رزومه چیست و چطور یک رزومه کاری بنویسیم؟ پرسشی که این روزها، به اندازه پرسشهای مهمی همچون چه شغلی مناسب من است و یا کدام رشته تحصیلی را برای دانشگاه انتخاب کنم، رایج شده است. با این جال، میتوان گفت که نوشتن یک رزومه خوب، اولین گام برای کسب جایگاه شغلی موردنظر است و بدون تردید، این کار در عین راحت بودن، دشوار و نیازمند یادگیری است.
بهتر است بدانید، صرف نوشتن و ارائه یک رزومه به کارفرما، مدیر منابع انسانی و هر فردی که مسئول رسیدگی به درخواستهای استخدام متقاضیان است، الزاما منجر به استخدام شدنتان نمیشود. بلکه، در رزومه اصول و جزئیاتی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها، باید دور شغل رؤیایی خود را برای همیشه خط بکشید.
رزومه، نوعی سند برای معرفی توانمندیها، مهارتها، علائق و افتخارات کسب شده ما است. بنابراین، این اولین نقطه آشنایی عمیق ما با کارفرمایی است که او را نمیشناسیم و نمیدانیم که در زمان مصاحبه استخدامی، چه چیزی در ذهن دارد. از این رو، نحوه نگارش Resume، تعداد صفحات آن، ترتیب نوشتن اجزاء و دهها نکته مهم دیگر، عواملی تعیین کننده در پذیرش تقاضای استخدام یا رد آن، خواهند بود.
اگر میخواهید در مدت زمانی کوتاه، اثری مثبت و ماندگار بر کارفرمای خود برجای بگذارید، به نحویکه او را ترغیب به استخدام خود نمایید؛ کافی است تا انتهای این مطلب از اچ آر سرویس همراه ما باشید. ما در این مقاله درمورد تعریف رزومه، تفاوت آن با CV، انواع رزومه و اصول نوشتن یک رزومه حرفهای صحبت خواهیم کرد.
رزومه چیست؟ چه تفاوتی با CVدارد؟
رزومه (Resume)، اصطلاحا سندی مکتوب است که به معرفی دستاوردها، تجربیات شغلی، سوابق تحصیلی و افتخارات فرد متقاضی یک جایگاه شغلی، میپردازد. برخی از کارشناسان معتقدند که رزومه، نوعی سند بازاریابی است. یعنی در این سند تمام آنچه از مهارتها، دستاوردها، تجربیات و صلاحیتهای فردی دارید را در معرض دید کارفرما قرار میدهید. سپس، او تصمیم میگیرد شما گزینه خوبی برای استخدام شدن در جایگاه شغلی موردنظر هستید یا نه!
اینجا است که اهمیت نوشتن یک رزومه حرفهای و بی نقص، پدیدار میشود. چرا که، با برجسته کردن نقاط قوت و پوشاندن نقاط ضعف خود، کاری میکنید که در صورت نداشتن سابقه کار، باز هم کارفرما به استخدامتان حتی به عنوان کارآموز، ترغیب شود و تلاش کند تا نیروی انسانی توانمندی چون شما را از دست ندهد.
به یاد داشته باشید، رزومه سند بازاریابی شخص شما است و جز خودتان، هیچ فرد دیگری قادر نیست، به درستی صلاحیتها، سوابق و تجاربتان را در قالب یک سند یک صفحهای گردآوری کند.
رزومه، میتواند در یک فایل PDF، یک صفحه کاغذ و یا صفحه اول سایتتان نوشته شود. به عبارت دیگر، فرمت رزومه چندان اهمیتی ندارد و آنچه مهم است، رعایت اصول نگارش رزومه است که شما را به شغل مورد علاقهتان میرساند.
تفاوتهای میان رزومه و CV
اگر بخواهیم بگوییم cv چیست؟ باید بگوییم که CV مخفف عبارت Curriculum Vitae”” میباشد که اصولا سوابق تحصیلی، شغلی و تمام دستاوردهای یک شخص را به طور کامل و با جزئیات بیان میکند. این در حالی است که رزومه، نهایتا بیشتر از دو صفحه A4 نبوده، اطلاعات کلی راجع به سابقه کار، تحصیل و مهارتهای فردی را ارائه میکند و برخلاف CV وارد جزئیات نمیشود.
