برند کارفرمایی چیست؟ چگونه ایجاد می‌شود؟

برند کارفرمایی چیست؟ چگونه ایجاد می‌شود؟

مفهوم برند کارفرمایی، به تازگی وارد ادبیات بازاریابی شده است به طوریکه کارشناسان این حوزه معتقدند ساخت یک برند کارفرمایی قدرتمند باعث افزایش ارزش و وجهه کسب و کارها می‎‌‌‌‌شود.

برند کارفرمایی در واقع اعتبار یک کارفرما است. از این رو، هر چقدر یک کسب و کار در این زمینه قوی‌‎تر عمل نماید، نیروهای انسانی ماهر، باتجربه و حرفه‌‏ای تمایل بیشتری برای همکاری با آن دارند. همین امر سبب شده تا اغلب شرکت‏‌ها به بهبود برند کارفرمایی خود توجه کافی داشته و تلاش کنند با تبلیغات فراوان نام و نشان خوبی از خود در ذهن نیروی انسانی بر جای گذارند.

اینکه برند کارفرمایی چیست، چگونه ایجاد می‎‌شود و چه اشتباهاتی مانع بهبود آن خواهد شد؛  موضوعاتی است که در این مقاله از اچ آر سرویس. راجع به آن‌‏ها صحبت خواهیم کرد. تا انتها همراه ما باشید.

 

برند کارفرمایی (Employer Branding) چیست؟ 

به طور خلاصه، Employer Branding  مختص افرادی است که یا در داخل یک سازمان کار می‌‎کنند و یا قصد دارند در آینده در آن سازمان کار کنند. از این رو، برند کارفرما تجربه کارمندان و افراد متقاضی کار (Experience of Candidate/Employee) در یک سازمان را رقم می‎زند.

برند کارفرما، ذهنیتی است که نیروی انسانی یک سازمان و تمام افراد جویای کار در بازار، نسبت به یک کارفرما دارند. به عنوان مثال، سامسونگ، به دلایل مختلفی همچون ایجاد یک محیط کاری پویا برای کارمندان خود، یکی از برندهای کارفرمایی معتبر و قدرتمند دنیا محسوب شده و عده زیادی از افراد، علاقمند به کار کردن در این شرکت هستند.

در واقع، برندینگ کارفرما، ویژگی‏‌های مثبتی را برای افراد (چه کارمندان داخل شرکت، چه متقاضیان کار خارج از شرکت) ایجاد می‌‎کند و از این طریق، باعث می‎‌شود افراد، آن سازمان را یک محیط کار مناسب و حرفه‎‌‌ ای تلقی کنند.

Employer Branding، همان هویت سازمان است که فرهنگ سازمانی، منش، سیاست‏‌ها و باورهای یک کارفرما، آن را به مرور زمان می‎‌سازد. این نوع برند، توسط ۴ دسته از افراد شکل می‌‎گیرد. هر یک از این افراد باید با دیگری همکاری عمیقی داشته باشند تا بتوانند برندینگ کارفرمایی شناخته شده‌‏ای را ایجاد کنند.

این اشخاص عبارتند از:

  1. مدیر، اعضاء هیأت مدیره، سهامداران و مالکان یک کسب و کار
  2. مدیران رده‌‎های میانی مانند سرپرستان که وظایفی همچون ارزیابی و آموزش پرسنل را بر عهده دارند.
  3. تیم منابع انسانی یا HR که وظیفه طراحی و اجرای سیاست‌‏های مهم سازمان را برعهده داشته و کیفیت روابط میان کارکنان تا حد زیادی به این تیم بستگی دارد.
  4. تیم مارکتینگ که چهره بیرونی سازمان، به نوع برخوردها و رفتار آن‏‌ها بستگی دارد.

به یاد داشته باشید اگر هر یک از اشخاص یا تیم‌‏های گفته شده نتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند، سازمان به هدف نهایی خود نخواهد رسید. به عنوان مثال، اگر تیم منابع انسانی در سیستم پاداش و دریافت حقوق، استراتژی کارامدی نداشته باشند کارکنان نیز رضایتی از مدیران نخواهند داشت. این در حالی است که تیم مارکتینگ هم نمی‏‌توانند نمایی مثبت از محیط داخلی سازمان را به سایرین عرضه کنند و این گونه یک برند کارفرمایی ضعیف شکل خواهد گرفت.

برند کارفرمایی چیست

برند کارفرمایی را با برند شرکت اشتباه نگیرید

مفاهیمی همچون برندینگ کارفرما و برند شرکت، از جمله موضوعات جدیدی است که وارد عرصه بازاریابی شده و ممکن است این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید. توجه داشته باشید که برند شرکت، ارزش‌‏ها و رسالت یک سازمان را به مخاطبان خود نشان می‌‏دهد درحالیکه برند کارفرما، هویت و شهرت یک سازمان را به عنوان کارفرما مشخص می‌‏کند.

