معرفی 5 مهارت نرم ضروری و اهمیت آن‌ها

معرفی ۵ مهارت نرم ضروری و اهمیت آن‌ها

مهارت­‌های هر فرد به ­طور کلی به دو دسته تقسیم می­‌شوند که این دو دسته عبارتند از: مهارت­‌های نرم و مهارت­‌های سخت. مهارت­‌های سخت شامل توانمندی‌هایی هستند که فرد برای انجام دادن کارها به آن نیاز دارد. این مهارت­‌ها از طریق آموزش به‌­دست می‌­آیند و قابل اندازه‌­گیری هستند؛ امّا مهارت‌­های نرم شامل مهارت­‌های بین‌فردی است که تعریف و ارزیابی آن‌­ها، برخلاف مهارت‌­های سخت که ساده است، بسیار دشوار است. در ادامه همراه ما در  خدمات منابع انسانی اچ آر سرویس باشید تا به معرفی مهارت‌های نرم بپردازیم.

مهارت نرم چیست؟

بهتر است قبل از پرداختن به معرفی مهارت­‌های نرم، کمی بیشتر با معنی و مفهوم مهارت نرم آشنا شویم. همان‌طور که می­‌دانید مهارت­‌های نرم در مقابل مهارت­‌های سخت قرار می­‌گیرند و آن‌ها را می‌­توان ترکیبی از مهارت­‌های اجتماعی، ارتباطی و مردمی دانست.

در سال­‌های اخیر، شرکت‌­ها به این موضوع اهمیت بیشتری داده و آن را مکملی برای مهارت‌­های سخت می‌دانند. مهارت‌­های نرم می‌­تواند شانس فرد را برای داشتن شغلی بهتر افزایش دهد؛ زیرا این دست از مهارت­‌ها سبب برتری فرد نسبت به دیگران می­‌شود و حتی اگه شما شخصی تحصیل‌کرده باشید، این مهارتِ نرمِ شما است که می­‌تواند تاثیرگذار باشد. حال که به­‌طور مفید با مفهوم Soft Skills آشنا شدید، به معرفی ۵ مهارت نرم می‌­پردازیم.

معرفی مهارت‌های نرم

در هر شغل و جایگاهی که هستید، باید به این موضوع واقف باشید که برای پیشرفت و عملکرد بهتر، به مهارت‌­های نرم احتیاج دارید. در دسته‌ی مهارت­‌های نرم موارد زیادی را می‌­توان نام برد؛ اما ۵ مورد از اصلی­‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌­ها شامل مهارت‌های ارتباط نوشتاری، آموزش، تمرکز، اجتماعی و بزرگ­‌نگری است.

با به‌کارگیریِ این موارد، می‌­توان از اصلی‌­ترین مزایای مهارت‌های ­نرم بهره‌­مند شد؛ البته، دیگر مهارت­‌هایی مانند مدیریت زمان، انعطاف پذیری، حل مسائل و مشکلات، کار گروهی و تیمی، انضباط شخصی و موارد مشابه وجود دارند که آن‌ها نیز در لیست مهارت‌­های نرم قرار می‌گیرند. در این مطلب به معرفی ۵ مهارت نرم بسنده کرده‌­ایم. این ۵ مورد هم در زندگی شخصی و هم در محیط شغلی بسیار موثر هستند.

مهارت ارتباط نوشتاری

ممکن است در محلی که مشغول به­ کار هستید، مجبور باشید روزانه به چندین نامه، پیام یا ایمیل پاسخ دهید. توجه به جزئیات این امر مهم، می‌­تواند این حس را در طرف مقابل ایجاد کند که برایش ارزش زیادی قائل هستید؛ پاسخ سریع و مناسب دادن به پیام­‌ها و ایمیل­‌ها، جدا از این که حس رضایت و اعتماد را در طرف مقابل ایجاد می­‌کند می‌­تواند در آینده سبب پیشرفت شغلی شما نیز شود.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دقت در نوشتار و رعایت اصول نگارشی و نامه‌­نگاری نیز بسیار مهم است و اگر این امر به ­شکلی نادرست صورت گیرد می‌­تواند اتفاقات مثبت را منفی جلوه دهد؛ به این معنی که نه تنها حس با ارزش بودن در طرف مقابل ایجاد نمی­‌شود بلکه احساس می­‌کند عدم رعایت اصول نامه­نگاری و نوشتاری به منزله کم توجهی است و می‌تواند سبب نارضایتی طرف مقابل شود.

