هدف‌گذاری به شیوه اسمارت(smart) چیست؟

هدف‌گذاری به شیوه اسمارت (smart) چیست؟

ما می‌دانیم که برای تبدیل شدن به فردی موفق، باید اهدافی را تعیین کرده و طبق آن برنامه­‌ریزی کنیم. همه افراد خواهان موفقیت و رشد هستند؛ امّا بیشتر آن­‌ها بدون هیچ هدفی فقط در حال اقدام می‌باشند و این­ گونه ممکن است با شکست مواجه شوند. بنابراین باید قبل از شروع، به عنوان حرکت اول هدف‌گذاری کرده و سپس اقدام کنید. روی کاغذ آوردن و نوشتن اهداف از متداول­‌ترین موارد برای تعیین هدف است. هدف­‌گذاری نیز خود دارای روش‌­ها و شیوه‌­های خاصی است که مهم‌ترین آن، شیوۀ اسمارت است. در ادامه در سایت اچ آر سرویس به پاسخ سوال «هدف‌گذاری به شیوه اسمارت» خواهیم پرداخت.

هدف گذاری به شیوه اسمارت چیست؟

بسیاری از افراد وقتی که با موضوع هدف‌گذاری مواجه می­‌شوند _به ­دلیل کمبود اطلاعات کافی_ احساس می‌کنند که همه چیز را می­‌دانند. آن­‌ها باور دارند که نوشتن اهداف و الویت‌بندی کردن آن‌­ها پایان کار هدف‌گذاری است و طبق همین باور غلط پیش­ می‌روند. این موارد، مهم امّا ناکافی هستند و به تنهایی می‌توانند باعث گمراهی شوند. داشتن اطلاعات ناقص در برخی موارد از بی‌اطلاعی نیز خطرناک‌­تر است.

این روش از هدف‌گذاری، به ­وسیلۀ پروفسور روبین معرفی شده است.  شیوه Smart یک مدل هدف‌گذاری است که سبب افزایش احتمال دستیابی شما به موفقیت می‌­شود. کلمۀ اسمارت (Smart) مخفف کلمات (معین) Specific، (قابل اندازه­‌گیری) Measurable، (دست‌یافتنی) Achievable، (مرتبط) Realistic و (زمان­‌دار) Time-Based است. این موارد، نشان­‌دهندۀ ویژگی­‌های اهداف شما هستند. به ­عبارتی دیگر باید اهداف انتخابی شما دارای ویژگی­‌های اسمارت باشند. برای هدف گذاری به این روش ، هدف باید مشخص و معقول، قابل اندازه­‌گیری و معنی‌­دار، دست‌­یافتنی و تأیید شده، واقع‌گرایانه و زمان­‌دار باشد. روبین در مقاله­‌ای برای معرفی این روش، یادآور شده است که برای نشان دادن اهمیت و کارآمد بودن اسمارت، امکان بروز آن در بازه‌­های زمانی مختلف وجود دارد.

هدف گذاری اسمارت چیست

چگونه از روش اسمارت استفاده کنیم؟

سوال این‌ جاست که روش استفاده از هدف‌گذاری به شیوه اسمارت چیست؟ روش استفاده از این شیوۀ هدف‌گذاری در ۵ ویژگی نام برده در کلمۀ Smart خلاصه می‌­شود. این مطلب به این معنی است که هدف باید به ترتیب از فیلتر این ۵ ویژگی: مشخص بودن، قابل اندازه‌­گیری، دست­‌یافتنی، مرتبط و زمان­‌دار عبور کند. حال به بررسی چگونگی استفاده از شیوه اسمارت در هدف‌گذاری می­‌پردازیم.

معین (Specific)

برای آن­ که از تمام تمرکز و توان خود برای رسیدن به هدف استفاده کنید، باید هدف انتخابی شفاف و مشخص باشد. در غیر این­ صورت، انگیزۀ کافی برای تلاش ایجاد نمی‌­شود و یا زود از بین می‌­رود. برای آن­ که در تعیین هدف خود موفق شوید، پیشنهاد می­‌شود قبل از انتخاب آن به چند سؤال پاسخ دهید:

  1. قصد رسیدن به چه­ چیزی را دارم؟
  2. این هدف چه میزان اهمیت دارد؟
  3. چه افرادی می­‌توانند در تحقق آن به من کمک کنند؟
  4. آیا مکان خاصی برای رسیدن به آن وجود دارد؟
  5. آیا منابع یا محدودیت­‌های خاصی برای رسیدن به آن وجود دارد؟

به کمک این سؤالات می­‌توانید هدف خود را به ­شکلی شفاف و مشخص انتخاب نمایید.