هرچند این دو مفهوم بر یکدیگر اثرگذارند اما در برند کارفرمایی، هویت یک سازمان نه تنها به مخاطبان بیرونی بلکه به کارمندان سازمان نیز عرضه می‌‎شود در صورتیکه در برند شرکت، تمام تلاش‌‎های تبلیغاتی جهت ارائه یک تصویر مطلوب به مخاطبان خارجی سازمان انجام می‌‎شوند.

 

 

چگونه برند کارفرمایی خود را بهبود دهیم؟

حال که دانستیم Employer Branding چیست و چه تفاوت‏‌هایی با با برند شرکت دارد، قصد داریم از راهکارهایی صحبت کنیم که باعث ارتقا، و بهبود این نوع برند می‌شوند. همانطور که گفتیم، برند کارفرمایی هویت یک سازمان است و به تدریج شکل می‌‎گیرد. پس برای ایجاد چنین برند مثبتی، نیازمند انجام کارهای زیر می‎‌باشید:

 

خود را از دید مخاطبان‎تان ارزیابی و تحلیل نمایید

در پاراگراف‌‏های قبل اشاره کردیم که برند کارفرمایی، ذهنیت کارمندان و همینطور افراد متقاضی کار در یک سازمان، نسبت به آن سازمان می‌‎باشد. بنابراین، برای شناخت میزان شهرت خود در این زمینه باید نظر پرسنل و افراد بیرون از سازمان را راجع به خود بدانید.

در اغلب موارد، کافرماها تصور می‎کنند که برند قوی و شناخته‎ شده‌‎ای دارند درحالیکه، در واقعیت اینگونه نیست و باید با استفاده از روش‌‏هایی همچون نظرسنجی و یا مصاحبه، از میزان محبوبیت و شهرت خود مطلع شوند.

به این منظور، لازم است تا در سازمان خود جلسات مرتب ماهانه‌‎ای با کارمندان قدیمی و تازه وارد داشته باشید و نظرات آن‏‌ها را بشنوید. در سایت و شبکه‌‏های اجتماعی خود نیز با طراحی یک پرسشنامه ساده و آسان، نظر مشتریان را در رابطه با هویت استخدامی سازمان‏تان جویا شوید.

 

سیستم حقوق و پاداش خود را هرچند وقت یکبار بازبینی کنید

اگر در سازمان‎تان هر چیزی سر جای خودش قرار نداشته باشد، هیچ‎گاه نباید انتظار داشته باشید که افراد متخصص و توانمند، جذب سازمان شوند. در واقع، یکی از کارهای ضروری این است که امکانات رفاهی، پاداش‌‎ها، حقوق، مزایا و حتی فرهنگ سازمانی خود را هرچند وقت یکبار مورد ارزیابی قرار دهید.

از این طریق، می‌‎توانید سیاست‏‌های مدیریتی اشتباه خود را شناسایی کرده و هر چه سریع‌‎تر نسبت به رفع آن‌‏ها اقدام کنید. درصد بسیار بالایی از میزان شهرت شما در برندینگ کارفرمایی، وابسته به میزان رضایت کارمندان سازمان است.

اگر کارمندانی خوشحال، فعال و رضایتمند داشته باشید، می‏توانید کارجویان را تشویق کنید تا به فکر استخدام در شرکت‏تان باشند؛ در غیر این صورت نه کارمندان فعلی خوبی خواهید داشت و نه آینده استخدامی خوبی.

 

با مخاطبان خود صادق باشید

واقعیت این است که حتی کمپانی‌‎های بزرگی همچون گوگل نیز، دارای ایرادات و نواقص متعددی هستند. تنها تفاوت این شرکت‏‌ها با شرکت‏‌های ضعیف‌‎تر در این مورد است که کمپانی‌‏‎هایی همچون گوگل اشتباهات خود را می‌‎پذیرد و برای رفع آن‌‏ها برنامه ریزی می‎‌‌‌کند.

در همین راستا، ابتدا بپذیرید که هیج شرکتی کامل نیست و مهم این است که به دنبال رشد باشید. سپس، تلاش کنید تا در تبلیغات خود، بیش از حد بزرگنمایی نکنید. ارائه یک تصویر غیر واقعی از سازمان به مخاطبان باعث می‎‌‌‌‌شود آن‏‌ها را از خود دور کنید.

از سوی دیگر، هنگامی که یک تصویر بسیار ایده‌آل از خود به نمایش می‎‌‍‌گذارید و قصد دارید تا نظر مخاطبان را جلب کنید، کارمندان‏ ناراضی را روز به روز بیشتر از خودتان منزجر می‎‌‌کنید و همان‎‌‌ها عاملی برای انتشار تبلیغ منفی علیه سازمان خواهند شد.

