این روزها موفقیت افراد و کسب و کارشان، پیوند محکمی با روشهای نوین و تکنولوژی خورده است. درواقع در دنیای امروز، داشتن مهارت به تنهایی پاسخگو تمام نیازهای بازار نیست و برای رسیدن به اهدافمان، باید از روشهای مختلف برای معرفی محصولات، توانمندیها و حتی خودمان استفاده کنیم. معرفی خود در بازار کار امروز برای رسیدن به اهداف تجاری، پرسونال برندینگ نام دارد که در این مقاله قصد داریم به تفصیل درمورد آن صحبت کنیم. اگر شما هم میخواهید در بازار پر پیچ و خم دنیای امروز خودی نشان دهید، تا انتهای مطلب همراهمان در hrservice باشید!
پرسونال برندینگ یا برند شخصی چیست؟
به زبانی ساده، تصویری که از شما در ذهن مخاطبین یا مشتریانتان ایجاد میشود، همان پرسونال برندینگ میباشد. همچنین در تعریف ویکی دیتا گفته شده است که استفاده از نام تجاری بازاریابی برای نشان دادن یک فرد یا حرفه آن ها به عموم. برندسازی شخصی، نه تنها برای صاحبین کسب و کارها الزامی است، بلکه برای تمام افرادی که در جامعه شناخته شده هستند نیز میتواند کارآیی بالایی داشته باشد. به عنوان مثال، کسانی مانند مربیان، اینفلوئنسرها و… میتوانند به وسیله پرسونال برندینگ جاده موفقیت خود را هموارتر کنند. درواقع یکی از روشهای بازاریابی که افراد، کسب و کارها و مشاغل مختلف برای جذب مشتری بیشتر مورداستفاده قرار میدهند، برندینگ شخصی است و به صورت یک فرآیند مداوم به حفظ و توسعه شهرت آنها کمک میکند.
تاریخچه برندسازی شخصی
علاوه بر اینکه بدانید پرسونال برندینگ چیست، توصیه میکنیم در مورد تاریخچه آن هم اطلاعاتی داشته باشید. اگر بخواهیم به تاریخچه موضوع پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی بپردازیم باید بگوییم نخستین بار در مقالهای از فردی به نام تام پیترز، کلمه پرسونال برندینگ مورد استفاده قرار گرفت. در این نوشته که عنوان آن “برند خودتان باشید” بود و مربوط به سال ۱۹۹۷ میباشد، نکتههای خاصی از مبحث پرسونال برندینگ بیان شد و زاویههای تازهای از بازاریابی مدرن معرفی گردید.
کارشناسان این حوزه معتقدند پرسونال برندینگ دارای رابطهی خیلی نزدیکی با بازاریابی آنلاین میباشد. در حقیقت بایستی اینطور بگوییم که به خاطر وجود اینترنت و بازاریابیهای آنلاین، میزان بهبود و پیشرفت برندسازی شخصی هم خیلی بیشتر شد.
نویسنده در مقالهاش بیان میکند اهمیتی ندارد که حوزه کاری شما چیست و یا در چه مکانی زندگی میکنید. تمام افراد مدیر عامل برند شخصی خود میباشند و این بدین معناست که همهی انسانها میبایست بر روی استعدادها، قابلیتها و اعتبار شخصی خود کار کنند و با کمک آنها به کار و فعالیت بپردازند. میزان ارزشمندی اعتبار انسان از یک محصول یا خدمت پایینتر نیست و باید بگویم به نوبه خود خیلی ارزشمندتر هم میباشد.
اهمیت و مزایای پرسونال برندینگ در دنیای امروز
از آنجایی که این روزها کسب و کارهایی موفقترند که بتوانند بر روی مخاطبین خود تاثیر بیشتری داشته باشند، پرسونال برندینگ در این زمینه میتواند بسیار موثر واقع شود. درواقع برندسازی شخصی کمک میکند تا جامعه هدف، تاثیر بیشتری از شما دریافت کند. علاوه بر این، این کار سبب نمایش و ارائه بهتر دانش و مهارتهای شما در زمینه تخصصیتان شده و اعتماد افراد را نسبت به شما بیشتر خواهد کرد.
برندسازی شخصی سبب به یادماندنی شدن شما و کسب و کارتان شده و به شما کمک میکند تا از سایر کسب و کارهای مشابه متفاوت شوید. خوب است بدانید که یکی از دلایل تاثیرگذار در موفقیت افراد در بازاریابی، پرسونال برند بوده است. اگر کسب و کار کوچکی دارید و یا آن را به تازگی راهاندازی کردهاید، فرآیند پرسونال برندینگ میتواند برایتان آسان به نظر برسد. اما در شرکتهای بزرگتر، این کار نیاز به دانش و تخصص بیشتری دارد. به همین دلیل است که صاحبین بسیاری از شرکتهای بزرگ، قبل از اینکه برند مجموعه را معرفی کنند، بر روی برندینگ شخصی خود کار کردهاند.
