آیا تا به حال از خودتان پرسیدهاید که مشاوره منابع انسانی چیست؟ چرا سازمانها به استخدام مشاور منابع انسانی روی آوردهاند؟ اصلا چرا تیم منابع انسانی در هر شرکت و کسب و کار باید وجود داشته باشد؟
به طور کلی، هدف از وجود مدیر و مشاور منابع انسانی این است که هر کسب و کار و سازمانی بتواند از طریق کارمندانش به موفقیت برسد. همانطور که میدانید نیروی انسانی اهمیت فوق العاده زیادی در رشد و توسعه سازمانها دارد.
از این رو، کار مدیران بخش منابع انسانی تا حد زیادی نسبت به گذشته سختتر خواهد بود. چرا که آنها موظفاند برای مدیریت و حفظ پرسنل، در تمامی فرآیندهای جذب، استخدام، ارزیابی عملکرد کارکنان، سیستم پاداش و دستمزد، فراهم آوردن محیط کاری سالم و پویا و همچنین آموزش کارکنان، تلاش فراوانی انجام دهند.
در واقع یک مدیر منابع انسانی موظف است اصول کلی و خط مشی مربوط به منابع انسانی را به خوبی طراحی و عملیاتی کند و برای موفقیت در این مسیر پر فراز و نشیب، استفاده از مشاور منابع انسانی بسیار لازم است. در ادامه خواهیم گفت که مشاور منابع انسانی چه وظایف و کارکردهایی دارد. تا انتها همراه اچ آر سرویس باشد.
ضرورت استفاده از مشاوره منابع انسانی برای سازمانها
شواهد و تجارب نشان داده مدیران یک شرکت یا سازمان در برخورد با مسائل مربوط به منابع انسانی، علیرغم اینکه دارای دانش و تجربه کافی هستند باز هم دست به اقدامات خودجوش میزنند. اشکال این تک رویها این است که سلیقه ای بوده و با هم همخوانی ندارند و در نهایت منجر به نابودی فرهنگ سازمانی خواهند شد.
از سویی دیگر، با اعمال نظرات شخصی از سمت هر یک از مدیران، به جای شکل گیری یک فرهنگ واحد، خرده فرهنگهای مختلفی بوجود میآیند که باعث کلافگی و سردرگمی کارکنان خواهند شد. جدای از این قضیه، مدیران منابع انسانی به دلیل گستردگی وظایف و درگیری شدید با فعالیتهای روزانه شغلی، زمانی برای طراحی روشهای کارآمد جهت توسعه فردی و شغلی کارمندان خود ندارند.
در همه موارد بالا، استفاده از مشاوره منابع انسانی و اختصاص یک جایگاه شغلی، ویژه مشاور منابع انسانی تا حد بسیار زیادی میتواند از تعارضات، مشکلات و بی برنامگیهای متعدد در سازمان جلوگیری کند.
مشاوره منابع انسانی چگونه به کسب و کارها کمک میکند؟
همانطور که میدانید، در گذشته سرمایههای مالی و داراییهای مادی، مهمترین منابع یک سازمان محسوب میشدند. اما خوشبختانه امروزه مدیران دریافتهاند منابع انسانی و نیروی کار، ارزشمندترین سرمایههای سازمانشان به شمار میآیند که برای حفظ و نگهداشت این دارایی ارزشمند باید برنامهها و طرحهایی منجسم داشته باشند.
در واقع، شناخت اهمیت منابع انسانی به تدریج باعث شد تا مدیران و رهبران برای داشتن یک برنامه هدفمند و طراحی استراتژی مناسب منابع انسانی سازمان خود، تصمیم به بهره گیری از مشاوران منابع انسانی بگیرند. مشاور منابع انسانی، در موارد زیر به یک کسب و کار، تیم، سازمان و یا شرکت کمک میکند:
- بهبود سیستم پاداش دهی
- مناسب سازی و ارتقاء سیستم دستمزد و حقوق
- حل اختلافات موجود در روابط افراد سازمان
- رفع نواقص موجود در قراردادهای کاری
- استفاده از ساز و کار انتقادات و پیشنهادات
- آماده کردن فرایند تجزیه و تحلیل شغل
- آموزش مسائل مورد نیاز کارکنان مانند مهارتهای نرم
- ارزیابی افراد در زمان مصاحبههای شغلی
- شرح بهتر وظایف شغلی و جلوگیری از ابهام در نقشهای شغلی
- ایجاد بسترهای حمایتی همچون بیمه تأمین اجتماعی
مشاور منابع انسانی چه کسی است؟
به طور خلاصه باید بگوییم مشاور منابع انسانی فردی است که در رفع یا حل معضلات و چالشهای مربوط به منابع انسانی هر سازمان یا کسب و کار از تخصص و دانش کافی برخوردار است. این فرد در قسمت های مختلفی همچون بهبود عملکرد کارکنان، آموزش کارکنان، ارزیابی عملکرد، کشف استعدادها و مدیریت دستمزد و پاداش، به انجام وظیفه میپردازد.
