یکی از مهمترین بخشهای مدیریت منابع انسانی، توسعه منابع انسانی است که بر آموزش و ایجاد بسترهای مناسب جهت رشد و شکوفایی ظرفیتهای کارکنان، متمرکز است. در واقع، توسعه منابع انسانی فرایندی است که نتیجه نهایی آن، افزایش انگیزه کارکنان و سپس، افزایش بهره وری سازمان خواهد بود.
تشویق کارمندان و تلاش در جهت حفظ و نگهداری آنها، یکی از انتظارات اساسی و البته، به حق تمامی کارمندان است. از این رو، مدیران ارشد سازمانها به ویژه مدیران بخش منابع انسانی موظفاند به این امر ضروری توجه نموده و زمینه ساز رشد و ارتقاء همه جانبه کارکنان خود باشند.
در این مقاله از اچ آر سرویس، قصد داریم راجع به کلیات مفهوم توسعه منابع انسانی، اهداف، ویژگیها و ابعاد آن توضیحاتی را ارائه کنیم. تا انتها همراه ما باشید.
تعریف توسعه منابع انسانی (HRD)
توسعه منابع انسانی (Human Resource Development) که به اختصار به آن HRD گفته میشود، به موضوعاتی نظیر آموزش پرسنل پس از استخدام، ایجاد فرصتهای مناسب جهت آموختن مهارتهای جدید، دراختیار قرار دادن منابع و امکانات لازم، شناسایی کارمندان مستعد و کلیدی سازمان، کمک به بهبود مسیر شغلی اعضاء سازمان و سایر فعالیتهای توسعهای اشاره میکند.
این مفهوم، در سازمانهای پویا و موفقی همچون سامسونگ به خوبی در حال اجرا شدن است. از این رو، میتوان گفت که بزرگترین دلیل موفقیت کمپانیهایی همچون سامسونگ، پیاده سازی اشکال مختلف توسعه منابع انسانی و مهم دانستن هر یک از پرسنل است.
به عنوان مثال، سامسونگ، مرکز آموزشی کاملا مجهز و پیشرفتهای را ایجاد کرده است که در آن علاوه بر آموزش کارکنان تازه وارد، به کارمندان قدیمیتر نیز کمک میکند تا ضمن فکر کردن به آینده، ایدههای جدید خود را برای مدیران بازگو کرده و با یکدیگر به بررسی و تبادل ایدهها بپردازند. نکته جالب توجه اینجا است که سامسونگ فقط برای آموزش کارکنان خود برنامه ریزی نکرده، بلکه برنامههای تفریحی متعددی نیز جهت افزایش نشاط کارمندان، طراحی و اجرا کرده است.
توسعه منابع انسانی، چه اهدافی را دنبال میکند؟
HRD نیز مانند بسیاری از مفاهیم و استراتژیهای سازمانی، اهداف خاصی را دنبال میکند. بهتر است بدانید که توسعه منابع انسانی، در حالات و انواع گوناگون قابل اجرا است. با توجه به فرهنگ سازمان و نیازهای هر کسب و کار، HRD میتواند یک اقدام رسمی همچون گذراندن دورههای آموزشی در خارج از سازمان (مثلا دانشگاه یا مراکز آموزشی معتبر) و یا آموزشهایی غیر رسمی مانند: آموزش توسط مدیران، برگزاری جلسات آموزشی با ارائه کارمندان و اعضاء تیمهای مختلف و …باشد.
به طور کلی، اهداف توسعه منابع انسانی عبارتند از:
- افزایش توانمندیها و مهارتهای هر یک از کارمندان
- ایجاد بسترهای لازم برای توسعه فردی و شغلی کارمندان، به نحوی که خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه شود
- ایجاد سازگاری و هماهنگی میان قابلیتها و وظایف شغلی کارکنان
- به وجود آمدن روابط مثبت در میان کارمندان و مدیران
- افزایش روحیه کار تیمی
- ایجاد همکاری بیشتر میان بخشها و واحدهای مختلف سازمان
- دستیابی به اهداف سازمان همچون فروش بیشتر، جذب مشتریان و… از طریق کارمندان
HRD دارای چه ویژگیهایی است؟
توسعه منابع انسانی دارای چندین ویژگیهای مختلفی از جمله موارد زیر میباشد:
- HRD، مفهومی میان رشتهای است که براساس مفاهیم، اصول و نظرات حوزههای مختلفی همچون اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت و امثال آن شکل گرفته است.