برای جلوگیری از سوءتفاهم باید همیشه نامه‌ی خود را محترمانه و به‌ دور از حاشیه نوشت و به ­طور دقیق و شفاف به اصل موضوع پرداخت. از موارد مهم دیگر که سبب رضایت فرد در نامه یا ایمیل می‌­شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. همیشه از شخص بابت ایجاد ارتباط نوشتاری تشکر کنید.
  2. در پایان مبحث، با طرح سوال مطمئن شوید منظور خود را به ­طور شفاف رسانده‌­اید.
  3. بر روی مبحث مورد توجه فرد تأکید کنید؛ این عمل نشان دهنده توجه شما است.

علاوه بر نکات قبلی، توجه به این ۳ مورد نیز می‌­تواند سبب شود تا در مهارت ارتباط نوشتاری موفق شوید؛ ولی برای پیشرفت در این زمینه باید تمرین بیشتری انجام دهید.

مهارت های نرم

مهارت تمرکز

تقریباً در تمامی مشاغل باید به ­طور مستمر تمرکز خود را حفظ کنید. توجه بر روی جزئیات، می‌­تواند مقدمات پیشرفت شغلی را فراهم آورد و از آن‌‌جایی که این مهارت یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم است، اگر در انجام این عمل به اندازه کافی خوب نیستید، باید بر روی تمرکز خود بیشتر کار کنید.

در عصری که در آن زندگی می­‌کنیم، به دلیل داشتن دغدغه­‌های زیاد و وجود عوامل پرت­‌کننده حواس، تمرکز عمل آسانی نیست. تصور کنید مدیریت طراحی یک پروژه به ­عهده شماست، با وجود گوشی همراه و چک کردن پیاپی شبکه­‌های اجتماعی مختلف نظیر فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه­‌ها، آیا می‌­توانید تمرکز کامل و دقیقی بر روی پروژه داشته باشید؟ احتمالا پاسخ این سوال منفی است؛ بنابراین باید انجام فعالیت‌­های سطحی را محدود یا حذف کنید و تمام انرژی و تمرکز خود را بر روی فعالیت‌­های عمیق بگذارید.

منظور از فعالیت‌­های سطحی کارهایی هستند که دارای منافع یا لذت کوتاه مدت هستند؛ امّا فعالیت­‌های عمیق در بلند مدت سبب کسب موفقیت­‌های چشم­گیری می­‌شوند و می­‌توانند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی زندگی داشته باشند.

برای آن­ که امر تمرکز به ­صورت مطلوب انجام پذیرد، باید برای آن برنامه­‌ریزی دقیق و مناسب داشت؛ به­ عنوان مثال به مدت ۳۰ دقیقه تمام افکار مزاحم را از خود دور کنید و تنها بر روی موضوع مدنظر تمرکز کنید، سپس یک استراحت چند دقیقه‌­ای داشته باشید. باید توجه داشت که وجود این مهارت­ می‌­تواند پیش­ نیاز دیگر مهارت‌های نرم باشد.

soft skills

مهارت آموزش

بسیاری از افرادی که به شغل جدیدی منصوب می­‌شوند، تصور می‌کنند که مطلب خاصی برای آموزش دادن ندارند؛ می‌توان گفت این تصور یک ضعف محسوب می­شود. در هر شغلی که هستید و در هر مسیری که حرکت می‌­کنید، همیشه مطالبی برای یاد گرفتن و یاد دادن وجود دارد؛ بنابراین توجه به این مهارتِ­ نرم می­‌تواند نشان‌دهنده‌ی پویاییِ شما در محل کار باشد.

اگر در حوزه‌ی کاری خود هیچ مطلبی برای آموزش دادن ندارید می‌­توانید با ارتباط گرفتن با حوزه­‌های دیگر و ایجاد پل­ ارتباطی بین­ خود و آن­‌ها، به آموزش موضوعات مختلف بپردازید. به ­طور حتم شما مهارت­‌هایی را می‌دانید که دیگر همکارانتان از دانستن آن غافل هستند؛ همچنین از این مهارت می‌­توان در زندگی شخصی و برای ایجاد ارتباطی سالم با دیگر اعضای خانواده استفاده کرد.

مهارت بزرگ‌­نگری

به­ طور معمول تمامی مشاغل از چند بخش تشکیل می‌شوند. اگر در شغلی چند بخشی مشغول به­‌کار هستید، هیچ ­گاه، تنها اهداف منافع بخش خود را در نظر نگیرید؛ بلکه به­ طور یکپارچه و کلی بنگرید. ممکن است در بخشی که در حال فعالیت­ هستید، اهدافی را در نظر بگیرید که با منفعت کلی سیستم یا دیگر بخش‌­ها در تضاد باشد، این موضوع نه ­تنها پیشرفتی را به همراه ندارد، بلکه در برخی از شرایط حتی سبب از دست دادن شغل هم می­‌شود. بنابراین در مهارت نرم بزرگ­‌نگری، تمامی تمرکز بر روی تمامی سیستم است و­ نباید در تعیین اهداف، منافعِ تنها یک بخش را در نظر گرفت.

