عدم توجه به مهارتهای نرم در اشتغال، تاکنون سبب بروز مشکلات زیادی در کسبوکارها شده است. داشتن مدارک تخصصی، دانش فنی و تواناییهای لازم از مهمترین مهارتها در اشتغال محسوب میشود؛ امّا این کافی نیست. به همین دلیل، امروزه بیشتر مشاغل و صنایع با توجه به آگاهی نسبت به تاثیر مهارتهای نرم بر اشتغال به دنبال راهی برای افزایش این مهارتها در کسبوکارها هستند.
به طور کلی، کارفرمایان به دنبال نیروهایی هستند که علاوه بر مهارتهای تخصصی، هدفمند و با انگیزه باشند؛ افراد قابل اعتمادی که از مهارتهای اخلاقی نیز برخوردار باشند. مهارتهای نرم افراد مانند تمایل به یادگیری، برقراری ارتباط مؤثر، داشتن نگرش مثبت و… موضوعاتی هستند که باید در تمامی مشاغل به آنها توجه کرد. در ادامه در این مقاله از سایت اچ ار سرویس، بهصورت گستردهتر به بررسی تاثیر مهارتهای نرم بر اشتغال میپردازیم.
تاثیر مهارتهای نرم بر اشتغال
درخشش مهارتهای سخت
برای موفقیت در هر شغلی، داشتن مهارتهای فنی به تنهایی کافی نیست. توانایی برقراری ارتباط، یکی از مهمترین مهارتهای نرم شناخته میشود و تأثیر بهسزایی در دیده شدن مهارتهای سخت افراد دارد. به طور مثال، اگر شما فردی هستید که روابط عمومی بالایی دارید، بدون شک ایدهها و تواناییهای تخصصی شما بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. یک مدیر خوب علاوه بر داشتن مدرک تخصصی، باید مهارتهای گفتاری خوبی داشته باشد. حرفهای کارمندانش را بشنود و خلاقانه فکر کند. پس توجه داشته باشید که این دو مهارت، مکمل یکدیگر هستند و هردوی آنها در کسب موفقیت تأثیرگذارند.
افزایش بهرهوری کارمندان و رضایت شغلی
جالب است بدانید که کارمندان نیز به اندازۀ کارفرمایان مشتاق پیشرفت و رسیدن به موفقیت هستند. رشد و توسعه فردی، یکی از فاکتورهای مهمی است که کارکنان هر سازمانی به دنبال آن هستند و این پیشرفت فردی، پیشرفت سازمانی را به دنبال خواهد داشت.
سرمایهگذاری جهت پیشرفت کارکنان، نشاندهندۀ ارزشمندی آنها در سازمان است. در حقیقت کارکنان در صورت برخورداری از فرصتهای آموزشی، انگیزۀ بیشتری برای ادامۀ کار خواهند داشت. این اقدامات سبب ایجاد نگرش مثبت در افراد نسبت به سازمان و در ادامه باعث افزایش رضایت شغلی میشود. همانطور که میدانید، رضایت شغلی افزایش بهرهوری را به ارمغان خواهد آورد.
جذب و حفظ مشتریان
افزایش استفاده از تلفنهای هوشمند و شبکههای اجتماعی، رقابت سختی در بازارهای مدرن ایجاد کرده است. فاکتور مهم برای پیروزی در این رقابت، ایجاد ارتباط مؤثر با مشتری است. اگر مشتریان از ارتباط با شما و خدمات شرکتتان راضی باشند، شما را به سایر افراد نیز معرفی میکنند و این امر، فرصتهای شغلی جدیدی برای شما ایجاد خواهد کرد.
بنابراین میتوان با افزایش توانایی رهبری، تواناییهای ارتباطی و کار گروهی به نتایج مطلوبی در رقابت رسید. بهخاطر داشته باشید که توجه به هر یک از مهارتهای نامبرده، علاوه بر موفقیت و پیشرفت کسبوکار شما، سبب اعتماد مشتریان و امنیت خاطر آنها میگردد. این مسئله موضوع مهمی در بازارهای رقابتی امروز محسوب میشود.