CV، به دلیل جزئی بودن اطلاعات، باید براساس ترتیب زمانی نوشته شود اما در رزومه، اشاره به کلیت اطلاعات شخصی کفایت میکند و به هیچ عنوان، نیازی به بیان دقیق امور نیست.
انواع رزومه
رزومه دارای انواع و کاربردهای مختلفی است که در ادامه ۴ نوع متداول و رایج آن را نام میبریم:
- رزومه تحصیلی
- رزومه شغلی
- رزومه کارآموزی
- رزومه آنلاین
اصول نگارش یک رزومه حرفهای
هنگامی به یک رزومه، عنوان حرفهای بودن میدهیم که حاوی اطلاعاتی کاملا مفید برای کارفرما باشد و او با دیدن شرح مختصری از ویژگیهای مثبتتان، به سرعت شما را بهترین گزینه برای استخدام در سازمانش، تشخیص دهد. در ادامه، مهمترین اصول و نکاتی که در زمان نگارش متن رزومه باید به آنها توجه کنید را توضیح میدهیم.
این اصول عبارتند از:
یک صفحه کافی است
توجه کنید که رزومه، ارائهای مختصر، مفید و کوتاه از سوابق و مهارتهای فردی شما است. از این رو، باید تلاش کنید که در کوتاهترین زمان ممکن، این جزئیات را به کارفرما انتقال دهید. جالب است بدانید که مسئولین گزینش نیروهای جدید در شرکتها و سازمانها، آنقدر سرشان شلوغ است که از میان صدها رزومه کاری که روزانه دریافت میکنند، فرصت خواندن چند رزومه محدود را خواهند داشت.
بنابراین، بایستی این مهارت را داشته باشید که توسط یک متن یک صفحهای و یا نهایتا دو صفحهای و در کمترین زمان ممکن، نظر مسئول گزینش را به سمت خود جلب کنید. در همین راستا، رزومه خود را حتی المقدور، ساده، روان و مختصر بنویسید.
استفاده از یک قالب مناسب
احتمالا پیش از مطالعه این مقاله، سری هم به قالبهای آماده رزومه زدهاید. رزومه سازهای فراوانی در سایتهای مختلف وجود دراند که میتوانند برای ابتدای کار و آشنایی با نحوه نگارش، به شما کمک کنند اما قرار است خودتان یک رزومه حرفهای بنویسید.
پس، بهتر است مثلا از رزومه زمانی استفاده کنید که در آن، از آخرین تجربه کاری و سابقه تحصیلی تا اولین آن، نوشته میشود. البته، میتوانید در رزومه زمانی از مهارتهای گذشته خود نیز نام ببرید، اما به ترتیب و از آخرین به اولین.
معرفی تجارب و مدارک مرتبط با عنوان شغلی
همانطور که اشاره کردیم، مدیران بیشتر از چند ثانیه زمان، صرف دیدن رزومه شما نخواهند کرد. پس باید در همین مدت بسیار کوتاه، اطلاعات کلیدی خود را به کارفرما منتقل کنید. از سوی دیگر، ممکن است شما سالها تجربه کاری، مهارتهای متعدد، افتخارات فراوان و دستاوردهای بسیار زیادی در چندین حوزه شغلی و تحصیلی داشته باشید، آیا اشاره به تمام آنها در یک یا ۲ صفحه امکان پذیر است؟
توصیه ما در اچ آر سرویس این است که، از بیان اطلاعات قدیمی و غیر مرتبط خودداری کنید و سعی کنید تنها اطلاعات مرتبط با عنوان شغلی مورد نظر را در اختیار کارفرما قرار دهید. به عنوان مثال، شما معلم درس ادبیات هستید که دهها دوره مرتبط با ادبیات، آرایههای ادبی و… را گذراندهاید. در عین حال، در دوره بازاریابی محتوا نیز شرکت کرده و به دنبال استخدام در جایگاه کانتنت مارکتر میباشید.
