چگونه با اهمال کاری مقابله کنیم؟

راه‌های مقابله با اهمال‌کاری چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

در مطالب پیشین در مورد تعریف اهمال‌کاری و ضررهای آن سخن گفتیم. در این مطلب علاوه‌ بر یادآوری کوتاهی از مطالب گذشته به بیان راه‌های مقابله با اهمال‌کاری برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌پردازیم. همان‌طور که می‌دانید به تاخیر انداختن کارهای مهم و ضروری، دامی است که بسیاری از ما در آن گرفتار می‌شویم؛ اما با مطالعۀ این مطلب می‌توانیم روش‌هایی برای رهایی از اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارها بیاموزیم.

اهمال‌کاری و عواقب آن

اهمال‌کاری، عادت به تاخیر انداختن کارهای مهم است که معمولاً با تمرکز بر فعالیت‌هایی که فوریت کمتری دارند و لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر هستند همراه است. البته معنای اهمال‌کاری با تنبلی که به معنای عدم  تمایل به انجام هر کاری است متفاوت است. اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارها می‌تواند توانایی شما را محدود کرده و شغل شما را به خطر بیندازد. همچنین می‌تواند کار تیمی را مختل کرده، روحیۀ شما را تضعیف کند و حتی منجر به افسردگی شما شود؛ بنابراین برداشتن اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری و مقابله با آن بسیار مهم است.

راه‌های مقابله با اهمال‌کاری

مرحله اول: از اهمال‌کاری خود آگاه باشید.

در برخی مواقع، ممکن است کاری را تنها به دلیل نیاز به برنامه‌ریزی دوباره به تعویق بیندازید. اگر شما یک کار مهم را با دلایل مشخص و خوبی به تاخیر می‌اندازید، به این معنی نیست که اهمال‌کاری می‌کنید؛ با این حال اگر به طور مداوم کارهای زیر را انجام می‌دهید، احتمالاً در حال اهمال‌کاری هستید.

  • انجام دادن کارهای خود را به تعویق می‌اندازید.
  • پیوسته از انجام برخی اقدامات و کارها خودداری می‌کنید.
  • روز خود را با انجام کارهای کم اهمیت می‌گذرانید.
  • یک کار خاص و مهم را برای مدتی طولانی در لیست کارهایی که باید انجام دهید قرار می‌دهید.
  • یک کار ضروری را شروع می‌کنید اما پیش از اتمام آن به سراغ کارهای کم‌اهمیت می‌روید.
  • صبر می‌کنید تا روحیه‌ای عالی برای انجام کارهای مهم داشته باشید.
  • منتظر زمان مناسبی جهت برداشتن اولین قدم هستید.
  • از اشتباه کردن یا موفق نشدن می‌ترسید و همواره شروع کار را به بعد واگذار می‌کنید.
  • کمال‌گرا هستید و همیشه به دنبال بالاترین کیفیت برای انجام شدن کارها می‌باشید.
  • نمی‌توانید به درستی برنامه‌ریزی کنید و به همین دلیل ترجیح می‌دهید هیچ کاری انجام ندهید.
  • ترجیح می‌دهید وقت خود را به کارهای راحت‌تر اختصاص دهید و از انجام کارهای سخت و مهم دوری کنید.

آگاهی از اهمال کاری

مرحله دوم: دلیل اهمال‌کاری خود را بیابید.

پیش از مقابله با اهمال‌کاری باید دلایل آن را پیدا کنید؛ برای مثال آیا به دلیل ملال‌آور یا ناخوشایند بودن یک کار از انجام آن دوری می‌کنید؟ در این صورت باید در جهت دیگری گام بردارید تا بتوانید روی جنبه‌هایی از زندگی تمرکز کنید که بیشتر از آن لذت می‌برید. افراد موفق برای غلبه بر اهمال‌کاری از ایجاد فهرست کارهای اولویت‌دار و برنامه‌های زمان‌دار استفاده می‌کنند؛ چراکه این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا وظایف خود را بر اساس اولویت و مهلت زمانی مرتب کنید.

