همانطور که میدانید، خیلی وقت است که بشر وارد عصر ارتباطات شده و همین عامل میتواند شانس موفقیت افراد را افزایش دهد. بسیاری از افراد با شنیدن کلمه شبکهسازی، فعالیتهای نتورک مارکتینگ که یادآور شرکتهای غیرقانونی هرمی هستند را به خاطر میآورند. اما موضوعی که در این مقاله قصد داریم درموردش توضیح دهیم، کاملا با این مقوله متفاوت است. اگر میخواهید با یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در عصر امروز آشنا شوید و بدانید که منظور از شبکه سازی چیست، تا انتهای مطلب همراهمان در اچ آر سرویس باشید.
شبکه سازی چیست؟
در همین ابتدا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که شبکهسازی (networking) به منظور درخواست کمک از دیگران و یا تبادل اطلاعات با آنها انجام نمیشود. به طور کلی، منظور از این اصطلاح، ایجاد یک رابطه سودمند دوطرفه برای طولانی مدت است. این نوع ارتباطات، میتوانند در موقعیتهای مختلفی مانند یک کنفرانس کاری، کافه و یا یک مهمانی کوچک صورت گیرند. درواقع شما برای آنکه یک شبکه بزرگ داشته باشید، لازم نیست در تک تک رویدادها شرکت کنید و یا در چند گروه تخصصی عضو شوید. تنها کاری که برای موفقیت در نتورکینگ لازم است انجام دهید این است که در اجتماع حضور فعال داشته باشید. منظور از حضور فعال این است که تلفن همراهتان را در مکانهای عمومی کنار بگذارید و آنگاه ببینید که فرصتهای برقراری ارتباط برایتان فراهم میشود.
رمز و رازهای شبکه سازی چیست؟!
در این بخش قرار است درمورد چند راهکار تاثیرگذار در شبکهسازی صحبت کنیم. با رعایت این موارد میتوانید به راحتی ترس برقراری ارتباط با غریبهها را کنار بگذارید و با کسانی که سبب موفقیت شما میشوند، تعامل داشته باشید.
هدف از برقراری ارتباط را بدانید
در ابتدای راه لازم است پاسخ چند سوال را بدانید! اول آنکه هدف شما از شرکت در رویداد مدنظر چه بوده و چه چیزی نصیبتان شده است؟ آیا هدف و تعداد افرادی که میخواهید با آنها تعامل داشته باشید، مشخص است؟ در فرصتهای شبکهسازی، افراد مختلف چه تاثیری در موفقیت شما خواهند داشت؟ به یاد داشته باشید که در هر شغل و کسب و کاری که هستید، هدف اول از شبکهسازی باید ایجاد ارتباط باشد و در مرحله دوم، باید به سراغ فروش و سایر موارد بروید.
به عنوان مثال، اگر مقصود شما از برقراری ارتباط، جستجوی شغلی خاص است، باید درمورد آن اطلاعات لازم را جمعآوری کنید. همچنین اگر میخواهید در جایگاه موردنظرتان استخدام شوید، هدف شما باید به دست آوردن توصیههایی برای جستجوی آن باشد. چنین اقداماتی باعث میشوند تا ارتباطات شما دوستانه و مفید به نظر برسند. بدین ترتیب دیگر هیچکس احساس نمیکند که شما یک فرد نچسب و تحمیلی هستید!
به وظایف خود عمل کنید
یکی از وظایف شما در زمان شرکت در هر رویداد این است که به خوبی شرکت و یا فرد برگزارکننده را بشناسید. همچنین اطلاعات لازم را درمورد پوششی که در مراسم باید داشته باشید، کسب کنید. اینگونه به عنوان یک فرد حرفهای شناخته خواهید شد. علاوه بر این موارد، در صورت امکان، درمورد حوزه کاری شرکتکنندگان نیز کسب اطلاعات کنید. اینگونه میتوانید برای ارتباط سازی بهتر آماده شوید و خودتان را نیز برهمان اساس معرفی نمایید. سایر دیتاهایی که در حرفهای بودن شما تاثیرگذار هستند، عبارتند از:
- تهیه لیستی از پرسشهای احتمالی
- جستجوی سایت و لینکهای مرتبط با شرکت برگزارکننده رویداد
رفتار محترمانه داشته باشید
رفتار و پرستیژ شما یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مواردی هستند که در همان ابتدای مسیر شبکهسازی باید به آن دقت کنید. فراموش نکنید که افراد موفق همیشه وقت اندکی دارند؛ پس باید برای زمان آنها احترام قائل شوید و نکات زیر را در نظر بگیرید:
- زمان جلسات آتی را مطابق با نظر آنها تنظیم کنید.
