بررسی اهمیت رفتار سازمانی در مدیریت

بررسی اهمیت رفتار سازمانی
1/5 - (1 امتیاز)

مطالعه و تحلیل رفتار سازمانی از آن جهت مهم است که می‌­توان به درک بهتری نسبت به رفتار افراد درون سازمان پی ­برد. توجه به رفتار سازمانی می­‌تواند در پیشرفت سازمان بسیار تاثیرگذار باشد. شرکت­‌ها و سازمان­‌ها همیشه روی افزایش عملکرد و درآمد کسب و کار خود تمرکز دارند و برای رسیدن به این هدف از روش‌ها و تکنیک‌­های مختلفی کمک می­‌گیرند. این اهداف و روش­‌های رسیدن به آن، در گرو رفتار سازمانی است. مدیریت یک سازمان با بهره‌­گیری از علم رفتار سازمانی می‌­تواند در تحقق اهداف، بهترین عملکرد را داشته باشد. موضوع مهمی که باید به آن پرداخت اهمیت رفتار سازمانی در مدیریت است. همراه اچ آر سرویس باشید.

مدیریت رفتاری سازمانی چیست؟

به فرآیندی که در آن به بررسی، تحلیل و ارزیابی رفتار اعضای یک سازمان، با استفاده از روش‌های علمی و اصولی پرداخته می‌شود مدیریت رفتار سازمانی گفته می‌شود. علم مدیریت رفتار سازمانی برای هماهنگ کردن رفتار یک تیم یا سازمان برای رسیدن به اهداف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت ویژگی‌های رفتار سازمانی، مزایای زیادی برای سازمان‌ها دارد، این مزایا عبارتند از:

  •  کارکنان و افراد سازمان را از اهداف سازمان آگاه نمود.
  • روابطی که در میان کارکنان شکل می‌گیرد را اصلاح کرد.
  •  برای تلاش بیشتر کارکنان انگیزه ایجاد نمود
  •  مدیریت رفتار سازمانی به اعضای یک سازمان آموزش می‌دهد که چگونه رفتار خود را در شرایط گوناگون کنترل کنند.
  • استفاده بهینه از منابع انسانی با مدیریت رفتار سازمانی امکان‌پذیر است
  • در پیش‌بینی درست از کارتان کمک شایانی می‌کند
  • طرز تفکر خود را با روش درست اصلاح کنید
  • چگونه بهترین ارتباط را با کارمندان خود داشته باشید
  • یادگیری این علم به شرکت‌ها در آموزش بازاریابی کمک می‌کند
  • درک شخصیت و فرهنگ‌های مختلف و پیدا کردن راهی منطقی برای حل این مشکلات

تاثیر استفاده از رفتار سازمانی در یک شرکت

مدیریت رفتار سازمانی از مهم‌ترین اصولی است که باید در یک سازمان رعایت شود تا سازمان را به اهداف مورد نظر برساند، ایجاد انگیزه در سازمان، ایجاد احساس صمیمیت در فضای کار و در میان اعضای یک سازمان، از مدیر گرفته تا کارمندان، توسعه فردی، اصلاح افکار و رفتارهای کارمندان با اعمال مدیریت رفتار سازمان به وجود می‌آید.

حال به بررسی سه مورد از اثرات غیر مستقیم رفتار سازمانی می‌پردازیم.

مدیریت زمان

با شناخت کارکنان از اهداف سازمان، برای دستیابی به این اهداف نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است. با برنامه‌ریزی مراحل مختلف عملکرد و مشخص نمودن یک بازه زمانی مرحله به مرحله به پیشرفت کاری مورد نظر دست می‌یابند.

برای این کار مدیر وظایف را میان بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند و متناسب با این وظایف بازه زمانی برای تحویل را مشخص می‌کنند. همچنین یک مدیر توانا علاوه بر مدیریت زمان، برنامه‌های او مطابق با روش‌های اصولی و استانداردهای کسب‌وکار طراحی شده است.

توسعه حرفه‌ای

با شناخت رفتارهای مختلف کارمندان و ریشه‌یابی علل رفتارهای منفی آن‌ها این امکان برای مدیر به وجود می‌آید که با جهت‌دهی در رفتار و افکار آنان در جهتی صحیح، رفتاری حرفه‌ای و سازمانی را ایجاد کند. در یک سازمان جایگاه هر فرد مشخص بوده و قوانین و مقررات برای همه یکسان است به علاوه رفتار کارمندان و مشتریان در چارچوبی خاص شکل می‌گیرد.

تاثیر استفاده از رفتار سازمانی

ارتباط میان کارمندان و مدیران

برای شناخت یک مدیر از افکار و شخصیت‌های کارکنان، باید با آن‌ها در ارتباط باشد، صحبت کند و نحوه برخورد با مشتریان و دیگر کارکنان را زیر نظر بگیرد. این ارتباط باعث آگاهی مدیر از نقاط ضعف شده و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

همچنین این ارتباط حس ارزشمندی و اینکه در سرنوشت شرکت اثرگذار هستند را پیدا می‌کنند. این حس ارزشمندی باعث ایحاد انگیزه و بالا رفتن اعتماد به نفس در کارمندان شده و کیفیت کاری آن‌ها را بالا می‌برد.

اهمیت رفتار سازمانی

دلایل اهمیت رفتار سازمانی شامل موارد زیر است.