به طور کلی مشاوران منابع انسانی، بر سرمایههای انسانی سازمان خود نظارت دارند و دائما در حال مطالعه و پیاده سازی فرایندهایی هستند که در نهایت منجر به بهبود عملکرد کارمندان، افزایش رضایت شغلی پرسنل و پیشرفت سازمان خواهد شد.
آنها برای دستیابی به اهداف گفته شده، از روشهای مبتکرانهای همچون شناخت معضلات اخلاقی (تبعیض جنسیستی، نژادی، آزار روانی کارمندان و…)، راه اندازی جلسات آموزشی و تفریحی، تعیین پاداشهای انگیزه بخش و پیدا کردن نواقص موجود در سیاست داخلی سازمان، بهره میگیرند.
مشاوران منابع انسانی موفق چه ویژگیهایی دارند؟
مشاوره منابع انسانی، بخشی حساس و بسیار تأثیرگذار به شمار میآید. تا آنجا که آینده یک کسب و کار و موفقیت آن تا حد زیادی به تصمیمات این فرد بستگی دارد. از این رو، مشاور منابع انسانی باید از مهارتهای مشاورهای و مدیریتی لازم برخوردار باشد. در ادامه به مهمترین مهارتهایی که یک مشاور منابع انسانی برای موفق شدن نیاز دارد، اشاره میکنیم.
مهارت مدیریت اجرایی
یک مشاور منابع انسانی، باید بتواند ایدههایی عملی و قابل اجرا به منظور بهبود کارایی سازمان ارائه دهد، سیستم منابع انسانی را ارتقاء دهد و به توسعه شغلی کارمندان و بهبود عملکرد آنان کمک کند.
مهارت ارتباط مؤثر
یکی از مهمترین ویژگیهای یک مشاور منابع انسانی موفق، مهارت در برقراری ارتباط است. او روزانه با افراد بسیار زیادی سر و کار دارد و اگر نتواند به خوبی با کارمندان، مشتران و مدیران سازمان ارتباط قرار کند؛ در نهایت قادر نیست نگرانیها، مشکلات، نواقص موجود، خواستهها و نیازهای پرسنل سازمان را بشناسد.
علاوه بر این مورد، او باید بتواند از طریق ارتباطهای رو در رو و مداوم، تیپ شخصیتی افراد را به درستی تشخیص دهد و از مهارت ارتباطی خود برای جذب و استخدام افراد مناسب نیز استفاده کند.
مهارت مدیریت بحران
از برجستهترین ویژگیهای مشاوران منابع انسانی، میتوان به برخورداری از توانمندی و مهارت مدیریت بحران در هنگام رویارویی با شرایط بحرانی اشاره کرد. مشاوران به خوبی آموختهاند که در زمان بروز بحرانهای مختلف، چگونه ضمن استفاده از توانایی حل مسأله، آرامش خود را حفظ نموده، مشکل اصلی را تشخیص دهند و راه حلی کارآمد برای رفع آن ارائه کنند.
مهارت مدیریت زمان
یک مشاور منابع انسانی به دلیل گستردگی ارتباطات و وسعت وظایف، به مهارت مدیریت زمان و همچنین برنامه ریزی جهت اتمام مسئولیتها و ایجاد نظم در سازمان؛ بسیار نیازمند است.
مهارت حل مسأله
شناخت نگرانیها، نیازها، خواستهها و مشکلات کارمندان، امری مستمر و طولانی مدت است. اما ایجاد انگیزه در کارکنان و تلاش در جهت حل مسائل آنان، بسیار مهمتر از شناخت دغدغهها و مسائل موجود میباشد. از این رو، مشاوری توانمند محسوب میشود که به درستی و با خلاقیت، مسائل موجود در سازمان را یک به یک حل کند.
مهارتهای ارزیابی و کشف استعدادها
مشاوران باید بتوانند با ارزیابی صحیح افراد در بدو ورود به سازمان، بهترین و مستعدترین گزینه را برای استخدام انتخاب نموده و از طرفی نسبت به کشف استعدادهای کارمندان نیز گام بردارند. به عبارت دیگر، طی کردن مسیر شغلی و توسعه فردی از سوی کارکنان، با راهنمایی دقیق مشاوران بسیار هموارتر خواهد بود.
مهارت در آموزش توسعه فردی
یکی از مهمترین و ضروریترین ارکان پیشرفت تیمها و سازمانها، آموزش کارمندان میباشد. مشاور منابع انسانی موظف است نقاطی که تمام پرسنل سازمان اعم از مدیران ردههای مختلف و کارمندان، نیاز به آموزش دارند را شناسایی کرده و سپس طرح و برنامهای منجسم جهت ارتقاء دانش و مهارتهای پرسنل، ارائه نماید.
به این منظور، مشاور میتواند یا خودش نسبت به آموزش پرسنل اقدام نماید و یا از متخصصین حوزههای مختلف برای تحقق این امر دعوت به عمل آورد.