- توسعه منابع انسانی، فرایندی است که در آن، کارمندان به عنوان مهمترین سرمایه و دارایی سازمان شناخنه میشوند.
- به کارمندان کمک میکند ضمن شناخت استعدادهای خود، مسیر شغلی مورد علاقه خود را به درستی پشت سر بگذارند.
- عامل مهمی در دستیابی به منافع سازمانی محسوب میشود.
- این مفهوم تلاش میکند تا روابطی پایدار، سازگار، مبتنی بر اعتماد و همکاری را در سازمان، بوجود آورد.
- با تأکید بر ایجاد یک محیط کاری سالم، پویا و توسعه پذیر، قابلیتهای افراد را در سطح سازمان گسترش میدهد.
- HRD، یک سیستم بزرگ به شمار میآید که دارای مجموعهای از سیستمهای کوچکتر است و موفقیت آن نیز وابسته به تعامل صحیح میان همین سیستمهای کوچک است.
- فرایندی مستمر، پایان ناپذیر و همیشگی است.
- نیازهای کارمندان را شناسایی میکند، موجب افزایش رفاه آنان میشود و از این طریق، کیفیت کار آنها را بالا میبرد.
- به توسعه فرهنگ سازمانی بهای فراوانی میدهد به نحویکه با ایجاد رابطه خوب میان مدیران بالادستی و کارمندان، حس تعلق را در آنها ایجاد میکند.
معرفی ابعاد توسعه منابع انسانی
به طور کلی، ابعاد HRD را میتوان در موارد زیر دانست:
شغلی
اولین و پررنگترین مزیت ارائه آموزشهای تخصصی و حرفهای به هر یک از کارمندان، انجام صحیح امور از سوی آنها است. به عبارت دیگر، توسعه منابع انسانی در بعد شغلی، باعث بهبود عملکرد کارکنان خواهد شد. از سوی دیگر، کارمندان با علاقه و دقت بیشتری از ابزار و تجهیزات موجود در محیط کار استفاده میکنند که این امر موجب اتلاف کمتر و بهره وری بیشتر خواهد شد.
خلاقیتی
این بعد حاکی از این است که میتوان با استفاده از ظرفیتها و خلاقیتهای فردی، سازمانی خلاق و مبتکر داشته باشیم. سازمان خلاق، دارای کارایی و اثربخشی بیشتری نسبت به سایر رقبای خود میباشد و نیروی انسانی خلاق نیز، نوعی مزیت رقابتی ضروری برای سازمانهای فعلی به شمار میآید.
فکری
در بعد فکری HRD، باید سازمان را به سمت تفکر منطقی پیش ببریم. به این شکل که کارمندان با اشتیاق فراوان حاضر به تولید افکار جدید و ارائه آنها باشند. تنها در این صورت است که میتوان انتظار داشت، سازمان به اصلاح و بهبود خود ادامه دهد.
نگرشی
اگر تمام افراد حاضر در یک تیم یا سازمان، نگرشهایی عمیق، اصولی و منطبق بر ارزشهای سازمانی داشته باشند، میتوان به پیشرفت و موفقیت سازمان امیدوار بود. بنابراین، آموزش و سرمایه گذاری برای تغییر نگرشهای کارکنان، بهبود عملکرد و رفتارهای آنان را به دنبال خواهد داشت.
رفتاری
از دیگر ابعاد توسعه منابع انسانی، میتوان به بعد رفتاری اشاره کرد. این بعد به رفتار استاندارد اعضاء یک سازمان میپردازد. رفتاری که باعث سازگاری و همکاری هر چه بیشتر میان کارمندان شده و از سوی دیگر، با فرهنگ سازمان نیز منطبق باشد.
در پایان
همانطور که در طول این مطلب از اچ آر سرویس، توضیح دادیم؛ توسعه منابع انسانی (HRD) فرایندی است که در صورت اهمیت دادن به آن، منجر به توسعه کارمندان و همینطور سازمان خواهد شد. آموزش و توانمندسازی کارمندان، بخش مهمی از این فرایند را در برمیگیرد که در صورت اجرای صحیح، احساس تعلق کارکنان نسبت به سازمان نیز افزایش خواهد یافت.