بهبود کار گروهی
کار گروهی در هر سازمانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین داشتن مهارتهای نرم ارتباطی برای بهبود کار گروهی، امری ضروری است. خوب گوش کردن، ایدهپردازی، همکاری با دیگران و… نمونههایی از این مهارتها به حساب میآیند. این مهارتها علاوه بر افزایش بهرهوری، سبب ایجاد روابط حرفهای نیز میگردد. کیفیت کار در یک محیط، زمانی بهبود مییابد که افراد از نقاط قوت و تواناییهای فردی خود در کنار یکدیگر بهره ببرند و نقاط ضعف یکدیگر را نیز پوشش دهند. هرچه این تعاملات بینفردی بیشتر باشد، کار گروهی هدفمندتر و سازمانیافتهتر اجرا میشود.
سازگاری و انعطافپذیری
افزایش بازار رقابتی در جهان مدرن سبب ایجاد تغییراتی در کسبوکارها شده است. گاهی این تغییرات بسیار زیاد و سریع هستند. در همین راستا سازگاری با محیط و انعطاف پذیری، موضوعی مهم و اساسی در هر سازمان محسوب میشود. در واقع برای سازگار شدن با بازار مدرن، کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند و گاهی علاوه بر انجام وظایف خود، مسئولیتهای دیگری را نیز بر عهده گیرند. چنین افرادی بسیار کارآمد و ارزشمند هستند و بخشی از مهمترین سرمایههای هر سازمانی محسوب میشوند.
مهارت های نرم چه نوع مهارتهایی هستند؟
مهارتهای نرم، رفتارهایی هستند که باعث ایجاد ارتباطی بهتر و مؤثرتر با افراد جامعه میشوند. در واقع هر فرد برای داشتن ارتباطی بهتر با اطرافیان خود، نیازمند داشتن مهارتهایی است که به آنها مهارتهای نرم گفته میشود. این مهارتها برخلاف مهارتهای سخت که مربوط به تخصص و دانش فنی است، به موضوعات رفتاری مثل انگیزه، هدف، همدلی و… مربوط میشود. گاهی از مهارتهای نرم به عنوان هوش هیجانی یا اجتماعی نیز یاد میشود. به طور کلی، مهارتهای نرم را میتوان مجموعهای از رفتارهای شخصی دانست که بدون درنظر گرفتن تخصص، دانش فنی و مدرک تحصیلی، در پیشرفت و موفقیت افراد در کار، تحصیل و یا زندگی شخصی مؤثر است.
مهارتهای سخت چه نوع مهارتهایی هستند؟
مهارتهای سخت، مجموعهای از تواناییهای قابل آموزش هستند که کمیت آنها به سادگی قابل سنجش است. معمولاً این نوع از مهارتها را در کلاسهای درس، از طریق کتابها یا کلاسهای آموزشی میتوان فرا گرفت. به طور مثال مدرک تحصیلی، آموزش زبان خارجی، سرعت تایپ و… نمونهای از مهارتهای سخت هستند که میتوان آنها را از طریق راههای آموزشی آموخت.
طبق آمارهای بهدستآمده از دانشگاه هاروارد، تنها ۲۰ درصد از دستاوردهای هر فرد مربوط به مهارتهای سخت اوست و حدود ۸۰ درصد آن با داشتن مهارتهای نرم کسب میشود. این آمار، نشان دهندۀ اهمیت این موضوع در هر زمینهای، به ویژه حوزۀ کسبوکار است. البته این آمار به معنی بی اهمیت بودن دانش تخصصی افراد نیست؛ بلکه این دو مهارت در کنار یکدیگر عامل موفقیت و پیشرفت هستند.
افراد به چه مهارتهای نرمی در دنیای کار احتیاج دارند؟
مهارت حل مسئله
کارمندانی که توانایی بالایی در حل مسائل دارند، جزو ارزشمندترین سرمایههای هر سازمان محسوب میشوند و نقش زیادی در بهبود شرایط سازمانی دارند. مهارت حل مسئله، نوعی مهارت اکتسابی است و میتوان آن را از طریق محیط بهدست آورد.
مهارتهای بین فردی و کار تیمی
توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان، عاملی مهم در اشتغال محسوب میشود. اگر میخواهید در رابطه با دوستان، همکاران و مشتریان خود موفق عمل کنید، بهتر است مهارتهای بین فردی خود را بهبود بخشید.