ممکن است شما به برخی توانایی‌های خود شک داشته باشید و از شکست خوردن بترسید و به همین دلیل انجام یک کار خاص را پیوسته به تاخیر بیندازید. اغلب کمال‌گرایان نیز ترجیح می‌دهند به جای ناقص انجام دادن یک کار، از انجام کاری که تصور می‌کنند در آن مهارت ندارند، دوری کنند. دلیل دیگری نیز وجود دارد و آن تصمیم‌گیری نادرست است؛ یعنی زمانی که نمی‌دانید باید چه کاری را انجام دهید، احتمالاً آن را به تعویق می‌اندازید.

راه‌های مقابله با اهمال‌کاری

مرحله سوم: از استراتژی‌های ضد اهمال‌کاری استفاده کنید.

به تاخیر انداختن کارها یا اهمال‌کاری، یک عادت و یک الگوی رفتاری ریشه‌دار است و به همین دلیل نمی‌توانید یک‌شبه آن را تغییر دهید. عادت‌های بد شما تنها زمانی از بین می‌روند که از انجام آن‌ها اجتناب کنید. تکنیک‌های زیر در مسیر ترک عادت‌های نامناسب به شما کمک خواهند کرد.

  • خود را به خاطر اهمال‌کاری‌های پیشین خود ببخشید.
  • به وظایفی که باید انجام دهید متعهد شوید و بر انجام آن تمرکز کنید.
  • زمانی که یک کار دشوار را به موقع انجام دادید، به خودتان جایزه بدهید.
  • از یکی از افراد نزدیک خود بخواهید که پیگیر کارهای شما باشد.
  • به گفتگوهای ذهنی خود جهتی مثبت ببخشید.
  • کارهای پیش آمده را قبل از تلنبار شدن انجام دهید.
  • حواس‌پرتی‌ها را به حداقل برسانید.
  • در ابتدای هرروز و زمان‌های اوج خود کاری را انجام دهید که از همه سخت‌تر و ناخوشایندتر است.
  • عواقب ناخوشایند انجام ندادن یک کار را به خود یادآوری کنید.
  • فهرستی از کارهای خود تهیه کرده و آن‌ها را توسط عبارات فوری، مهم، غیرفوری و غیرمهم اولویت‌بندی کنید.
  • اهداف خود را جزئی‌تر و به بخش‌های کوچک و لذت‌بخش تقسیم کنید.
  • برای کارهای خود مهلت زمانی مشخص، تعیین کنید.
  • به منظور انجام اهداف مهم خود از برنامه‌های مدیریت زمان استفاده کنید.
  • تکنیک ۱۵ دقیقه را به کار بگیرید و هر کار مهم را با انجام آن در پانزده دقیقه شروع کنید.
  • چشم‌اندازی شخصی برای آیندۀ خود داشته باشید.
  • برای انجام پروژه‌های بزرگ، ابتدا کارهای کوچک‌تر را انجام دهید.
  • بهانه‌گیری را کنار بگذارید و شروع کنید.
  • محیطی که در آن کار می‌کنید را به محیطی دوست داشتنی تبدیل کنید.
  • از تکنیک پومودور یا گوجه‌فرنگی استفاده کنید؛ بدین صورت که برای انجام هر کار، بازه‌ای ۲۵ دقیقه‌ای برای کار کردن و ۵ دقیقه نیز برای استراحت در نظر بگیرید.

چگونه با اهمال‌کاری مقابله کنیم؟

با مطالعۀ این مطلب دریافتیم که راه‌های مقابله با اهمال‌کاری در زندگی شخصی و شغلی چیست. علاوه بر آن متوجه شدیم که سه مرحله برای انجام این کار وجود دارد؛ اولین قدم برای غلبه بر اهمال‌کاری، تشخیص آن است. سپس باید دلایل این رفتار خود را شناسایی کرده و در نهایت از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مناسب برای مدیریت و مقابله با آن استفاده کنید. بدون شک به تعداد افرادی که این مطلب را می‌خوانند، روش‌ها و تکنیک‌هایی برای مقابله با اهمال‌کاری وجود دارد و تنها موضوع مهم این است که دلایل خود را بدانید و از استراتژی‌هایی استفاده کنید که برای شما مناسب هستند.

ما در وب‌سایت اچ آر سرویس  به بیان مطالب مفید و متنوعی در مورد مهارت‌های فردی و اجتماعی می‌پردازیم و علاوه بر این نیز شما می‌توانید جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای و آموزشی برای ارتقاء سازمان خود با همکاران ما در تماس باشید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

دیدگاهی دارید؟