رزومه چیست؟اصول نگارش یک رزومه حرفه‌‏ای

رزومه چیست؟اصول نگارش یک رزومه حرفه‌‏ای
امتیاز دهید

رزومه چیست و چطور یک رزومه کاری بنویسیم؟ پرسشی که این روزها، به اندازه پرسش‌‏های مهمی همچون چه شغلی مناسب من است و یا کدام رشته تحصیلی را برای دانشگاه انتخاب کنم، رایج شده است. با این جال، می‏‌توان گفت که نوشتن یک رزومه خوب، اولین گام برای کسب جایگاه شغلی موردنظر است و بدون تردید، این کار در عین راحت بودن، دشوار و نیازمند یادگیری است.

بهتر است بدانید، صرف نوشتن و ارائه یک رزومه به کارفرما، مدیر منابع انسانی و هر فردی که مسئول رسیدگی به درخواست‏‌های استخدام متقاضیان است، الزاما منجر به استخدام شدن‏تان نمی‎‌‌‌شود. بلکه، در رزومه اصول و جزئیاتی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن‏‌ها، باید دور شغل رؤیایی خود را برای همیشه خط بکشید.

رزومه، نوعی سند برای معرفی توانمندی‌‎ها، مهارت‌‎ها، علائق و افتخارات کسب شده ما است. بنابراین، این اولین نقطه آشنایی عمیق ما با کارفرمایی است که او را نمی‎‌شناسیم و نمی‎‌دانیم که در زمان مصاحبه استخدامی، چه چیزی در ذهن دارد. از این رو، نحوه نگارش Resume، تعداد صفحات آن، ترتیب نوشتن اجزاء و ده‌‎ها نکته مهم دیگر، عواملی تعیین کننده در پذیرش تقاضای استخدام یا رد آن، خواهند بود.

اگر می‎‌خواهید در مدت زمانی کوتاه، اثری مثبت و ماندگار بر کارفرمای خود برجای بگذارید، به نحوی‌که او را ترغیب به استخدام خود نمایید؛ کافی است تا انتهای این مطلب از اچ آر سرویس همراه ما باشید. ما در این مقاله درمورد تعریف رزومه، تفاوت آن با CV، انواع رزومه و اصول نوشتن یک رزومه حرفه‌‏ای صحبت خواهیم کرد.

رزومه چیست؟ چه تفاوتی با  CVدارد؟

رزومه (Resume)، اصطلاحا سندی مکتوب است که به معرفی دستاوردها، تجربیات شغلی، سوابق تحصیلی و افتخارات فرد متقاضی یک جایگاه شغلی، می‎پردازد. برخی از کارشناسان معتقدند که رزومه، نوعی سند بازاریابی است. یعنی در این سند تمام آنچه از مهارت‏‌ها، دستاوردها، تجربیات و صلاحیت‌‏های فردی دارید را در معرض دید کارفرما قرار می‌‎دهید. سپس، او تصمیم می‎‌گیرد شما گزینه خوبی برای استخدام شدن در جایگاه شغلی موردنظر هستید یا نه!

اینجا است که اهمیت نوشتن یک رزومه حرفه‌‎ای و بی نقص، پدیدار می‎‌‌شود. چرا که، با برجسته کردن نقاط قوت و پوشاندن نقاط ضعف خود، کاری می‏‌کنید که در صورت نداشتن سابقه کار، باز هم کارفرما به استخدام‎تان حتی به عنوان کارآموز، ترغیب شود و تلاش کند تا نیروی انسانی توانمندی چون شما را از دست ندهد.

به یاد داشته باشید، رزومه سند بازاریابی شخص شما است و جز خودتان، هیچ فرد دیگری قادر نیست، به درستی صلاحیت‎‌‌ها، سوابق و تجارب‎تان را در قالب یک سند یک صفحه‌‎ای گردآوری کند.

رزومه، می‎‌تواند در یک فایل PDF، یک صفحه کاغذ و یا صفحه اول سایت‎تان نوشته شود. به عبارت دیگر، فرمت رزومه چندان اهمیتی ندارد و آنچه مهم است، رعایت اصول نگارش رزومه است که شما را به شغل مورد علاقه‌‎تان می‌‏رساند.

 

حتما بخوانید: مصاحبه شغلی چیست؟

رزومه چیست

تفاوت‎‌های میان رزومه و CV

اگر بخواهیم بگوییم cv چیست؟ باید بگوییم که CV مخفف عبارت Curriculum Vitae”” می‌‎باشد که اصولا سوابق تحصیلی، شغلی و تمام دستاوردهای یک شخص را به طور کامل و با جزئیات بیان می‌‎کند. این در حالی است که رزومه، نهایتا بیشتر از دو صفحه A4 نبوده، اطلاعات کلی راجع به سابقه کار، تحصیل و مهارت‏‌های فردی را ارائه می‎‌کند و برخلاف CV وارد جزئیات نمی‎‎‌شود.