به عنوان مثال، استیوجابز قبل از آنکه برند اپل را به جهانیان معرفی کند، از برند شخصی خود استفاده میکرد. چراکه انجام این کار بسیار راحتتر از برندسازی یک شرکت میباشد. علاوه بر این، ایلان ماسک، صاحب شرکت تسلا نیز بر روی پرسونال برندینگ سرمایهگذاری بیشتری کرده است. به طوری که بسیاری از افراد ممکن است ایلان ماسک را به خوبی بشناسند، اما ندانند که محصول تولیدی شرکت تسلا چه چیزی است؟! به همین دلیل بهتر است هر صاحب کسب و کار، قبل از معرفی شرکت،در ابتدا به صورت فردی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند تا بتواند پیام خود را به آنها برساند. از دیگر مزایای پرسونال برندینگ، میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
ایجاد تمایز
برندسازی شخصی کمک میکند تا بتوانید از سایر کسب و کارهای همرده و یا حتی بزرگتر از خودتان، متفاوت شوید. همچنین از نظر مصرفکنندگان نیز استفاده از خدمات و یا محصولات شما خوشایندتر خواهد بود. به طور کلی، با ساخت یک برند شخصی میتوانید به خواستهها و دیدگاه جامعه هدف خود نزدیکتر شده و راحتتر از نیازها و انتظارات آنها آگاه شوید.
جذب فرصتهای طلایی
با ایجاد یک برند شخصی، اعتبار کسب و کارتان بسیار بالاتر خواهد رفت و به دنبال آن، افرادی که طرز فکر مشابه با شما دارند نیز به سمتتان جذب میشوند. همین عامل، به ایجاد رابطههای جدید کاری و مشارکتهای پرسود منجر خواهد شد. درواقع با ساخت یک برند شخصی و گسترش روابط، فرصتهای طلایی به سمت شما میآیند و این موضوع میتواند بر پیشرفت شما تاثیر زیادی داشته باشد.
جلب اعتماد کاربران و مشتریان خود
شما باید با استفاده از روش برندسازی شخصی، به صورت داستان وار در مورد خودتان برای کاربران صحبت کنید. برای مثال میتوانید مسیری که برای رسیدن به جایگاه و نقطه فعلیتان طی کردهاید را همراه با جزئیات به شکل داستان برای آنها تعریف کنید. این تاثیر بسیار زیادی در جلب اعتماد کاربران شما دارد.
همچنین میتوانید از مواردی که باعث انگیزه دادن به شما برای کوشش کردن و رسیدن به موفقیت شدهاند برای کاربران خود سخن بگویید. افراد معمولا دوست دارند درباره اسرار موفقیت انسانهای مهم و موفق اطلاعات بدست آورند و شما میتوانید این رموز را به صورت داستانی و یا خاطره به آنها گفته یا انتقال دهید. اینطوری در واقع اطلاعات ارزشمندی در مورد خود به کاربرانتان ارائه دادهاید و در قبال آن میتوانید اعتماد آنها نسبت به خود را به دست آورید.
چند قانون مهم برای پرسونال برندینگ
برندسازی شخصی بسیار مهم است، اما پروسه آن برای همه کسب و کارها مشابه نیست! درواقع نوع فعالیت و تخصص افراد، تعیین کننده فرآیند برندینگ شخصی است که در ادامه به برخی از نکات طلایی این حوزه اشاره خواهیم کرد.
برند اصیل و یکتا داشته باشید
برای ایجاد یک برند شخصی عالی، باید یک برند خاص داشته باشید. چنانچه از برندهای دیگر کپیبرداری کنید و یا خلاقیت کافی نداشته باشید، نه تنها بازخورد مثبتی دریافت نمیکنید، بلکه به ضرر کسب و کارتان نیز تمام خواهد شد! به یاد داشته باشید که در برندسازی شخصی، باید دقیقا خودتان باشید و نه نسخه کپی از دیگران!
ثبات و پایداری
از دیگر نکاتی که در برندسازی شخصی باید به آن دقت کنید این است که از بروز هرگونه ناهماهنگی در برندسازی خود جلوگیری کنید. برند شما باید به طور مداوم درمورد شما و مهارتهایتان صحبت کند و اگر هرگونه بینظمی در این پروسه پیش آید، اثربخشی آن کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است ثبات و پایداری را در طول فرآیند، همواره در نظر داشته باشید.
بر روی اهدافتان تمرکز کنید
زمانی میتوانید در حوزه برندسازی عملکرد موفقی از خود نشان دهید که تمرکز کافی داشته باشید. این تمرکز باید بر روی اهدافتان گذاشته شود. بدین معنا که دقیقا بدانید هدفتان چیست و چه پیامی دارد. تمرکز بر روی پیامی که مخاطبین دریافت میکنند، ماندگاریتان در ذهن مخاطبان را بیشتر خواهد کرد.