مشخص بودن هدف

قابل ارزیابی (Measurable)

برای آن­ که بتوانید انگیزۀ خود را در طی مسیر رسیدن به هدف حفظ کنید، باید هدف انتخابی قابل ارزیابی باشد. با اندازه‌­گیری هدف در طی مسیر می­‌توان میزان پیشرفت کار را مشخص نمود و همین مهم می­‌تواند سبب تلاش بیشتر شود. هم­چنین با ارزیابی میزان پیشرفت می‌­توانید تمرکز خود را افزایش دهید و از وجود مشکلات احتمالی و حتی کم‌کاری­‌ها مطلع گردید. علاوه­ بر موارد بیان شده برای قابل‌اندازه­‌گیری بودن هدف، این ارزیابی در کنترل زمان‌بندی نیز مؤثر است و حس هیجان در رسیدن به هدف را تشدید می­‌کند. پاسخ به ­سؤالاتی نظیر: چقدر؟ چندتا؟ چگونه مطلع شوم کار انجام شده؟ و… می­‌تواند در ارزیابی هدف به شما کمک کند.

دست‌­یافتنی (Achievable)

تحقق هدف و دست­یابی به موفقیت، با انتخاب هدفی دست‌­یافتنی و واقع‌بینانه ممکن است. هدف‌گذاری با فیلتر دست‌­یافتنی بودن، سبب افزایش انگیزه برای رسیدن به هدف می­‌شود. به ­عبارتی دیگر زمانی که هدفی واقع‌­بینانه باشد می‌­توان با هوشمندانه تلاش کردن، شناسایی منابع و فرصت­‌ها و بهره­‌مندی از آن‌­ها، سرعت رسیدن به­ هدف را بیشتر کرد. برای مشخص کردن و رسیدن به هدف دست­‌یافتنی می­‌توانید از سؤالاتی مانند سؤالات زیر کمک بگیرید:

  1. به چه ­شکل می­‌توانم به این هدف برسم؟
  2. هدف انتخاب شده، بسته به منابع و فرصت­‌هایی که در پیش­رو دارم تا چه اندازه واقع‌بینانه است؟

ویژگی های هدف گذاری اسمارت

مرتبط (Realistic)

در این قسمت از هدف‌گذاری به شیوه اسمارت باید مشخص کنید هدفی که دارید تا چه اندازه مهم بوده و چه مقدار با دیگر اهداف انتخابی شما هماهنگ است. ممکن است یک فرد چندین هدف برای خود مشخص کند و برای رسیدن به آن­‌ها تلاش کند. افراد باید در این قسمت تعیین کنند که آیا این اهداف انتخابی مناسب و مرتبط با یکدیگر هستند یا خیر؟ اگر اهداف مرتبط با­ هم نباشند و مسیر رسیدن به­ آن­‌ها با یکدیگر مخالف باشد، این هدف‌گذاری باید اصلاح شود. برای مطلع شدن از این مهم باید بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید:

  1. آیا هدف انتخابی دارای ارزش است؟
  2. هدف‌گذاری در زمان مناسب انجام شده است؟
  3. این هدف با دیگر اهداف هم‌­خوانی و مطابقت دارد؟
  4. در شرایط موجود، این هدف مناسب و مرتبط است؟
  5. هدف انتخابی مناسب من است؟

زمان‌­بندی شده (Time-Based)

زمان­‌بندی، مهم‌­ترین و آخرین قسمت از هدف‌گذاری به روش اسمارت است. زمان­‌بندی مناسب برای هدف این امکان را در اختیار شما قرار می­‌دهد که برنامه‌­ها و طرح­‌های خود را بر اساس زمان، مشخص و برنامه‌ریزی کنید. هم­چنین می‌­توانید با زمان‌­بندی، تمام آن­چه را که مورد نیاز بوده و در تحقق هدف تأثیرگذار است را عملی کنید. در زمان­‌بندی هدف، فعالیت‌­های روزمره از اهداف بلندمدت تفکیک شده و هر کدام را می‌­توان به بهترین شکل انجام داد. طرح سؤالاتی مانند: امروز چه فعالیتی می‌­توانم انجام دهم؟ تا ۷ ماه آینده به چه اندازه به هدف خود نزدیک شده‌­ام و چه کار دیگری می‌­توانم انجام دهم؟ و… می­‌تواند در زمان­‌بندی هدف کمک کند.

زمان و مسیر در رسیدن به هدف با روش اسمارت

کلام آخر

در انتها باید به یاد داشته باشید که دانستن و آموزش دیدن در جهت یادگیری شیوه‌های مختلف هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شما را آدم موفقی نمی‌سازد، پس بهتراست به جای جمع‌آوری اطلاعات زیاد شروع کنید به اقدام کردن در جهت رشد و تحقق خواسته‌هایتان؛ که به این منظور هدف‌گذاری به شیوه اسمارت می‌تواند بهترین و کامل‌ترین گزینه برای شروع هدف‌گذاری و انجام دادن باشد، پس همین امروز هدف هایتان را در قالب اسمارت برای خود دست‌یافتنی‌تر کنید و در جهت تحقق رویاهایتان قدم بردارید.
راستی فراموش نکنید که برای نتیجه بهتر و سریع‌تر باید سعی کنید که از مسیر لذت ببرید و کما‌گرا بودن را کنار بگذارید.
به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ای مرتبط با این موضوع را از سایت لیدرشیپ پروجکت را بخوانید.

دیدگاهی دارید؟