 

در شبکه‏‎‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید

امروزه سوشال مدیا باعث شده تا افراد، کسب و کارهای مختلف را بیشتر از قبل بشناسند. از این رو، اگر خودتان دست به کار نشوید و چهره‌‏ای شایسته از سازمان را در شبکه‌‏های اجتماعی به اشتراک نگذارید، مخاطبان‏تان و حتی رقبایتان این کار را انجام می‎دهند.

اگر خودتان یک تعریف مناسب و صادقانه از  سازمان به مخاطبان ارائه دهید، بسیار بهتر از این است که توسط تعریف دیگران شناخته شوید. البته، به یاد داشته باشید که باید تلاش خود را افزایش دهید تا دیگران نیز تجربه مثبت ‌شان را در مورد سیستم استخدامی‎تان با دیگران به اشتراک بگذارند. چرا که بخش عمده‏ای از تصور مخاطبان، از این گونه بازخوردها شکل می‎‌گیرد.

 

استراتژی مناسبی برای فعالیت در هر یک از شبکه‌‏های اجتماعی داشته باشید

عمل به این توصیه در حیطه وظایف تیم مارکتینگ است. بنابراین، اعضاء این تیم باید تلاش کنند تا براساس ماهیت هر یک از شبکه‌‏های اجتماعی، بخشی از واقعیت‌‏های سازمان را به مخاطبان ارائه کنند.

مثلا در اینستاگرام که شبکه‌‏ای تصویر محور است، عکس‌‏ها و ویدئوهای نحوه تعامل پرسنل باید به اشتراک گذاشته شود، در لینکدین، عملکرد حرفه‌‏ای سازمان و به همین شکل، در سایر اشکال سوشال مدیا، تبلیغات بایستی گسترش یابد.

 

معیارهایی برای اندازه گیری میزان موفقیت برند کارفرمایی

برای محاسبه میزان موفقیت برند کارفرمایی سازمان، دو راه پیش رو دارید:

 

اندازه گیری موفقیت در داخل سازمان

در اینجا باید نرخ خروج کارمندان را بررسی کنید، میزان رضایت افرادی که برای مصاحبه به سازمان مراجعه می‎کنند را بدانید، میزان تعامل کارمندان شرکت را بسنجید و در نهایت، نرخ معرفی کسب و کار به دوستان که اصطلاحا به آن ENPS گفته می‌‎شود را اندازه گیری کنید.

معیارهای موفقیت برند کارفرمایی

اندازه گیری موفقیت در خارج سازمان

در این قسمت باید به جایگاه خود در میان رقبا توجه کنید، میزان تعامل کاربران با شبکه‌‏های اجتماعی خود را بسنجید و در نهایت، به عنوان یک کارفرما تحقیق کنید که کارجویان تا چه اندازه فرصت‏‌های شغلی سازمان‏تان را جدی می‎‌گیرند.

 

شایع‌‎ترین اشتباهاتی که برند کارفرمایی را تخریب می‎‌کنند

اگر می‎‌خواهید یک برند کارفرمایی قدرتمند داشته باشید، هرگز و هرگز، اشتباهات زیر را تکرار نکنید

  1. این برند در طول زمان شکل می‎گیرد، پس هیچ‎گاه برای ساخت آن عجله نکنید. بهتر است به یک نفر مسئولیت چنین کاری را بدهید و از انجام فعالیت‎‌‌های بیهوده و پراکنده جلوگیری کنید.
  2. هیچ‏گاه وعده‏‌های غیرواقعی به کارجویان ندهید. اگر در پوسترهای استخدامی خود قید می‌‎کنید که یک محیط کاری شاد و سرزنده دارید، کاری نکنید که افراد پس از استخدام با یک محیط کاری خشک و غیر قابل انعطاف مواجه شوند.
  3. پس از یک دوره موفقیت و دریافت بازخوردهای خوب، هیچ‎گاه فکر نکنید که برای همیشه در اوج هستید. باید مدام خود را ارزیابی کنید و فعالیت‏‌های بخش‌‏های مختلف را مدام مورد بازنگری قرار دهید.

 

در پایان

در این مطلب از اچ آر سرویس، به این موضوع پرداختیم که هر سازمان برای ارزیابی میزان موفقیت برند کارفرمایی خود باید به دو سؤال عمده پاسخ دهد:

اول اینکه، چرا افراد متقاضی کار، باید سازمان من را برای کار کردن انتخاب کنند؟ (مزیت رقابتی شما چیست؟)

دوم اینکه، چرا نیروی انسانی باید همچنان در کنار من بماند و سازمان را ترک نکند؟ ( آیا آن‏ها واقعا از کار خود رضایت کامل دارند؟)

اگر بتوانید به دو پرسش بالا پاسخ دهید، تا حد زیادی می‌‎توانید در موفقیت برند کارفرمایی خود نقش مؤثری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.