CV، به دلیل جزئی بودن اطلاعات، باید براساس ترتیب زمانی نوشته شود اما در رزومه، اشاره به کلیت اطلاعات شخصی کفایت می‎‌کند و به هیچ عنوان، نیازی به بیان دقیق امور نیست.

 

انواع رزومه

رزومه دارای انواع و کاربردهای مختلفی است که در ادامه ۴ نوع متداول و رایج آن را نام می‌‎بریم:

  1. رزومه تحصیلی
  2. رزومه شغلی
  3. رزومه کارآموزی
  4. رزومه آنلاین

 

 

اصول نگارش یک رزومه حرفه‎‌‌‌ای

هنگامی به یک رزومه، عنوان حرفه‌‏ای بودن می‏‌دهیم که حاوی اطلاعاتی کاملا مفید برای کارفرما باشد و او با دیدن شرح مختصری از ویژگی‌‏های مثبت‏تان، به سرعت شما را بهترین گزینه برای استخدام در سازمانش، تشخیص دهد. در ادامه، مهم‌‏ترین اصول و نکاتی که در زمان نگارش متن رزومه باید به آن‎‌‌ها توجه کنید را توضیح می‏‌دهیم.

این اصول عبارتند از:

یک صفحه کافی است

توجه کنید که رزومه، ارائه‌‏ای مختصر، مفید و کوتاه از سوابق و مهارت‏‌های فردی شما است. از این رو، باید تلاش کنید که در کوتاه‌‎ترین زمان ممکن، این جزئیات را به کارفرما انتقال دهید. جالب است بدانید که مسئولین گزینش نیروهای جدید در شرکت‏‌ها و سازمان‌‏ها، آنقدر سرشان شلوغ است که از میان صدها رزومه کاری که روزانه دریافت می‌‏کنند، فرصت خواندن چند رزومه محدود را خواهند داشت.

بنابراین، بایستی این مهارت را داشته باشید که توسط یک متن یک صفحه‌‏ای و یا نهایتا دو صفحه‌‏ای و در کمترین زمان ممکن، نظر مسئول گزینش را به سمت خود جلب کنید. در همین راستا، رزومه خود را حتی المقدور، ساده، روان و مختصر بنویسید.

اصول نوشتن رزومه

استفاده از یک قالب مناسب

احتمالا پیش از مطالعه این مقاله، سری هم به قالب‏‌های آماده رزومه زده‌‏اید. رزومه سازهای فراوانی در سایت‏‌های مختلف وجود دراند که می‏‌توانند برای ابتدای کار و آشنایی با نحوه نگارش، به شما کمک کنند اما قرار است خودتان یک رزومه حرفه‌‎ای بنویسید.

پس، بهتر است مثلا از رزومه زمانی استفاده کنید که در آن، از آخرین تجربه کاری و سابقه تحصیلی تا اولین آن، نوشته می‎‌‌شود. البته، می‏‌توانید در رزومه زمانی از مهارت‌‏های گذشته خود نیز نام ببرید، اما به ترتیب و از آخرین به اولین.

 

معرفی تجارب و مدارک مرتبط با عنوان شغلی

همانطور که اشاره کردیم، مدیران بیشتر از چند ثانیه زمان، صرف دیدن رزومه شما نخواهند کرد. پس باید در همین مدت بسیار کوتاه، اطلاعات کلیدی خود را به کارفرما منتقل کنید. از سوی دیگر، ممکن است شما سال‏‌ها تجربه کاری، مهارت‏‌های متعدد، افتخارات فراوان و دستاوردهای بسیار زیادی در چندین حوزه شغلی و تحصیلی داشته باشید، آیا اشاره به تمام آن‏‌ها در یک یا ۲ صفحه امکان پذیر است؟

توصیه ما در اچ آر سرویس این است که، از بیان اطلاعات قدیمی و غیر مرتبط خودداری کنید و سعی کنید تنها اطلاعات مرتبط با عنوان شغلی مورد نظر را در اختیار کارفرما قرار دهید. به عنوان مثال، شما معلم درس ادبیات هستید که ده‏‌ها دوره مرتبط با ادبیات، آرایه‏‌های ادبی و… را گذرانده‌‏اید. در عین حال، در دوره بازاریابی محتوا نیز شرکت کرده و به دنبال استخدام در جایگاه کانتنت مارکتر می‌‎باشید.

