مدل کار ترکیبی چیست؟ hybrid work چه مزایایی دارد؟

مدل کار ترکیبی (hybrid work) چیست؟

حتما درباره مدل کار ترکیبی، چیزهایی به گوشتان خورده است. با توجه به تکنولوژی‌ها و امکانات جدیدی که هر روز دنیا دارد به ما معرفی می‌کند بهتر است درباره آن‌ها اطلاعات مورد نیاز را بدست آوریم تا شاید با استفاده از آن‌ها بتوانیم زندگی راحت‌تر، دوست داشتنی‌تر و بهتری داشته باشیم. یک امکانی که دنیا به ما معرفی کرده مدل کار ترکیبی است که موضوع امروز مقاله ماست. اگر می‌خواهید بدانید hybrid work یا مدل کار ترکیبی چیست، با ما در hrservice همراه باشید.

 

در این مقاله به این موارد می‌پردازیم:

فهرست مطالب:

  • سبک‌های محیط کاری
  • تعریف مدل کار ترکیبی
  • ارزش مدل کار ترکیبی برای کارمندان
  • مزایای مدل کار ترکیبی

 

سبک‌های محیط کاری

پیش از اینکه به تعریف مدل کار ترکیبی بپردازیم، می‌خواهیم انواع محیط‌های کاری را معرفی کنیم. به صورت کلی انواع محیط کاری به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 دورکاری

نوع اول دورکاری یا کار از راه دور می‌باشد. کارکنان دورکار افرادی هستند که تمام وقت کاری‌شان را در محلی غیر از دفتر کاری مانند منزل سپری می‌کنند و وظایف خود را با استفاده از ظرفیت دیجیتال انجام می‌دهند.

این افراد برای کار کردن احتیاجی به حضور یافتن در دفتر کار ندارند و برای ایجاد کردن تعادل میان کار و زندگی از فرصت‌های انعطاف‌پذیری برخوردار هستند.

 

حضوری

نوع دوم از سبک‌های محیط کاری، کار حضوری یا کار در دفتر کاری است. در کار حضوری، کارمندان برای اینکه وظایف روزانه‌شان را انجام دهند لازم است در دفتر کار حضور پیدا کنند، چون کار آن‌ها نیازمند ارتباطات حضوری می‌باشد.

در کار حضوری تعاملات بسیار بیشتر است و این بهترین مزیت کار حضوری در مقایسه با سبک‌های کاری دورکاری و هیبریدی می‌باشد.

سبک های محیط کاری

هیبریدی

نوع سوم از سبک‌های محیط کاری، هیبریدی یا محیط کار ترکیبی نام دارد. کارمندان مدل کار ترکیبی افرادی می‌باشند که وقت کاری‌شان را هم در منزل و هم دفتر کار سپری می‌کنند.

این افراد برای انجام دادن بعضی از امور در دفتر حاضر می‌شوند و اموری که احتیاج به حضور در دفتر کار ندارد را در منزل یا هر محل دیگری انجام می‌دهند.

کارمندان مدل کار ترکیبی می‌توانند تصمیم بگیرند که کجا و کی کار کنند. این انعطاف‌پذیری همان چیزی می‌باشد که مدل کار ترکیبی را برای کارمندان و کارفرمایان هیجان‌انگیز می‌کند.

 

منظور از مدل کار ترکیبی یا hybrid work چیست؟

در بالا توضیحاتی در مورد مدل کار ترکیبی یا هیبریدی ارائه کردیم اما در این بخش توضیحات خود را تکمیل می‌کنیم. کار ترکیبی مدلی از کار می‌باشد که با اتمام پندمی کرونا در حال شکل‌گیری هست و در واقع ادغام کار حضوری و دورکاری است.

مدیران کسب و کارها لازم است برای پس از پاندومی کرونا، برای کارکنان خود برنامه‌ریزی کنند. بر اساس آمار موجود ۷۷ درصد از نیروهای کار اعلام کرده‌اند که دوست دارند به صورت دورکاری کارشان را ادامه دهند و طبق یک نظرسنجی دیگر، در صورت لزوم به برگشتن به دفتر کار و کار به صورت حضوری، ۳۰ درصد از کارکنان شغل خود را به صورت کامل کنار می‌گذارند.

