هر شغل و فعالیتی دارای مسئولیتهای مختلفی است که باید براساس استانداردهای خاص و تعیین شدهای انجام شود. انجام برخی موارد مانند سنجش و نمرهدهی به عملکرد افراد میتواند تعیین کننده ارزیابی عملکرد باشد. این مهم کمک میکند تا مهارت، خصوصیات، کیفیت، ظرفیت، صلاحیت و توان بالقوه کارکنان برای آینده تعیین شود. کارکنانی که ارزیابی عملکرد مطلوبی را دارا باشند، پاداش دریافت میکنند؛ این عمل سبب ایجاد انگیزه ی پیشرفت در سایرین میشود. در این مقاله به توضیح در خصوص ارزیابی عملکرد چیست خواهیم پرداخت. همچنین اهمیت و روشهای ارزیابی عملکرد کارکنان را مورد بررسی قرار میدهیم.
ارزیابی عملکرد چیست؟
براساس موارد بیان شده اینطور میتوان گفت که ارزیابی عملکرد مسئولیتی مدیریتی بوده که استانداردهای شغلی را تعیین میکند. براساس این استانداردهای تعیین شده میتوان تصمیم گرفت عملکرد کارکنان در این بازه هست یا خیر. به کمک ارزیابی عملکرد میتوان تشویق یا تنبیه کارکنان را مدیریت کرد. همچنین میتوان ویژگیهای کارکنان را مورد سنجش قرار داد و حدود تواناییهای آنها را بدست آورد. ارزیابی عملکرد این امکان را در اختیار مدیریت سازمان قرار میدهد تا در خصوص ارتقا شغلی، جریمه، آموزش و بهبود توانایی های کارکنان تصمیم بگیرد.
اهمیت ارزیابی عملکرد چیست؟
یکی از وظایف مدیر منابع انسانی ارزیابی عملکرد کارکنان است. ارزیابی عملکرد کارکنان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید در هر سازمان به صورت منظم انجام شود. در ادامه به برخی از مهمترین موارد در اهمیت ارزیابی عملکرد اشاره خواهیم کرد.
حقوق و مزایا
ارزیابی عملکرد کارکنان میتواند تعیین کننده حقوق و مزایای افراد باشد. انجام این مهم مشخص میکند افراد فعالیتهای خود را با چه کیفیتی انجام میدهند و متناسب با آن نیز حقوق و مزایا دریافت میکنند. اگر یکی از کارکنان مسئولیتهای خود را در سازمان به خوبی انجام دهد اما برای بالا نگهداشتن انگیزه آن هیچ عملی صورت نپذیرد، فرد دچار سرخوردگی شده و ممکن است از شغل خود و سازمان ناراضی شود.
تعیین سطح افراد برای آموزش
ارزیابی عملکرد تعیین کننده سطح توانایی افراد است. این عمل میتواند تخصص، مهارت و ظرفیت افراد تعیین کند. همچنین نقاط ضعف کارکنان و سازمان را نیز نمایان میکند و مدیریت منابع انسانی میتواند متناسب با این ضعفها آموزشهایی را برای کارکنان فراهم کند. بدین ترتیب انجام ارزیابی عملکرد میتواند سبب بهبود فعالیتهای کارکنان شود که نتیجه آن افزایش سوددهی و بهرهوری سازمان است.
جابه جایی های اثر بخش
همانطور که بیان شد به وسیله ارزیابی عملکرد میتوان اطلاعات دقیقی از کارکنان مانند مهارت، ظرفیت و تجربه را بدست آورد. براساس این اطلاعات بدست آمده میتوان تصمیمهای لازم برای جابه جایی افراد یا ارتقا شغلی آنها را اتخاد کرد. انجام صحیح این عمل میتواند منجربه به افزایش بهرهوری سازمان و مجموعه شود. این عمل میتواند به صورت اخراج موقت یا دائم نیروی ضعیف، ارتقا کارمند ممتاز و جابه جایی درون سازمانی برای افزایش بهرهوری انجام شود.
تعیین کننده پاداش
برای آن که بتوان انگیزه کارکنان را افزایش داد باید متناسب با کیفیت فعالیت ها و ارزیابی عملکردشان پاداش دریافت نمایند. همانطور که در ابتدا مطلب بیان شد، عدم توجه عملکرد بهتر کارکنان، نارضایتی به همراه دارد. از طرفی اگر فرد برای عملکرد ضعیفی که داشته پاداش دریافت کند، دیگر برای پیشرفت و بهبود فعالیتهای خود تلاشی نمیکند. در این صورت پاداش به کارکنان علاوه بر این که به لحاظ مالی به ضرر مجموعه است سبب کاهش راندمان و کیفیت فعالیتهای سازمان میشود. ارزیابی عملکرد میتواند پاداش را مدیریت کرده و هر فرد متناسب با کیفیت فعالیت خود پاداش دریافت کند.
