بررسی اهمیت مدیرت منابع انسانی

اهمیت مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی (HRM) رویکردی مدرن و جدید برای حفظ ، توسعه و کنترل منابع انسانی است. اهمیت مدیریت منابع انسانی به این دلیل بسیار زیاد است که باعث توسعه می‌شود. در واقع HRM می‌تواند راه حلی برای مدیرانی باشد که نگران فضای کار، عملکرد و رشد کارمندان خود هستند. امروزه با افزایش رقابت شرکت‌ها، اکثر آن‌ها به مدیریت منابع انسانی روی آورده‌اند چرا که نقشی حیاتی در تشکیل تیم‌های متخصص و با کیفیت دارد. در این مقاله از وبلاگ اچ آر سرویس درباره این‌که چرا مدیریت منابع انسانی، اهمیت بسیار زیادی دارد، صحبت خواهیم کرد.

HRM

اهمیت مدیریت منابع انسانی

استخدام و آموزش

مهم‌ترین مسئولیت تیم مدیریت منابع انسانی، استخدام و آموزش است. مدیران منابع انسانی استراتژی و برنامه‌هایی را برای استخدام طرح می‌کنند تا مناسب‌ترین افراد برای یک موقعیت شغلی را پیدا کنند. در واقع آن‌ها معیارهایی را برای استخئدام مشخص می‌کنند که فردی با همان موقعیت شغلی، به آن‌ها نیاز دارد.

سایر وظایف مدیران منابع انسانی شامل نگارش و تنظیم قرارداد و مشخص کردن دامنه وظایفی است که به کارمند انتخابی سپرده خواهد شد. بر اساس همین قرارداد و وظایف مشخص شده، مدیران منابع انسانی، آموزش‌هایی را برای کارمندان در نظر می‌گیرند که علاوه بر بهبود عملکرد فردی کارمند در شرکت، باعث توسعه فردی و یادگیری مهارت‌های جدید نیز می‌شود. در نتیجه اهمیت منابع انسانی در این است که روابطی برد_برد بین کارمند و کارفرما ایجاد کند.

ارزیابی عملکرد کارکنان

مدیریت منابع انسانی، افراد شاغل در یک سازمان را تشویق می‌کند تا با توجه به توانایی‌های خود کار کنند و پیشنهاداتی به آن‌ها می‌دهد تا در زمینه فعالیتی خود پیشرفت کنند. تیم مدیریت منابع انسانی، در بازه‌های زمانی مشخص به صورت انفرادی با کارمندان مصاحبه می‌کند تا تمام اطلاعات مورد نیاز، از جمله اطلاعات مربوط به عملکرد کارکنان را جمع آوری کند. همین کار باعث می‌شود که کارمندان اهداف بلند مدت کاری خود را بشناسند و با کمک تیم منابع انسانی نهایت تلاش خود را بکنند تا به این اهداف دست یابند.

بررسی اهمیت مدیریت منابع انسانی

 

بهبود فضای کار

یکی از دیگر جنبه‌های حیاتی مدیریت منابع انسانی، بهبود و حفظ فضای کاری است. چرا که عملکرد فرد، در یک سازمان عمدتا تحت تاثیر فضا و فرهنگ کاری است که همان سازمان برای کارمندان خود فراهم کرده است. ایجاد شرایط خوب کاری از از آن دسته کارهایی است که می‌توانید از تیم مدیریت منابع انسانی خود، انتظار داشته باشید.

ایجاد محیطی امن، تمیز و سالم می‌تواند کارمندان را مجاب به تلاش بیشتر کند. ایجاد جوی دوستانه بین کارمندان و کارفرما نیز رضایت شغلی آن‌ها را افزایش می‌دهد که در نهایت منجر به بهبود عملکرد کارکنان شرکت می‌شود.

مدیریت اختلافات

از دیگر موقعیت‌هایی که اهمیت مدیریت منابع انسانی، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد، در زمینه مدیریت اختلافات است. همان طور که می‌دانید در یک شرکت، موضوعات مختلفی وجود دارند که ممکن است سبب اختلافاتی بین کارمندان و کارفرمایان شود. همگی نیز به خوبی به این امر واقف هستیم که دوری از این اختلاف‌ها عملا غیر ممکن است.

