میگذرانید. اگر مدیر یک شرکت یا سازمان باشید باید علاوه بر حفظ ارتباط خود با کارمندان سازمان، بر نحوه ارتباط موثر کارمندان با هم نیز تاثیرگذار باشید. این موضوع خیلی مهم است که یک کارمند در محل کار خود چه نوع ارتباطی با سایر کارمندان دارد و موثرترین ارتباط بین آنها چگونه است؟ همچنین نحوه ارتباط بین مدیر و کارمندان بر ارتباط کارمندان با هم تیز تاثیر میگذارد. برای داشتن یک ارتباط موثر با همکار خود باید به یکسری از نکات توجه داشت و روشهای مخصوصی را بهکار گرفت. با اچ آر سرویس همراه باشید.
ارتباط موثر کارمندان با هم چگونه باید باشد؟
برای این که ارتباطی مطلوب با همکار خود داشته باشید به طوری که این ارتباط در جهت منافع سازمان و رشد شخصی باشد و علاوه بر آن شما را به شخصی تاثیرگذار و دلپذیر در سازمان تبدیل کند باید به چند مورد توجه ویژه داشته باشید.
صادق باشید
اولین موضوع برای داشتن ارتباط موثر با سایر کارمندان صداقت است. هیچگاه با کنایه با دیگر همکاران صحبت نکنید. این امر سبب ایجاد سوءتفاهم و ابهام در شخص شنونده میشود و نتیجهای جز رنجش و ناراحتی طرف مقابل را به همراه ندارد. دلیل این ناراحتی این است که فرد به طور دقیق متوجه منظور شما نمیشود و چندین تفسیر از این موضوع در ذهن خود متصور میشود. بنابراین در مرحله اول با همکاران خود صریح و با صداقت صحبت کنید. در غیر این صورت شما مقدمات دوری و جدایی از یکدیگر را فراهم کردهاید.
از چند زاویه به موضوع نگاه کنید
در مواردی که بر سر یک مسئله یا موضوع با سایر کارمندان اختلاف نظر دارید، موضوع را از چند منظر مختلف مورد بررسی قرار دهید. مهمترین زاویه، دیدگاه شخص مقابل است. این امر یک تکنیک بسیار موثر برای حل اختلاف نظرات است. با بهکارگیری این ترفند، شما خیلی سریع میتوانید متوجه احساسات و منظور شخص مقابل شوید. همچنین میتوانید ارتباطی موثر با دیگر کارمندان یا مدیر داشته باشید.
قدردان باشید
تقدیر و قدرانی در محل کار سبب ایجاد حسی خوشایند در شخص میشود. این عمل باعث میشود به کار مثبت و خوب دیگران اعتبار ببخشید و احساس رضایت را در او ایجاد کنید. این امر در ایجاد روابط مطلوب در بین کارکنان بسیار موثر است. به طور کلی قدرانی سبب ایجاد انگیزه و رضایت شغلی میشود که پیامد آن پیشرفت و ترقی است.
به نرمی صحبت کنید
هیچگاه در محل کار بلند صحبت نکنید. بلند صحبت کردن از دید دیگران، نشانهای از خشم و عصابیت است. همگان به این امر واقف هستند که با خشم و عصبانیت نمیشود در دیگران نفوذ داشت. حتی ممکن است طرف مقابل در برابر صحبتهای شما موضع بگیرد. بنابراین برای نفوذ کلام و داشتن ارتباطی مثبت به نرمی و با منطق صحبت کنید.
مرزها را مشخص کنید
در زمان تعامل با همکاران، مرزهای ارتباطی خود را مشخص کنید. این بدان معنی نیست که در مقابل هر سخنی موضع بگیرید، به این معنی است که در ارتباط با شما حد و مرزها را بشناسند. این امر سبب ایجاد روابطی صحیح در چارچوب قوانین سازمان میشود. باید این روابط بهگونهای باشد که سایر کارمندان و همکاران احساس کنند که شما در عینی که خطوط مشخص شدهای برای خود دارید، در یک فضای گروهی در حال تعامل، همدلی و همفکری نیز هستید. این موارد باید در اولین قدم و برخورد با دیگران شکل گیری شوند.
سبب رنجش دیگران نشوید
شاید هدفتان ارتباطی مطلوب باشد و در پی تلاش برای ساخت پلهای ارتباطی مثبت باشید. اما ممکن است با به زبان آوردن جملات نامربوط و آزاردهنده سبب رنجش سایرین شوید. در واقع با این طرز برخورد نه تنها روابطی موثر با دیگران ندارید، بلکه در حال افزودن به دشمنان و کاهش دوستان خود هستید.
وظایف مدیر در ایجاد ارتباط موثر کارمندان
ایجاد فضای مثبت و به دور استرس
مدیر به عنوان شخص ارشد یک سازمان باید توانایی ایجاد فضایی را داشته باشد که در آن کارکنان بتوانند روابط مطلوبی با دیگری داشته باشند. شرح وظایف به صورت واضح و کاهش فشار و استرس از وظایف تیم مدیریت میباشد.
ملاقات مستمر با کارمندان
همچنین مدیر باید به طور منظم با کارمندان خود ملاقات داشته باشد و از مشکلات کاری یا شخصی آنها آگاهی کسب کند. این امر به طور غیر مستقیم در روابط کارمندان با یکدیگر تاثیر میگذارد. زمانی که کارمندان از لحاظ ذهنی و روحی در شرایط ایدهآلی قرار داشته باشند به طور حتم رابطهای که با دیگران برقرار میکنند نیز مثبت و عالی است.
ایجاد اشتیاق در شناخت هم
مدیر باید کارمندان خود را به شناخت یکدیگر ترغیب کند. هرچقدر که کارمندان یکدیگر را بهتر بشناسند سبب میشود در ارتباطات راحتتر باشند و روابطی برمبنای اعتماد با هم داشته باشند.
تشویق به داشتن روابط حرفهای با هم
همچنین مدیریت سازمان بهتر است کارمندان را به داشتن رابطه حرفهای با هم تشویق کند. این امر برای توسعه و پیشرفت گروه بسیار مهم است و در طولانی مدت باعث میشود نقاط قوت و ضعف یکدیگر را بهتر بشناسند و بهترین برخورد و عکسالعمل را داشته باشند.
همکاری و تعامل
از کارمندان خود بخواهید در هر شرایطی حس همکاری و تعامل خود را حفظ کنند. این رابطه موثر همکاری نه تنها برای پیشرفت و توسعه سازمان مهم و حیاتی است بلکه سبب میشود تا کارمندان نیز در انجام وظایف بهترین عملکرد را داشته باشند.
سخن آخر
روابط موثر کارمندان با هم درون سازمان، یکی از موارد با اهمیتی است که مدیر آن سازمان باید بخشی از تمرکز خود را روی آن قرار دهد. اگر درون یک سازمان کارمندان نتوانند رابطه مطلوب و مثبت با یکدیگر داشته باشند، در دراز مدت سازمان دچار ایجاد مشکلات داخلی و در بعضی از شرایط مشکلاتی حاد و حل نشدنی میشود. نتیجهی آن ممکن است بر آینده سازمان و حتی پیشرفت آن تاثیر بگذارد.
بنابراین مدیریت باید بر این مسئله آگاه و واقف باشد تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کند. دیگر اعضای تیم هم باید توجه داشته باشند که نحوه ارتباط موثر کارمندان با هم ممکن است بر آینده حرفهای شغلشان تاثیرگذار باشد و در بسیاری از موارد در رسیدن به اهداف شخصی یا شغلی، یاری دهنده هم باشد.