یک مدل کار هیبرید می‌تواند برای خیلی از اشخاص و شرکت‌ها راه حلی مناسب و راضی‌کننده باشد. مدل کار ترکیبی انعطاف‌پذیری بیشتری در ارتباط با مکان و نحوه کار به نیروهای کار ارائه می‌دهد. یک رویکرد ادغام شده (ترکیبی) می‌تواند تعادل بین کار و زندگی کارکنان را افزایش دهد، مخارج دفتر کار را برای مدیران تجاری پایین بیاورد و همچنین موجب حفظ کارکنان در شرکت می‌شود.

 

 

ارزش مدل کار ترکیبی یا hybrid work برای کارمندان

بر اساس یک نظرسنجی که انجام شده است، نزدیک به نصف کارمندان (٪۴۷) درصورتی‌که کارفرما یا رئیس آن‌ها یک مدل کاری انعطاف‌پذیر را در نظر نداشته باشد، این کارمندان احتمالا برای پیدا کردن کاری دیگر اقدام خواهند کرد.

با توجه به یک مطالعه‌ی دیگر که Fortune انجام داده است، نزدیک به نیمی از کسانی که به صورت دورکار یا کار ترکیبی فعالیت می‌کنند، می‌گویند درصورتی‌که کارفرمای آن‌ها اقدامی برای آوردن آن‌ها به دفتر کار برای کار کردن به صورت حضوری کند، شغل تازه‌ای برای خود پیدا می‌کنند و کار خود را ترک می‌کنند.

در حال حاضر و در آینده، خیلی از کارفرمایان و مدیران یا باید به نیروهای کار خود امکان دورکاری و یا مدل کار ترکیبی را بدهند. اگر این کار را نکنند می‌تواند باعث بالا رفتن میزان خروج کارمندان شود؛ چون کارمندان به ارزش کار ترکیبی پی برده‌اند.

مدل کار ترکیبی چیست

مزایای مدل کار ترکیبی یا hybrid work چیست؟

یک محل کار ترکیبی یا hybrid work، باعث تعادل بیشتر میان کار و زندگی می‌شود. محل کار ترکیبی برای مدیران و کارفرماها هم به‌صرفه‌ می‌باشد. احتیاج نداشتن به دفترهای کاری بزرگ باعث کاهش مخارج نگهداری از محل کار می‌شود.

بعلاوه، شرکت‌هایی که اجازه کار ترکیبی را به کارکنان خود می‌دهند، محدود به استخدام کارمندان در نقاط جغرافیایی خاص نیستند.

 

بازدهی بالاتر

در نوع کار سنتی یا همان حضوری، معمولا کارمندان روزانه ساعت‌های مشخصی را برای مثال بین ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر در دفتر یا شرکت به صورت حضوری کار می‌کنند. ولی در نوع کار ترکیبی یا هیبریدی، کارمندان این امکان را دارند وظایف خود را در زمانی که بالاترین بازدهی را می‌توانند داشته باشند انجام دهند.

برای نمونه، بعضی از کارکنان صبح زود بهتر می‌توانند کار کنند اما بعضی از کارکنان دیگر اگر عصرها کار کنند می‌توانند بهره‌وری بیشتری را داشته باشند. کارمندان مدل کار ترکیبی همچنین امکان تعیین محل فعالیت خود را دارند. آن‌ها می‌توانند در کنار هم‌تیمی‌هایشان در دفتر کارشان را انجام دهند یا وظایف خود را در خانه انجام دهند.

 

استخدام افراد با استعداد

یکی از مزایای دیگر مدل کار ترکیبی، امکان استخدام افراد با استعداد می‌باشد. در نوع کار ترکیبی، شرکت‌ها و مجموعه‌ها این امکان را دارند افراد با استعداد را از هر جای دنیا استخدام کرده و به کار بگیرند. این می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان‌ها باشد تا وارد بازارهای کاری جدید شوند و بازدهی سازمان را بالا ببرند.

 

تعادل بهتر بین کار و زندگی

بر اساس مطالعه‌‌ی Slack، یکی از علل اصلی که کارمندان مدل کار ترکیبی را دوست دارند، انعطاف‌پذیری می‌باشد. در نوع کار ترکیبی، ایجاد تعادل میان کار و زندگی راحت‌تر می‌باشد. زمانی که کارمندان روی برنامه‌های کاری‌شان کنترل زیادتری دارند، می‌توانند وقت‌شان را برای اموری که در زندگی شخصی پیش می‌آید بهتر کنترل و مدیریت کنند.

 

پیشنهاد ویژه: کتاب های مهم منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.