چه بسیارند مدیرانی که با توجه به شرایط پیش روی سازمان، به این نتیجه رسیدهاند که وقت ایجاد تغییر در فرهنگ سازمانشان رسیده است. اما با مراحل تغییر فرهنگ سازمانی آشنا نبوده و آسیبهایی جدی در انتظار آنان است.
واقعیت این است که تغییرات دائمی در بازار و از سوی دیگر، تغییر سریع خواستهها و نیازهای مشتریان، امری اجتناب ناپذیر است. در همین حال، مدیران و کارکنان بخش منابع انسانی (HR)، ناچارند تغییراتی بنیادین در فرهنگ سازمانی ایجاد کنند تا سازمان به حیات خود ادامه داده و رشد کند.
این در حالی است که ایجاد تحول فرهنگی، کاری دشوار، پیچیده و مستلزم استراتژی است. چرا که فرهنگ سازمانی (Corporate Culture) سیستمی از معانی و مفاهیم مشترک میان اعضاء یک سازمان است که باعث تمایز آن با دیگر سازمانها میشود. بنابراین، ایجاد هر نوع تغییر در چنین سیستمی، نیازمند دقت و آگاهی فراوان است.
در همین راستا، ما در این مطلب از اچ آر سرویس، قصد داریم راهکارها و مراحل تغییر فرهنگ سازمانی را با بیانی ساده توضیح دهیم. تا انتها همراه ما باشید.
گامها و مراحل تغییر فرهنگ سازمانی
پیش از هرگونه توضیح در این رابطه که برای ایجاد تحول در فرهنگ سازمانی نیازمند پشت سرگذاشتن چه مراحلی هستید، باید بدانید که دلایل و عوامل متعددی در این امر نقش دارند. به عبارت دیگر، با تکیه بر یک یا دو عامل نمیتوان شاهد تغییرات مثبت و پایدار در Corporate Culture بود.
مراحل و گامهای تغییر فرهنگ سازمانی عبارتند از:
درک صحیح واقعیتهای کسب و کار
مهمترین و اساسیترین موضوع برای ایجاد تحول در فرهنگ سازمانی این است که نگرشی صحیح به واقعیتهای کسب و کارتان داشته باشید. به این منظور، بایستی نگرشی سازمانی داشته باشید و با تحلیل و بررسی همه جانبه سازمان، مواردی که نیازمند تغییر هستند را بشناسید.
از نظرات کارمندان در این مسیر حتما بهره ببرید. توسط پرسشنامه و یا جلسات گروهی از آنها بخواهید تا به شما بگویند کدام بخشهای سازمان نیازمند تغییر است. این کار کمک فراوانی به تعریف فرهنگ سازمانی میکند.
شناخت اولویتهای سازمان
گام دوم برای ایجاد تحولات سازنده در فرهنگ سازمانی، تشخیص درست اولویتهای سازمان است. به عنوان مثال، اگر اولویت با تغییر فرایند جذب و استخدام باشد، باید به سرعت اقدام به برنامه ریزی در این رابطه کنید.
تشخیص اولویتها در واقع به شناخت فرصتهای موجود کمک میکند و شما را از سردرگمی میرهاند. در همین راستا، کافی است هنگام روبرو شدن با موضوعات مختلف، از خود بپرسید که “اگر در این مورد هیچ اقدامی نکنم، نتیجه چیست؟” در واقع پاسخ این سؤال تعیین کننده اولویتهای سازمان خواهد بود.
آموزش کارکنان
در مرحله سوم و پس از شناخت اولویتها، باید زمینه آموزش به کارکنان را ایجاد کنید. اینکه آموزش در چه زمینههایی باشد؛ به نوع تغییرات ایجاد شده در فرهنگ سازمانی بستگی دارد. به این معنی که اگر قرار است در شرح وظایف برخی از جایگاههای شغلی تغییراتی را ایجاد کنید؛ باید بستر آموزش در همان موضوعات را نیز به سرعت فراهم کنید.