نکات مهم در انتخاب یک مشاوره منابع انسانی مطلوب
برای آن که بتوان در امر انتخاب مشاور منابع انسانی موفق عملکرد، علاوهبر آن که باید به ویژگیهای موفق یک مشاور منابع انسانی دقت کرد، باید برخی موارد مهم دیگر را مدنظر قرار داد.
سابقهکار
یکی از مهمترین موارد در انتخاب یک مشاور منابع انسانی مناسب، دقت به تجربه و سابقهکار آن است. در امر مشاوره منابع انسانی، تجربهکاری به اندازه مهارت و تسلط فرد بر موضوع اهمیت دارد. مشاورین اچ آر سرویس در زمینه منابع انسانی، با دارا بودن سابقهای درخشان در این امر مهم میتوانند انتخابی مطلوب و مناسب باشند.
تخصص کافی
یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در انجام این مهم توجه به تخصص مشاور در عملیات منابع انسانی است. یک مشاور زبده باید بهترین رویهها را پیش بگیرید و از برترین روشها برای انجام خدمات مشاورهای مطلوب استفاده کنند. در برخی موارد بهدلیل نبود تخصص کافی و انتخاب رویه و روشهای نادرست، مشاوره غلط سبب ایجاد بحران و چالش در سازمان شده است.
وجود مهارتهای مورد نیاز
به هنگام انتخاب مشاور باید به مهارتهای فرد دقت داشت. تحقیق، تحلیل و بررسی، پیشنیاز یک مشاوره مطلوب است؛ فرد مشاور برای انجام فرآیند مشاوره مطلوب باید تمامی این مهارتها را دارا باشد.
آشنایی با نرمافزارهای کاربردی
یکی از مواردی که ممکن است سازمانها به هنگام انتخاب مشاور منابع انسانی به آن دقت کافی نداشته باشند، آشنایی و تسلط فرد بر نرمافزارهای کاربردی است. در برخی موارد لازم است مشاور در مرحله تحقیق و بررسی به استفاده از نرمافزارهای کاربردی و نرمافزارهای مورد استفاده در سازمان نیاز داشته باشد؛ در این مرحله در صورت عدم آشنایی و تسلط فرد، امکان بروز چالش بسیار زیاد میشود.
بسیاری نکات دیگر برای انتخاب یک مشاور منابع انسانی مناسب وجود دارد که در این بخش تنها به مهمترین آنها اشاره شد.
وظایف مشاور منابع انسانی چیست؟
از نظر کارشناسان، اصلیترین وظیفه یک مشاور منابع انسانی، تلاش برای برقراری ارتباط سازنده میان اهداف استراتژیک شرکت با اقدامات عملیاتی مدیریت منابع انسانی است. بهطور معمول، اشخاصی که در زمینه مشاوره منابع انسانی فعالیت میکنند، کارها و برنامههای مختلفی را در شرکتهای مرتبط انجام دادهاند و با توجه به دانشی که دارند، برای مجموعه بسیار ارزشمند هستند. ارزیابی اوضاع داخلی شرکت، یکی از مهمترین وظایف یک مشاور منابع انسانی است؛ او باید پس از ارزیابی، یک گزارش کلی و جامع از شرایط شرکت را در اختیار مدیران قرار دهد. بهطور کلی وظایف مشاوران مالیاتی بسیار پیچیده و متنوع است و دارای سختیهای زیادی است؛ به طوریکه بیشتر افراد فعال در این حوزه، پس از یکی دو سال فعالیت، در همان ابتدای کار تصمیم به استعفا میگیرند، چراکه ترجیح میدهند در گروههای شغلی ثابت، مشغول به کار شوند. در ادامه به چند مورد از وظایف یک مشاور منابع انسانی اشاره خواهیم کرد:
- آسیب شناسی وضعیت موجود در سازمان های منابع انسانی
- بررسی عوامل محیطی مجموعه و ارائه پیشنهادات با هدف تعدیل نیروی کار
- پیشنهاد و برنامهریزی با هدف بهروزرسانی نظام جبران خدمات
- پیشنهاد و برنامهریزی برای بهروزرسانی شرح مشاغل تاثیرگذار
- ارزیابی و ارائه از فعالیتهای انجام شده در حوزه منابع انسانی و…
در پایان
در این مقاله از اچ آر سرویس توضیح دادیم که مشاوره منابع انسانی چیست و چرا باید جایگاهی ویژه برای آن در نظر گرفت؟ در واقع مشاوره منابع انسانی، نوعی استراتژی کارآمد به منظور شناسایی مشکلات سازمان در رابطه با منابع انسانی و همچنین رفع آنها، محسوب میشود.
همانطور که اشاره کردیم مشاوران منابع انسانی بایستی برای رسیدن به اهداف سازمانی، از مهارتها و توانمندیهای مختلفی بهره ببرند. به نظر شما یک مشاور منابع انسانی موفق چه ویژگیهایی دیگری را باید دارا باشد؟ نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.
فرم مشاوره منابع انسانی