در چنین وضعیتی، بخش منابع انسانی است که باید به عنوان مشاور واسطه، شرایط را کنترل کند و با استفاده از روشی موثر مسئله را حل کند. در واقع بخش منابع انسانی برای حل چنین مسائلی، ابتدا به شکایت کارمندان گوش می‌دهد، سپس به دنبال راه حلی برای مشکل می‌گردد.

مدیریت حل اختلافات کارکنان

توسعه روابط عمومی

مسئولیت برقراری روابط عمومی مناسب، تا حد زیادی یه عهده تیم مدیریت منابع انسانی است. این تیم، جلسات تجاری، سمینارها و گردهمایی های رسمی را از طرف شرکت تنظیم و برنامه ریزی می‌کند تا بتواند با بخش‌های تجاری دیگر نیز ارتباط بگیرد. گاهی اوقات وظیفه تیم مدیریت منابع انسانی از این هم فراتر می‌رود و تهیه برنامه‌های تجاری و بازاریابی را به عهده می‌گیرد.

توسعه خلاقیت کارکنان

شرکت‌های شناخته شده و بزرگی چون اپل و گوگل، سال‌ها است که به اهمیت مدیریت منابع انسانی پی برده‌اند. اگر نگاهی دقیق‌تر به این شرکت‌ها و نحوه کار آن‌ها بیاندازید، متوجه خواهید شد که تمام تمرکز آن‌ها بر روی استعداد و انرژی کارمندان است. تیم مدیریت منابع انسانی این دو شرکت، با بررسی نیازهای کارکنان و فراهم کردن امکانات مورد نیاز آن‌ها تا جای ممکن، خلاقیت کارکنان را توسعه داده است. دیگر سیاستی که تیم مدیریت منابع انسانی این دو شرکت، در پیش گرفته‌اند، ایجاد کارگاه‌های مختلف و استخدام کارمندان از فرهنگ‌ها و سنن مختلف برای خلق نوآوری است.

کنترل بودجه

از دیگر مسائلی که اهمیت مدیریت منابع انسانی را پر رنگ کرده است، کنترل بوجه است. تیم مدیریت منابع انسانی با ارائه تکنیک‌هایی هزینه مدیریت کارمندان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه در دراز مدت باعث برگشت سرمایه شرکت و صرفه جویی می‌شود. چنین تکنیک‌های می‌توان شامل مذاکره با کارمندان برای حقوقی کمتر با مزایای بیشتری چون بیمه خدمات درمانی باشد.

علاوه بر این، بخش منابع انسانی با تحقیق و تجزیه تحلیل روند استخدامی دیگر شرکت‌ها، بازار کار، حقوق و مزایای مصوب وزارت کار، مطمئن می‌شود که حقوق پیشنهادی واقع بینانه و رقابتی است. از آنجا که سازمان‌ها و شرکت‌های نوپا ممکن است با کسری بودجه مواجه باشند؛ این اقدام بخش منابع انسانی می‌تواند نقش راه نجات آن‌ها را برای این شرکت‌ها ایفا کند.

اهمیت مدیر منابع انسانی در سازمان ها

کلام آخر

در دو دهه اخیر، اهمیت مدیریت منابع انسانی هر روز بیشتر شده است تا جایی که هیچ شرکت موفقی بدون تیم مدیریت منابع انسانی قادر به کار نیست. شرکت‌های بزرگی چون گوگل و اپل خیلی جلوتر از دیگر شرکت‌ها به این مسئله پی بردن و با استفاده از استراتژی‌های مدیریتی توانستند موفقیت‌های بسیار بزرگی کسب کنند.

امروزه می‌دانیم که مدیریت منابع انسانی، از بهبود روحیه کارکنان گرفته تا ایجاد روش‌هایی برای اطمینان حاصل کردن از افزایش بازده‌ای و رضایت کارکنان موفق عمل کرده و موثر بوده است. ویژگی‌هایی چون حل اختلافات بین کارکنان، حل اختلافت بین کارمندان و کارفرما و اطمینان از کفایت بودجه نیز، به اهمیت مدیریت منابع انسانی افزوده است. موارد بسیار بیشتری نسبت به آن چه در این مقاله به آنها پرداختیم گویای اهمیت مدریت منابع انسانی است که می‌توانید با مطالعه مقالات بیشتر و تحقیق درباره شرکت‌های بزرگ به آن‌ها دست یابید.

دیدگاهی دارید؟