امروزه بیشتر کارها به صورت گروهی انجام میشوند و کارفرمایان اغلب به دنبال افرادی هستند که توانایی بالایی در ارتباط با دیگران دارند و اهل همکاری هستند. تعامل با دیگر افراد، از آن دسته از موضوعاتی است که در تاثیر مهارتهای نرم بر اشتغال به طور جدی به آن پرداخته میشود. کار کردن با افرادی که علاقهمند به استقلال و فعالیت فردی هستند، بسیار دشوار است و شرکت را با چالشهای بسیاری مواجه میکند.
مدیریت زمان
همانطور که میدانید زمان مسئلهای مهم در هر کاری است؛ بنابراین لازم است جهت مدیریت بهتر زمان و افزایش بهرهوری، برنامهریزی کرد. مهارت مدیریت زمان برای کارکنان یک سازمان امری ضروری، نتیجه محور و حیاتی است که منجر به بهرهوری بالا میشود.
نگرش مثبت
نگرش مثبت، نقش قابل توجهی در تحول یک شرکت یا سازمان دارد. حتی نگرش مثبت یک فرد در سازمان میتواند بر روی سایر افراد تأثیر بگذارد. مثبت اندیشی اهمیت زیادی در موفقیت یک سازمان دارد و متأسفانه نگرش منفی میتواند بسیار آسیب زننده باشد و در مواردی حتی سبب منحل شدن یک دپارتمان شود.
اعتماد بهنفس
اعتماد بهنفس نقش بهسزایی در مهارت حل مسئله دارد. افرادی که دارای اعتماد بهنفس بالایی هستند، توانایی بیشتری در حل مسائل و مشکلات دارند و کمتر تحت تأثیر آن قرار میگیرند. اعتماد بهنفس سبب قدرتمندی افراد شده و میتواند آنها را در رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی یاری کند.
مدیریت پروژه
برنامهریزی مشخص و منسجم میتواند نقش مؤثری در مدیریت پروژه داشته باشد. اولویتبندی فعالیتهای روزانه، مدیریت زمان و برنامهریزی، از مهمترین عوامل مؤثر در مدیریت پروژه هستند که افراد را در کمترین زمان به نتایج دلخواه خود میرسانند.
داشتن اخلاق کاری
استخدام افراد بااخلاق یکی از اصلیترین عوامل موفقیت هر کارفرمایی است. اخلاق کاری، مهارتی است که از بدو استخدام افراد قابل تشخیص است. عوامل متعددی در اخلاق کاری دخالت دارند که از میان آنها میتوان به مسئولیتپذیری اشاره کرد. اخلاق کاری نوعی مهارت نرم ذاتی است که خارج از کنترل کارفرما است و به وجدان کاری فرد برمیگردد.
پذیرش انتقاد سازنده
هر فردی در هر جایگاه و مقامی، ممکن است دچار خطا و یا اشتباه شود؛ بنابراین پذیرش انتقاد از جمله مهارتهای نرمی است که باید مورد توجه تمامی کارکنان یک شرکت یا سازمان قرار گیرد. کارمندی که توانایی پذیرش انتقادهای سازنده را داشته باشد، یکی از مهمترین داراییهای ارزشمند یک سازمان به حساب میآید.
مهارت رهبری
هنگامی که سازمانها، فردی را برای سمت رهبری انتخاب میکنند، به دنبال شخصی هستند که توانایی بالایی در برقراری ارتباط با کارمندان، مشتریان و… داشته باشد. مهارت رهبری، از مهمترین مهارتها است و نقش قابل توجهی در استخدام افراد دارد.
جمع بندی
اگرچه بیشتر افراد از تاثیر مهارت های نرم بر اشتغال آگاه هستند، امّا به طور معمول آن را نادیده میگیرند. در صورتی که این مهارتها در صنایع و مشاغل، حتی در زندگی روزمره و فردی افراد حائز اهمیت است. بنابراین اگر قصد دارید به عنوان یک فرد مفید و قابل اعتماد در جامعه فعالیت کنید، بهتر است مهارتهای فردی خود را تا حد زیادی افزایش دهید.