کنترل و نظارت آسان
ارزیابی عملکرد این امکان را در اختیار مدیر قرار میدهد تا بتواند براساس آن کارمندان را طبقهبندی کند. این طبقهبندی براساس کیفیت عملکرد کارکنان بوده و افراد قوی و ضعیف از یکدیگر متمایز میشوند. بدین ترتیب فرآیند بازرسی به آسانی انجام میشود و مدیر سازمان میتواند نظارت و کنترل خود را بر افراد ضعیف بیشتر کرده تا نتیجه موردنظر و مطلوب حاصل شود.
افزایش انگیزه
ارزیابی عملکرد خود نیز میتواند سبب افزایش انگیزه شود. با انجام این مهم افراد با ارزش و قوی شناسایی شده و متناسب با کیفیت عملکردشان برخورد خواهد شد. این فرآیند موجب افزایش انگیزه در سایر کارکنان میشود. همچنین به سبب بهرهمندی از ارزیابی عملکرد میتوان به این مهم دست پیدا کرد که چه ابزاری انگیزشی با عملکرد کارمندان متناسب است.
افزایش تمرکز
به موجب استفاده از ارزیابی عملکرد کارکنان متوجه بازخورد فعالیتها و عملکردشان میشوند. همچنین به واسطهی این امر مهم میتوان متوجه شد در کدام بخشها و فعالیتها نیاز به افزایش تمرکز است و کارکنان اشتباهات خود را شناسایی کرده و از آن درس میگیرند.
روش های ارزیابی عملکرد
روش خودارزیابی
همانطور که از اسم این روش پیداست، ارزیابی در آن، به عهده خود کارکنان است. در روش خودارزیابی، کارکنان طبق یک لیست از پیش تعیین شده، عملکرد خود را ارزیابی میکنند. با توجه به خودمحور بودن این روش، امکان وجود خطا در آن زیاد است؛ از همینرو از این روش در کنار سایر روشهای ارزیابی عملکرد استفاده میشود.
روش مدیریت براساس اهداف
مدیریت براساس اهداف یکی از روشهای جدیدی است که در آن کارکنان و مدیران سعی میکنند تا به کمک هم در یک بازه زمانی مشخص به هداف مشخصی دست پیدا کنند. پس از پایان دوره تعیین شده عملکرد کارکنان مورد ارزیابی قرار میگیرد و اهداف جدید معین میشود. در این روش موفقیت یا عدم موفقیت کارکنان به سادگی قابل تشخیص است.
روش مقیاس رتبه بندی
روش مقیاس رتبه بندی یکی از قدیمیترین و بهترین روشهای ارزیابی عملکرد است که ارزیاب نسبت عملکرد کارکنان انجام میدهد و آنها را در مقیاسی نشان میدهد. در این روش ویژگیهای اجرایی کارکنان مورد ارزیابی قرار میگیرد. این روش به سادگی و در کمترین زمان قابل اجراست و بازخورد کارکنان را به سرعت ارائه میدهد؛ البته این روش نیز همانند روش چک لیست برروی خصوصیات فردی متمرکز است و به عملکرد توجه کمی دارد.
روش چک لیست
براساس این روش، مسئولیتهای کارکنان در یک لیست جمعآوری شده و کیفیت اجرای آن توسط ارزیاب کنترل میشود. ارزیابی این روش محرمانه انجام میشود و روند اجرای آن ساده است. متاسفانه روش چک لیست رفتاری، نیازمند هزینه و انرژی بسیاری است و بیشتر برروی خصوصیات فردی متمرکز است و توجه کمتری به عملکرد فرد دارد.
همانطور که گفته شد هر شغلی دارای مسئولیتهای مشخصی است که باید به درستی انجام شود. ارزیابی عملکرد و روشهای مربوط به آن، میتواند در موفقیت یک فرد و مسیر شغلی آن بسیار موثر باشد. ما در این مقاله از اچ آر سرویس سعی کردیم به اهمیت ارزیابی عملکرد و روشهای آن اشاره کنیم تا انگیزه پیشرفت در سایرین نیز تقویت گردد.