نکته مهم این است که مهارتی همچون نگارش صحیح در بازاریابی محتوا به کارتان می‌‏آید، پس این مهارت با عنوان شغلی موردنظرتان مرتبط است و ضروری است که آن را در متن خود قید کنید اما دوره‏ای مانند شاهنامه خوانی، هیچ ارتباطی با بازاریابی محتوا نداشته و نباید به این گونه دوره‌‎های گذرانده شده بی ارتباط، اشاره کنید.

 

حتما بخوانید: cover letter چیست؟

مهم‏ترین دستاوردهای خود را بنویسید

اگر تجربه‌‏های کاری متعدد در شرکت‏‌ها و سازمان‎‌‌های مختلف داشته‏‌اید، ابتدا مرتبط‌‏ترین آن‌‏ها را با عنوان شغلی موردنظرتان انتخاب کرده و در متن رزومه خود بنویسید. سپس با استفاده از اعداد و ارقام، میزان موفقیت، تعداد پروژه‏‌های انجام شده و دستاوردهای مهم خود را بیان کنید.

دقت کنید که اگر تجربه کاری بالای ۱۵ سال دارید، نوشتن تمام سابقه، کاری غیر حرفه‏‌ای و البته زمان بر می‌‏باشد. بنابراین، فقط سوابق اخیر که مربوط به ۱۰ و نهایتا ۱۵ سال گذشته است را بنویسد و از شرح مابقی آن خودداری کنید.

 

اطلاعات تماس خود را دقیق بنویسید

شماره تماس، آدرس ایمیل، لینک عضویت در شبکه‏‌های اجتماعی به ویژه لینکدین و آدرس محل سکونت را خود را حتما در رزومه درج کنید. البته، برخی معتقدند که نوشتن آدرس دقیق محل سکونت الزامی نیست و صرف اشاره به راه‎‌‌های ارتباطی از طریق تلفن و شبکه‏‌های اجتماعی کفایت می‏‌کند.

 

نگران نداشتن تجربه کاری مفید نباشید

یکی از بزرگترین دغدغه‌‏های افراد در حال تحصیل، سربازان و افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌‏اند این است که سابقه کاری ندارند در حالی که اکثر مدیران به دنبال نیروی انسانی ماهر و دارای تجربه کاری چندین ساله هستند.

نگران نباشید! در رزومه خود بر توانمندی‎‌‌ها، کارهای داوطلبانه و تمامی دوره‏‌های گذرانده شده‌‏ای که مرتبط با شغل دلخواهتان می‌‏باشد، تمرکز کنید و به دنبال شرکت‎‌‌هایی باشید که به نیروی کارآموز احتیاج دارند. علاوه بر اینکه کارآموزی، جزء سوابق کاری محسوب می‏‌شود، دید بسیار خوبی نسبت به سختی‌‏ها، فرصت‌‏ها و چالش‏‌های محیط کاری به شما خواهد داد.

نوشتن تجارب کاری در رزومه

از موفقیت‏‌های تحصیلی خود غافل نشوید

اگر در حال حاضر دانشجو هستید، این مورد را در رزومه خود قید کنید. حتما به وضعیت تحصیلی و مدارک اخذ شده خود نیز اشاره کنید و اگر هیچ گونه تجربه کاری ندارید، موفقیت‌های تحصیلی، مهارت‏‌ها و جوایز کسب شده خود را پررنگ‌‏تر بنویسید. موفقیت‎‌‌های دوران تحصیل خود را نیز، حتما ذکر کنید؛ البته مواردی که مرتبط با شغل مورد نظر باشند.

 

با ذکر نمونه، توانمندی خود را اثبات کنید

فرض کنید که در رزومه خود نوشته‌‏اید که دارای مهارت‌‏های رهبری و حل مسأله هستید. این کار بسیار خوب است اما همه می‏‌توانند به اینگونه مهارت‏‌ها اشاره کنند بی آنکه تجربه کار در چنین موقعیت‌‎هایی را داشته باشند.

در همین راستا، با استفاده از بولت پوینت و به صورت کاملا مختصر، اشاره کنید که در شرکت قبلی خود چه مسائل بزرگی را حل کرده‌‏اید و یا تیم‏‌های قبلی خود را چگونه با مهارت رهبری، به موفقیت رسانده‌‏اید.

حتما بخوانید: نرم افزار ATS چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

و در پایان

در این مقاله از اچ آر سرویس، تلاش کردیم تا به این موضوع که رزومه چیست و چطور یک رزومه کاری بنویسیم؟ به طور کاملا مفصل اشاره کرده و اصول نگارش یک رزومه حرفه‎‌‌ای را دراختیارتان قرار دهیم. بنابراین، اگر شما هم تجربه خاصی در این زمینه دارید، لطفا آن را با ما و سایر دوستان‏تان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.