داستانسازی
ایجاد یک روایت واقعی، یکی از مهمترین استراتژیهایی است که میتوانید در فرآیند پرسونال برندینگ از آن استفاده کنید. داستان پردازی برای برند، سبب میشود تا ارتباط میان شما و مخاطبین راحتتر شکل بگیرد. از طرفی گذاشتن قرار ملاقات با افرادی که دنبالتان میکنند و یا گفتگو حضوری و مجازی با آنها، در توسعه بیشتر برند تاثیر بسزایی دارد.
چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟
همانطور که در بخش قبلی هم توضیح دادیم، برای پرسونال برندینگ هر فعالیت و یا انواع مختلف کسب و کارها، نمیتوان یک نسخه واحد پیچید! چراکه نوع فعالیت و کسب و کار، مشخص کننده مسیر برندینگ شما خواهد بود. اما به طور کلی، میتوان چند مرحله مهم برای این کار در نظر گرفت که در ادامه درمورد این موضوع توضیح خواهیم داد.
مرحله اول: تمرکز بر آینده و اهداف
اولین و مهمترین گامی که باید در جهت پرسونال برندینگ بردارید این است که تا میتوانید از افکار سمی و حاشیهای فاصله بگیرید. این کار به شما کمک میکند تا با تمرکز بالا به آینده و اهدافتان بیندیشید و در جاده موفقیت، هیچ چیز جلودارتان نباشد! برند شخصی خود را تصور کنید و تصویری از آینده خود را در ذهنتان مرور کنید. این تمرکز سبب میشود تا بیشتر برای اهدافتان تلاش کنید و دوری از حاشیهها نیز به نزدیکتر شدن شما به برند ایدهآلتان کمک میکند.
مرحله دوم: تعیین مهارتها
زمانی را برای یادداشت تمام مهارتها، تخصص، میزان تحصیلات و فعالیتهایی که تا به امروز انجام دادهاید، بگذارید. تمام چیزهایی که در این مرحله یادداشت کردهاید، دلایلی هستند که مخاطب برای استفاده از آنها به شما مراجعه خواهد کرد. به همین دلیل، هرچه تخصصتان خاصتر باشد و شما را از دیگران متمایزتر کند، بیشتر به اهدافتان نزدیک خواهید شد.
مرحله سوم: دستهبندی ارزشها
یکی دیگر از مراحل مهم برندینگ شخصی، ارزشگذاری است. در این قسمت، باید تمامی گزینههای باارزش خود را تعیین کرده و بر اساس اولویت، آنها را دستهبندی نمایید. این ارزشها، به ترتیب اهمیتی که دارند، در برند شما نمایش داده میشوند.
مرحله چهارم: مشخص کردن جامعه هدف
تعیین مخاطب هدف، چهارمین مرحله از فرآیند برندسازی شخصی میباشد. نکتهای که همواره باید به آن توجه داشته باشید، این است که هیچکدام از ما نمیتوانیم تمامی مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار بدهیم. درواقع مهارت و تخصص ما به درد همه انسانها نمیخورد. به همین دلیل در گامهای ابتدایی، باید مخاطب هدف را شناسایی کنیم تا بتوانیم در مسیر درست گام برداریم. در پروسه برندینگ، وقت و انرژی خود را باید صرف گروهی از افراد کنید که میتوانند بر روی فعالیت شما تاثیر مثبت داشته باشند.
مرحله پنجم: فعالیت در شبکههای اجتماعی و ارتباط با دیگران
یکی از کارهای تاثیرگذار در پرسونال برندینگ، ارتباط گسترده با اطرافیان و روابط اجتماعی قوی است. بنابراین بهتر است در کنار توسعه روابط با دوستان و آشنایان خود، دایره روابطتتان با سایر افراد را نیز گسترش دهید و به فردی اجتماعی تبدیل شوید. فراموش نکنید که تعامل و ارتباط با افراد گوناگون، تاثیر شگرفی بر برندسازی شخصی دارد و این افراد هستند که استارت موفقیت شما را خواهند زد! علاوه بر این، حضور پررنگ در شبکههای اجتماعی پرطرفدار، مانند: اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و… به برندینگ شما کمک میکنند.
مرحله ششم: یک وبسایت شخصی داشته باشید
طراحی سایت، یکی از مهمترین کارهایی است که در پروسه برندینگ باید انجام دهید. طراحی یک سایت قوی که اطلاعات کافی درمورد مهارتها، تخصص و توانمندیهایتان را در اختیار مخاطبین شما قرار میدهد، سبب میشود تا سرعت رشد برند افزایش یابد.
جمع بندی
همانطور که میدانید، پرسونال برندینگ تاثیر زیادی در افزایش سرعت پیشرفت شما در کسب و کارتان دارد. منظور از برندی شخصی این است که تخصص و مهارتهایتان را با جامعه هدف خود به اشتراک بگذارید و از این طریق در ذهن آنها ماندگار شوید. یک برند قدرتمند، خیلی بهتر شما را معرفی میکند و با استفاده از آن میتوانید راحتتر به اهداف خود برسید. در این مقاله، به طور کامل درمورد اهمیت این موضوع و چگونگی ساخت برند شخصی صحبت کردیم.