- با انجام تماس تلفنی و یا ارسال ایمیل زمان جلسه را تثبیت کنید.
- در طول جلسه به وسیله تماس چشمی و گوش دادن فعال مکالمات موثری ایجاد نمایید.
- اشتیاق خود را از دست ندهید و در طول جلسه خستگی خود را بروز ندهید.
ورود و خروج حرفهای از مکالمات
شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که به راحتی میتوانند وارد گفتگو با دیگران شوند. اما این نکته را فراموش نکنید که شروع مکالمه در یک گروه حرفهای کمی چالشبرانگیز است. برای این کار میتوانید به آرامی به گروه موردنظرتان نزدیک شوید، لبخند داشته باشید و چند ثانیه درنگ کنید تا توسط یکی از افراد گروه موردتوجه قرار بگیرید. بدون شک ورود ناگهانی به یک جمع، رفتاری گستاخانه به نظر میرسد و تصویر خوبی از شما ایجاد نخواهد کرد.
اگر در مدتی که منتظر بودید، تماسی از دیگران دریافت نکردید، میتوانید با عذرخواهی از جمع، صحبت خود را شروع کنید. گاهی اوقات پیش میآید که افراد گروه به قدری درگیر گفتگو هستند که حضور فرد جدید را حس نمیکنند. همین امر باعث میشود که شما احساس نادیده گرفته شدن داشته باشید. به یاد داشته باشید که مکالمه شما باید همراه با سلام و لبخند آغاز شود و با همان ادبیات به پایان برسد. اگر فردی در زمان صحبت کردن شما در میان حرفتان پرید، بهتر است یکباره جمع را ترک نکنید. به حرف او گوش دهید و به علامت تایید سرتان را تکان دهید و پس از چند دقیقه از جمع خداحافظی کنید. درست است که فرد تازهوارد مزاحم گفتگوی شما شده، اما ترک کردن ناگهانی جمع، کمی دور از ادب است.
رفتاری صادقانه و آگاه داشته باشید
در یک رویداد شبکهسازی، گفتگوهای شما باید مثبت، پرمحتوا و خلاصه باشند. به عنوان مثال، زمانی که یک نفر از شما میپرسد که مشغول به انجام چه کاری هستید، فقط کافیست همان کاری که مربوط به هدفتان میشود را شرح دهید. بدون شک لازم نیست تمام جزئیات کارهای روزمرهتان را توضیح دهید! کلماتی که در گفتگوهایتان به کار میبرید، باید کاملا ساده و عمومی باشند و بهتر است که از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید.
از صحبتهای منفی و گله و شکایت صرفنظر کنید و برای زمان افرادی که به صحبتهایتان گوش میدهند، احترام قائل شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که لازم نیست شماره تماستان را به تمام افراد حاضر در رویداد بدهید. بلکه بهتر است افرادی که احتمال میدهید برای همکاری با شما مناسب هستند را برگزینید و ارتباط خود را با آنها قویتر کنید.
در رفتارتان ظرافت و نزاکت داشته باشید
زبان بدن مثبت، لبخند درخشان، ادب و احترام و مواردی از این قبیل، نشاندهنده اشتیاق شما برای ورود به رابطه است. همچنین در هر رویداد لازم است با افراد برگزارکننده نیز ملاقات کرده و از آنها بابت برگزاری این جلسات قدردانی کنید. در زمان ملاقات و آشنایی با افراد حاضر، بهتر است برای فروش عجله نداشته باشید. در چنین جلساتی فقط استارت آشنایی بزنید و در ارتباطات بعدی کارتان را پیش ببرید.
اگر به هر دلیلی روز خوبی نداشتید و کمی عصبانی هستید، میتوانید از یکی از دوستانتان که در آنجا حضور دارد بخواهید که شما را معرفی کند. این کار بهتر از تنها ماندن است! غذا و نوشیدنی خود را تا حد امکان با دست چپ نگه دارید تا در زمان آشنایی، برای دست دادن آماده باشید.
جمع بندی
امروزه یکی از راههای موفقیت در هر کسب و کاری، ارتباط سازی با افراد مختلف است. درواقع تفاوتی ندارد که شما در چه حرفهای مشغول هستید. به هر حال آشنایی با افراد حرفهای مرتبط با مهارتهای شما، میتواند تاثیر بسزایی در سرعت پیشرفتتان داشته باشد. در این مقاله، توضیح دادیم که منظور از شبکه سازی چیست و به شرح نکاتی پیرامون آن پرداختیم. با رعایت مواردی که گفته شد، میتوانید راحتتر دایره افراد موفق اطرافتان را تشکیل دهید و مسیر موفقیت خود را هموار سازید.