امروزه نیروی انسانی و کارکنان یک سازمان دارای اهمیت بسیاری هستند. همچنین از آنان به عنوان اصلیترین دارایی یک سازمان یاد میشود. بنابراین لازم است تا این نیروها، تحت مدیریت منابع انسانی قرار بگیرند. بدین ترتیب میتوانند سهمی موثر در پیشبرد اهداف مورد نظر سازمان داشته باشند. برای دستیابی به این هدف، لازم است تا یک سازمان از مدیر منابع انسانی بهرهمند شود تا از این طریق، وی بتواند با انجام وظایف متعدد به موفقیت سازمان، هماهنگی نیروها و منابع انسانی و بازدهی بالای سازمان مورد نظر کمک کند. مدیر منابع انسانی برای دستیابی به اهداف مورد نظر، وظایف گوناگونی را بر عهده میگیرد. بنابراین در این مقاله از وبلاگ اچ آر سرویس قصد داریم به بیان وظایف مدیر منابع انسانی بپردازیم.
وظایف مدیر منابع انسانی
یکپارچه سازی منابع انسانی در مسیر دستیابی به هدف
امروزه یکی از مباحث و مسائل مهم در زمینههای مختلف، یکپارچه سازی، یکپارچه شدن و جهانی شدن است. این مفهوم در حوزه مدیریت منابع انسانی نیز مطرح است. بنابراین یکی از وظایف عمده، مدیر منابع انسانی در سازمانها ایجاد یکپارچگی و اتحاد میان نیروها و منابع است. در زمان حاضر، از طریق وضع قوانین سخت گیرانه و آئین نامههای گوناگون، نمیتوان منابع انسانی را مدیریت کرد.
بنابراین لازم است تا با استفاده از روشهای نوین مدیریت منابع انسانی، به یکپارچه سازی کارکنان و سایر منابع موجود، اقدام شود. از این طریق عملیات، استراتژیهای کسب و کار، خدمات، فرهنگهای مختلف، ایدهها و… در یک سازمان به اتحاد دست مییابند. همچنین تمامی ارکانهای موجود در سازمان، در مسیر دستیابی به اهداف، به کار گرفته شوند. در حقیقت با یکپارچه سازی منابع انسانی، حسی مشترک در افراد و نیروهای انسانی شکل میگیرد که موجب بهره وری بیشتر سازمان میگردد.
استخدام و گزینش نیروی انسانی
یکی از وظایف اساسی مدیر منابع انسانی در یک سازمان، استخدام و گزینش کارکنان مناسب برای بخشهای مختلف است. در این زمینه مدیر منابع انسانی باید برای جایگاه شغلی مورد نظر، برنامه ریزی کند و برای هر پست و یا مسئولیت، کاندیدهای مناسب را در نظر بگیرد و به استخدام نیرو دست بزند. از طرف دیگر او باید واسطه بین کارفرما و داوطلبان به دنبال شغل باشد. همچنین باید پس از استخدام و گزینش کارکنان جدید، آنها را توجیه کند و آموزشهای لازم را در زمینه قوانین و مقررات سازمان، سیاستهای سازمان، قراردادها و… در اختیار او بگذارد.
آموزش دادن به منابع انسانی تازه وارد
پس از این که در یک سازمان، به گزینش کارکنان تازه وارد پرداخته شد و نیروی مورد نظر، استخدام شد لازم است تا او آموزشهای لازم در زمینه فعالیت مورد نظر، را کسب نماید تا از این طریق با الگوی کاری سازمان آشنا شود. مدیر منابع انسانی باید در این برنامه آموزشی شرکت فعال داشته باشد تا بتواند هر کدام از کارکنان را بر اساس موقعیت کاری وی، تحت آموزش قرار دهد.
انجام این کار موجب میشود تا کارمندان آن سازمان، انگیزه کافی برای انجام کار را کسب نمایند. پس از این کار نیز لازم است تا عملکرد کارکنان مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد که در این میان هم نقش مدیر منابع انسانی بسیار مهم است چرا که پس از انجام ارزیابی از کارکنان باید نسبت به درجه بندی شغلی آنها اقدام کند.
پیشرفت حرفهای منابع انسانی و آموزش ضمن خدمت
به طور کلی چنانچه کارکنان و نیروی انسانی یک سازمان به اندازه کافی آموزش داده شوند و نسبت به شغل خود دارای اطلاعات جدید و به روز باشند برای خود و برای سازمان خود، نقشی بسیار خواهند داشت. بنابراین مدیر منابع انسانی میتواند اسامی کارکنان سازمان را در کنفرانسهای مربوط، رویدادهای تجاری، سمینارهای مورد علاقه آنان و… ثبت کند. این عامل، موجب میشود تا نیروی انسانی سازمان، احساس کنند که به آنها اهمیت داده شده است.