بهتر است بدانید، آموزش تأثیر بسزایی در ماندگاری و اثربخشی فرهنگ سازمانی دارد. چرا که از این طریق میتوان کارکنان را با تحولات ایجاد شده سازگار نموده و آنها را متقاعد کرد که این موضوع در نهایت برای خود کارکنان بسیار مفید خواهد بود.
ایجاد تعهد جمعی
منظور از تعهد در اینجا، این نیست که کارکنان مجبور باشند بدون چون و چرا تمام تصمیمات اتخاذ شده و تغیرات ایجاد شده را بپذیرند و هیچگونه اعتراضی هم از خود نشان ندهند. بلکه منظور از تعهد، درک علت اتفاقات و تغییرات اخیر است هرچند مخالفت شدیدی هم با آنها داشته باشند.
به عبارت دیگر، آنچه در گام چهارم اهمیت دارد، حمایت اعضاء سازمان از تحولات است و این موضوع به نحوه رهبری آنان برمیگردد. در واقع، اگر کارکنان به این نتیجه برسند که همگی برای یک هدف واحد در حال تلاشاند؛ حتی اگر تصمیمات یا اقدامات تا حدی اشتباه باشد، باز هم با اعتماد نسبت به مدیران، به تلاش و حمایت خود ادامه میدهند.
در اینجا، تبیین اهداف سازمان آنهم به صورت کاملا شفاف، بسیار کارساز است. یعنی اگر کارمندان خود را در موفقیت و رسیدن به اهداف سازمان سهیم بدانند، حتی در صورت بروز اختلاف عقیده باز هم رشد و توسعه سازمان را در اولویت قرار داده و با اتحاد پیش میروند. البته، ایجاد اتحاد در شرایطی که فرهنگ سازمانی در حال تغییر است، بسیار سخت به نظر میرسد اما امری محال هم نیست.
بررسی نتایج
حال که تغییرات لازم را ایجاد کرده و به کارکنان نیز آموزشهایی در این رابطه دادید، زمان ارزیابی نتایج فرا میرسد. ارزیابی نتایج تغییرات، از این رو حائز اهمیت است که نشان دهنده درستی یا نادرستی کارهای انجام شده میباشد.
بسیاری از کارشناسان و مدیران حوزه منابع انسانی، از این مرحله عبور کرده و به ۴ مرحله قبل اکتفا میکنند. این در حالی است که مشاهده و تحلیل نتایج به آنها کمک میکند تا تمرکز بیشتری بر حوزههای دارای چالش داشته باشند. علاوه بر آن، به این مورد مهم نیز دست پیدا میکنند که آیا تمام کارهای صورت گرفته سودمند بوده و سازمان را به موفقیت خواهد رساند یا نه؟
برای اینکه نتایج خود را بهتر ارزیابی کنید باید از ابزارهای موجود برای این کار بهره ببرید. ابزارهایی هچون نظرسنجی از کارکنان طی دورههای مختلف، برگزاری آزمون از مباحث آموزش داده شده و امتیازدهی به سطح عملکرد کارکنان، در این رابطه بسیار کارامد هستند.
جمع بندی
ما در این مقاله از اچ آر سرویس، مراحل تغییر فرهنگ سازمانی را طی ۵ گام توضیح داده و اشاره کردیم که شروع تغییر در فرهنگ سازمانی، همانند شروع یک سفر دشوار اما پردستاورد است. در واقع، با دنبال کردن مراحل معرفی شده در این مطلب، میتوانید از میزان موفقیت سازمان در آینده آسوده خاطر باشید.
نکته مهمی که در این نوشته نیز به آن اشاره کردیم، حفظ وحدت و انسجام میان تمام اعضاء تیم در تمام مراحل و تغییرات پیش رو است. چرا که تنها در این صورت است که کارمندان با اعتماد به تصمیمات مدیران خود، در جهت دستیابی به اهداف سازمان تلاش میکنند.
آیا شما هم در سازمان خود نسبت به ایجاد تحول در فرهنگ سازمانی، احساس نیاز میکنید؟ به نظرتان چه راهکارهایی موجب تقویت فرهنگ سازمانی خواهد شد؟ نظرات و تجربههای ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.