توجه به این مهارت نرم می­‌تواند حس مسئولیت و وظیفه‌شناسی فرد را افزایش دهد که این مهم رضایت و موفقیت شغلی را به ­همراه دارد؛ در نتیجه، همیشه یک­ نمای کلی از موقعیت خود در سازمان داشته باشید و برای برتری دادن به آن تلاش کنید.

مهارت اجتماعی

فرهنگ سازمانی، مجموعه‌ی رفتارها و ارزش‌­هایی است که به بهبود محیط روانی و اجتماعی سازمان کمک می­‌کند و از جمله مواردی است که اسباب پیشرفت هر سازمانی را فراهم می­‌کند. این فرهنگ را معمولاً همکاران در محیط سازمان ایجاد می‌کنند و بهره‌­مندی بیشتر از فرهنگ سازمانی، نیازمند توسعه‌ مهارت­‌های اجتماعی است.

به ­طور متوسط، شما نیمی از تایم روزانه‌ی خود را در محیط کار سپری می­‌کنید. آیا حاضر هستید با اشخاصی که سخن ­چین، دروغ­گو و به ­طور کلی فاقد ارزش‌­های اجتماعی هستند، وقت خود را بگذرانید؟ هیچ شخصی حاضر نیست نه تنها در محل کار، بلکه در زندگی شخصی­‌اش نیز با چنین افرادی در ارتباط باشد؛ بنابراین برای این­ که در محل کار یا زندگی شخصی دارای ارزش و اعتبار باشید، همیشه پای­بند به اصول و رفتارهای اجتماعی باشید.

این اصل مهم را به یاد داشته باشید که برای پیشرفت کردن و رسیدن به موفقیت باید بتوانید با دیگران تشکیل تیم دهید؛ با یکدیگر ارتباط موثر داشته و قابل اعتماد باشید؛ در چنین شرایطی است که می‌­توان موفقیت را تضمین کرد.

معرفی مهارت نرم

اهمیت وجود مهارت‌های نرم چیست؟

با وجود معرفی تعدادی از مهارت‌های نرم و اثبات وجود ارتباط مؤثر بین آن­‌ها و موفقیت، باز هم برخی از افراد تنها بر این باور پای­بند هستند که مهارت­‌های سخت در مقابل مهارت­‌های نرم دارای اهمیّت بیشتری هستند و به ­طور کلی ارزشی برای مهارت­‌های نرم قائل نیستند. باید گفت که این تصور کاملاً غلط و دور از ذهن است.

بخش اعظم دستیابی یک موفقیت شغلی به سبب مهارت­‌های نرم ایجاد می­‌شود و بخش کمتری از آن برگرفته از مهارت سخت است؛ به­ طور مثال یک فروشنده با آگاهی کامل و جامعی که از محصولات دارد، باز هم در امر فروش ناکام است و دلیل آن عدم وجود مهارت­‌های فردی در ایجاد ارتباط مؤثر با مشتری و حفظ آن است؛ بنابراین این­طور می­‌توان برداشت کرد که مهارت­‌های سخت در نبود مهارت­‌های نرم تقریباً ناکارآمد هستند.

موضوع بعدی که اهمیت مهارت‌­های نرم را نشان می­‌دهد، وابستگی محیط‌­های کاری به روابط بین فردی است. وجود مهارت­‌هایی نظیر گوش دادن، کار تیمی، حس همکاری و مواردی از این دست، بسیار مهم‌­تر از مهارت­‌های سخت است. همچنین یادگیری مهارت­‌های سخت، دشوار نیست و نیازمند تلاش کمتری است؛ امّا یادگیری مهارت‌های نرم به تلاش بیشتری احتیاج دارد و این خود نشان از اهمیت مهارت­‌های نرم و استفاده از آن است.

پس از معرفی مهارت‌های نرم که تنها بخش کوچکی از مهارت‌هایی بود که در زندگی شخصی و شغلی افراد کاربرد دارند یادتان باشد هیچ­گاه از قدرت و نفوذ مهارت­‌های نرم غافل نشوید و همیشه در صدد یادگیری و رشد آن‌ها باشید.

دیدگاهی دارید؟