از این طریق انگیزه منابع انسانی سازمان افزایش مییابد و میزان تعهد آنان نسبت به سازمان خود بالاتر میرود. از طرف دیگر هر چه کارمندان یک سازمان، اطلاعات بیشتر و جامعتری داشته باشند برای سازمان، موثرتر خواهند بود. پس این موضوع، هم به نفع سازمان است و هم نفع نیروی انسانی را به همراه دارد.
ارزیابی عملکرد منابع انسانی
یکی از وظایف مدیر منابع انسانی این است که وی باید به طور مرتب عملکرد نیروی انسانی سازمان را مورد ارزیابی قرار دهد. این کار موجب میشود تا کارمندان سازمان هم بیشتر به کار خود اهمیت بدهند و آن را ارزیابی کنند. بنابراین انجام این کار، به بهتر شدن عملکرد نیروی انسانی در سازمان منجر میگردد.
پس لازم است تا حتما مدیر منابع انسانی به طور مرتب گزارشهای ارزیابی تهیه کند و به بررسی عملکرد کارکنان اقدام کند. از طرف دیگر به طور جداگانه با کارمندان مختلف، ارتباط برقرار نماید و به آنها پیشنهاداتی را برای بهبود عملکرد کاریشان توصیه کند. در این زمینه مدیر منابع انسانی میتواند از پاداش و تشویق بهره بگیرد تا انگیزه نیروی انسانی را افزایش دهد و بهره وری و تعهد آنها را نیز ارتقا دهد.
حفظ فرهنگ محیط کار
یکی دیگر از وظایف اصلی مدیر منابع انسانی در یک سازمان، این است که او باید بتواند محیطی سالم، منصفانه و لذت بخش، برای نیروی انسانی سازمان به وجود آورد. چنین محیطی موجب میشود تا منابع انسانی سازمان، با یکدیگر برخوردهایی مناسب داشته باشند. مدیر منابع انسانی، باید هر گونه عاملی را که موجب میشود نیروی انسانی سازمان، دچار استرس یا نگرانی شود از بین ببرد و یا هر گونه عامل نامناسب محیط کار را حذف کند. بدین ترتیب خواهد توانست جو کاری مناسبی را ایجاد کند. امروزه مسلم است که عملکرد هر فردی تا حد زیادی بستگی به فضایی دارد که وی در آن، کار میکند.
در یک محیط کاری مناسب، کارمندان ارتباط بهتری با یکدیگر خواهند داشت و میتوانند به راحتی نظرات خود را ابراز نمایند. بنابراین لازم است مدیر منابع انسانی، نگرشی باز داشته باشد تا بتواند با کارکنان سازمان، ارتباطی صمیمانه برقرار کند. او باید سعی کند با تمامی کارکنان سازمان، رفتاری برابرانه و منصفانه داشته باشد. در این صورت میتواند تعهد کارکنان سازمان را افزایش دهد و میزان رضایت آنها را از کار و محیط کاری نیز ارتقا دهد.
مدیریت حل اختلافات
یکی دیگر از وظایف مدیر منابع انسانی مهارت مدیریت حل اختلافات است. مدیریت حل اختلافات به معنای حل مخالفتها، تعارضات و چالشهای درون سازمان بین کارکنان است. شما به عنوان مدیر منابع انسانی یک سازمان وظیفه حل به موقع تعارضهای بین کارکنان به شیوهای موثر را دارید. در واقع با حل این چالشها و تعارضها از ناهماهنگی درون سازمانی و استرس جلوگیری میکنید.
جمع بندی
در این مطلب به بررسی شرح وظایف مدیر منابع انسانی پرداختیم. منابع انسانی به عنوان سرمایههای اصلی سازمانها محسوب میشود بنابراین وجود دپارتمان منابع انسانی در سازمانها برای مدیریت نیروهای انسانی و پیشبرد آنها به سوی اهداف سازمانی لازم است. مدیر منابع انسانی برای رسیدن به این هدف وظایفی متعددی مانند یکپارچه سازی، استخدام و آموزش نیروی انسانی، ارزیابی و… را بر عهده دارد. شما خواننده محترم میتوانید برای مطالعه بیشتر به این لینک مراجعه نمایید.
پیشنهاد ویژه:کتاب های مهم منابع انسانی