نکته مهم این است که مهارتی همچون نگارش صحیح در بازاریابی محتوا به کارتان میآید، پس این مهارت با عنوان شغلی موردنظرتان مرتبط است و ضروری است که آن را در متن خود قید کنید اما دورهای مانند شاهنامه خوانی، هیچ ارتباطی با بازاریابی محتوا نداشته و نباید به این گونه دورههای گذرانده شده بی ارتباط، اشاره کنید.
مهمترین دستاوردهای خود را بنویسید
اگر تجربههای کاری متعدد در شرکتها و سازمانهای مختلف داشتهاید، ابتدا مرتبطترین آنها را با عنوان شغلی موردنظرتان انتخاب کرده و در متن رزومه خود بنویسید. سپس با استفاده از اعداد و ارقام، میزان موفقیت، تعداد پروژههای انجام شده و دستاوردهای مهم خود را بیان کنید.
دقت کنید که اگر تجربه کاری بالای ۱۵ سال دارید، نوشتن تمام سابقه، کاری غیر حرفهای و البته زمان بر میباشد. بنابراین، فقط سوابق اخیر که مربوط به ۱۰ و نهایتا ۱۵ سال گذشته است را بنویسد و از شرح مابقی آن خودداری کنید.
اطلاعات تماس خود را دقیق بنویسید
شماره تماس، آدرس ایمیل، لینک عضویت در شبکههای اجتماعی به ویژه لینکدین و آدرس محل سکونت را خود را حتما در رزومه درج کنید. البته، برخی معتقدند که نوشتن آدرس دقیق محل سکونت الزامی نیست و صرف اشاره به راههای ارتباطی از طریق تلفن و شبکههای اجتماعی کفایت میکند.
نگران نداشتن تجربه کاری مفید نباشید
یکی از بزرگترین دغدغههای افراد در حال تحصیل، سربازان و افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شدهاند این است که سابقه کاری ندارند در حالی که اکثر مدیران به دنبال نیروی انسانی ماهر و دارای تجربه کاری چندین ساله هستند.
نگران نباشید! در رزومه خود بر توانمندیها، کارهای داوطلبانه و تمامی دورههای گذرانده شدهای که مرتبط با شغل دلخواهتان میباشد، تمرکز کنید و به دنبال شرکتهایی باشید که به نیروی کارآموز احتیاج دارند. علاوه بر اینکه کارآموزی، جزء سوابق کاری محسوب میشود، دید بسیار خوبی نسبت به سختیها، فرصتها و چالشهای محیط کاری به شما خواهد داد.
از موفقیتهای تحصیلی خود غافل نشوید
اگر در حال حاضر دانشجو هستید، این مورد را در رزومه خود قید کنید. حتما به وضعیت تحصیلی و مدارک اخذ شده خود نیز اشاره کنید و اگر هیچ گونه تجربه کاری ندارید، موفقیتهای تحصیلی، مهارتها و جوایز کسب شده خود را پررنگتر بنویسید. موفقیتهای دوران تحصیل خود را نیز، حتما ذکر کنید؛ البته مواردی که مرتبط با شغل مورد نظر باشند.
با ذکر نمونه، توانمندی خود را اثبات کنید
فرض کنید که در رزومه خود نوشتهاید که دارای مهارتهای رهبری و حل مسأله هستید. این کار بسیار خوب است اما همه میتوانند به اینگونه مهارتها اشاره کنند بی آنکه تجربه کار در چنین موقعیتهایی را داشته باشند.
در همین راستا، با استفاده از بولت پوینت و به صورت کاملا مختصر، اشاره کنید که در شرکت قبلی خود چه مسائل بزرگی را حل کردهاید و یا تیمهای قبلی خود را چگونه با مهارت رهبری، به موفقیت رساندهاید.
حتما بخوانید: نرم افزار ATS چیست؟ چه ویژگیهایی دارد؟
و در پایان
در این مقاله از اچ آر سرویس، تلاش کردیم تا به این موضوع که رزومه چیست و چطور یک رزومه کاری بنویسیم؟ به طور کاملا مفصل اشاره کرده و اصول نگارش یک رزومه حرفهای را دراختیارتان قرار دهیم. بنابراین، اگر شما هم تجربه خاصی در این زمینه دارید، لطفا آن را با ما و سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید.