عوامل زیادی بر رفاه شغلی کارمندان درون یک سازمان تاثیرگذار هستند که اصلیترین آنها چگونگی تعامل و همکاری افراد درون آن سازمان است. در صورتی که این همکاری خوب و مثبت باشد، خشنودی، بهرهوری، وفاداری و مواردی از این قبیل در بین کارمندان افزایش مییابد. اما اگر تعاملات بین افراد درون سازمان منفی باشد و همکاری خوبی با یکدیگر نداشته باشند به طبع رضایت شغلی افراد کاهش مییابد. این موضوع دقیقا بیانگر رفتار سازمانی است. در حقیقت رفتار سازمانی در خصوص این چنین مواردی به صحبت میپردازد. رفتار سازمانی به مطالعه نحوه همکاری و تعامل افراد درون گروه پرداخته و در دنیای کسب و کار از مولفههای بسیار مهمی شناخته میشود. اگر میخواهید بدانید رفتار سازمانی چیست و چه اهمیتی در سازمانها دارد با اچ آر سرویس همراه باشید.
رفتار سازمانی چیست؟
همانطور که بیان شد رفتار سازمانی، تعامل و همکاری افراد درون سازمان را مورد بررسی قرار میدهد. این تعریفی ساده برای رفتار سازمانی است اما این سادگی نباید باعث شود که تاثیرات و عملکرد آن را در سازمان دست کم بگیرید. از طرفی رفتار سازمانی موضوعی بسیار پیچیده و سخت است؛ چرا که قرار است نحوه ارتباط افراد را تحلیل کند و این موضوع در هر شرایط، مکان و فرهنگی متفاوت است. همچنین به نقل از ویکی پدیا رفتار سازمانی مطالعهٔ تأثیر افراد، گروهها و ساختارهای مختلف بر رفتار در یک سازمان است که هدف آن، به کار بردن این دانش برای بهبود کارایی سازمان موردنظر است.
برای درک بهتر به این مثال توجه کنید: رفتار یک فرد در خانه و در کنار خانواده بسیار با رفتارش در محل کار و اجتماع متفاوت است. این که در محل کار همکاران آن شخص خانم یا آقا باشند نیز در رفتارش تاثیر میگذارد و یا حتی این که همکارانش از شهرهای دیگر با فرهنگهای متفاوت باشند هم بر رفتار وی تاثیرگذار است. با توجه به این مثال متوجه پیچیدگی نحوه عملکرد رفتار سازمانی میشوید.
اهداف رفتار سازمانی چیست؟
رفتار سازمانی در پی توضیح و پیش بینی رفتارهای درون سازمان است و این هدف اصلی آن است. این رفتارها در سه سطح مختلف مورد بررسی قرار میگیرند. این سطحها شامل فردی، گروهی و سازمانی میباشند. با بررسی دقیق این سه سطح میتوان عملکرد افراد در محیط کار را بهتر درک کرد و همچنین به بهبود تعاملات بین کارمندان کمک کرد. این دانش میتواند با بهبود سطح فرهنگ، انگیزش و ارتباط، رقابتی موثر و مثبت درون سازمان ایجاد کند و در نهایت تاثیری قابل قبول بر عملکرد سازمان و همچنین درآمد آن داشته باشد.
یک شخص به عنوان مدیر یک سازمان در درجه اول باید بتواند افرادی توانمند و کارآمد را دور هم جمع کند و تشکیل یک تیم دهد. سپس باید یاد بگیرد برای پیشبرد اهداف سازمان چگونه با اعضای خود ارتباط برقرار کرده و آنها را هدایت کند. این دو مولفه مهم برای داشتن کسب وکاری موفق است.
بررسی ابعاد رفتار سازمانی
همانطور که توضیح داده شد رفتار سازمانی دارای سه بعد یا سطح مختلف است. این ابعاد شامل: فردی، گروهی و سازمانی است. در ادامه به طور مختصر در خصوص این ابعاد توضیح میدهیم.
بعد فردی
در این سطح تحلیل رفتار سازمانی اعم از: ادراک، یادگیری، مطالعه، خلاقیت، شخصیت، انگیزه، گردش مالی، رفتار مشارکتی، عملکرد وظیفه، شناخت و اخلاق است. در سطح فردی، رفتار سازمانی تمرکز زیادی بر پزشکی، روانشناسی و مهندسی دارد.
بعد گروهی
در این سطح تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی شامل: رهبری، درگیری درون گروهی، مطالعه پویایی گروهی، هنجارها، شبکهها، ارتباطات بین فردی و نقشها است. در سطح گروهی، رفتار سازمانی با روانشناسی اجتماعی و علوم جامعه شناسی سروکار دارد. در این سطح مطالعه قدرت، رهبری، شبکه و ارتباطات بین افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بعد سازمانی
در این سطح تحلیل رفتار سازمانی شامل مطالعه مواردی از قبیل: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، همکاری سازمانی، هماهنگی سازمانی، تنوع فرهنگی و ارتباطات بین سازمانی است. در سطح سازمانی، رفتار سازمانی بر جامعه شناسی، انسان شناسی و علوم سیاسی متمرکز است.
چرا سازمان باید بر روی رفتار سازمانی خود سرمایهگذاری کند؟
آگاهیهای لازم برای مدیریت بی نقص یک کسب وکار، بی شک بدون رفتار سازمانی بهدست نخواهد آمد. بنابراین برای مدیریت بهتر سازمان باید به رفتار سازمانی توجه ویژهای داشت. به همین دلیل است که سازمانها باید بر روی رفتار سازمانی خود سرمایه گذاری کنند تا نتایجی مطلوب عاید شرکت شود.
البته خوب است که کارمندان نیز متوجه اهمیت این امر باشند. این جمله به این معنی است که کارمندان یک سازمان باید متوجه باشند که رفتارشان درون سازمان، به چه میزان بر نحوه عملکرد سازمان تاثیر میگذارد. وقتی چنین باشد کسب وکار نیز موفق خواهد شد. پس به طور کلی میتوان گفت پیشرفت یک سازمان زمانی عملی میشود که به طور موثر رهبری شود و کارمندان تا حد توان و با انگیزهای سرشار تلاش کنند.
محدودیتهای رفتار سازمانی چیست؟
برای رفتار سازمانی نیز محدودیتهایی وجود دارد که خوب است مورد بررسی قرار بگیرد. در رفتار سازمانی شما نمیتوانید به طور کامل ناامیدی را از بین ببرید؛ بلکه فقط میتوانید درصدی از آن را کاهش دهید. رفتار سازمانی پاسخی قطعی برای حل مشکلات نیست و تنها برای بهبود بخشیدن میتوان از آن بهرمند شد. رفتار سازمانی باید با واقعیت همراه باشد. این رفتار سبب رفع بیکاری نمیشود.
همچنین هیچگاه نمیتواند نواقص را جبران کند و به هیچ عنوان نمیتواند برای برنامه ریزیهای ضعیف مدیریتی، سازماندهیهای غلط و نظارت نامناسب جایگزینی مطلوب باشد. مدیری که نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان را مورد توجه قرار میدهد در برنامهریزیهای سازمانیاش توجهی ویژه به آن دارد اما به نیازهای کارمندانش هیچ پاسخی نمیدهد از اهداف رفتار سازمانی بسیار دور و از ایدههای آن بهره نبرده است.
سخن پایانی
رفتار سازمانی به ما کمک میکند تا با ماهیت پیچیده افراد آشنایی پیدا کنیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم. فراگیری دانش رفتار سازمانی برای مدیران و کارمندان به یک اندازه دارای اهمیت است. بهتر است که با تشکیل کارگاههای آموزشی در شرکت به یادگیری رفتار سازمانی پرداخته و برای عملی کردن آن در سازمان کوشا باشیم.
رفتار سازمانی باید حتما در سه بعد فردی، گروهی و سازمانی مورد بررسی قرار بگیرید. این سه سطح در کنار هم میتوانند بهترین عملکرد را داشته باشد و در نبود هر کدام از این سطحها، رفتار سازمانی بهرهوری مطلوبی ندارد. رضایت کارمند از مهمترین تاثیراتی است که به طور مستقیم در پیشرفت سازمان قابل مشاهده است.
ثبت نام دوره آموزش رفتار سازمانی و ماندگاری در سازمانها