  • رفتار سازمانی سبب به وجود آمدن درک بهتری از سازمان و کارکنان می­‌شود.
  • رفتار سازمانی سبب ایجاد و افزایش انگیزه در کارمندان می­‌شود.
  • رفتار سازمانی در بهبود روابط موثر است.
  • رفتار کارکنان را می­‌توان با کمک رفتار سازمانی پیش‌بینی و کنترل کرد.
  • رفتار سازمانی میزان اثربخشی تصمیمات مدیریت در سازمان را بیشتر می­‌کند.

اهمیت رفتار سازمانی در مدیریت

مدیریت یک سازمان باید به رفتار سازمانی توجه‌ی بسیار ویژه و دقیق داشته باشد. مدیر به عنوان شخص اول یک سازمان باید کنترل کامل بر کارکنان و روابط آنان با یکدیگر داشته باشد. دلایل اهمیت رفتار سازمانی در مدیریت را می‌­توان به چند بخش مختلف تقسیم کرد. این بخش­‌ها شامل: ایجاد انگیزه در کارکنان، بهبود روابط کارکنان، پیش‌بینی رفتار کارکنان و استخدام آن‌ها  هستند.

ایجاد انگیزه در کارکنان

مسلما ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان می‌­تواند کارایی و عملکرد افراد را تا سطح قابل قبولی افزایش دهد. ایجاد این انگیزه بر عهده مدیر مجموعه است. اهمیت رفتار سازمانی در این موضوع از آن جهت است که افراد از لحاظ اخلاق و رفتار بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. مدیر یک سازمان باید به طور کامل رفتار سازمانی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا بتواند با توجه به اخلاقیات و روحیات افراد برای ایجاد و تقویت انگیزه در کارکنان سازمان تلاش کند.

رفتار سازمانی

بهبود روابط کارکنان

موضوع بعدی که سبب پررنگ شدن اهمیت رفتار سازمانی در مدیریت می‌­شود، بهبود روابط کارکنان است. رفتار سازمانی می‌­تواند به صورت عمقی و دقیق تمامی مشکلات و مسائل سازمان را مورد بررسی قرار دهد. مدیر با اطلاعات به‌دست آمده از این بررسی می‌­تواند روند پیشرفت این مسائل را برای آینده پیش بینی کرده و برنامه‌­ریزی­‌هایی برای کاهش تاثیرات منفی آن انجام دهد.

همچنین مدیریت قادر خواهد بود از عواقب مثبت و منفی رفتارهای خود با کارمندان آگاه شود. به طبع وجود روابط دوستانه و مثبت در بین کارکنان سبب افزایش کلی بهره­‌وری سازمان می­‌شود. بنابراین می‌­توان این ­گونه بیان کرد که رفتار سازمانی در بهبود روابط کارکنان و بررسی مشکلات به ­وجود آمده بین کارمندان، بسیار کارآمد عمل می‌کند.

بهبود روابط کارکنان با بهبود رفتار سازمانی

پیش بینی رفتار کارکنان

کنترل و پیش بینی رفتار کارکنان یکی از مهم‌­ترین مواردی است که مدیریت باید بر آن اشراف کامل داشته باشد. این امر به کمک رفتار سازمانی امکان پذیر است. البته به این نکته توجه داشته باشید که رسیدن به این هدف نه تنها آسان نیست بلکه بسیار پیچیده است. اما در صورت دست­یابی به آن می‌­توان میزان عملکرد و کارایی سازمان را تا حد زیادی افزایش داد. بنابراین یکی از مواردی که بهره­‌وری سازمان را بالا می‌برد، تمرکز بر روی پیش بینی و کنترل رفتار کارمندان است که تنها به وسیله رفتار سازمانی میسر می­‌شود.

استخدام کارکنان

یکی از مواردی که در آینده سازمان تاثیر مستقیم دارد و میزان اثربخشی آن بسیار زیاد است، استخدام کارکنان است. اهمیت رفتار سازمانی نیز در این موضوع نمایان است. هر چه دانش و اطلاعات مدیریت در زمینه‌­های مرتبط با رفتار سازمانی بیشتر باشد، به طبع در برخورد و جذب نیرو می‌­تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. استخدام نیرو باید با توجه به محیط کاری، شرایط کاری و وظایف باشد. برای موارد در رفتار سازمانی مبحث­‌های به خصوصی وجود دارد که باید نسبت به­ آن آگاهی کامل داشت. اهمیت رفتار سازمانی در استخدام نیروی کار توسط مدیریت از آن بابت است که مدیر باید بتواند شخصیت فرد را شناسایی کرده و آن را بر اساس پارامترهای معین شده به وسیله رفتار سازمانی استخدام کند.

اهمیت رفتار سارمانی در مدیریت

تاثیر رفتار سازمانی در مدیریت بهتر سازمان

رفتار سازمانی سبب می­‌شود هم مدیران سازمان و هم کارمندان، نسبت به اهداف سازمان درک درستی داشته باشند. این مطلب به این معناست که تا زمانی که کارمندان یا مدیران اهداف مشخص شده و مهم سازمان را ندانند و یا درک مطلوبی از آن نداشته باشند نمی‌­توانند در مسیر رسیدن به آن­ ها تلاش کنند.

به طبع این آگاهی از اهداف و تلاش در مسیر رسیدن در روابط مدیران با کارمندان، کارمندان با هم، همبستگی و انسجام کارکنان و مواردی از این قبیل تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین مدیریت با مطالعه رفتار سازمانی می­‌تواند به طرح برنامه­‌های بسیار بهتری برای آینده سازمان اقدام کند. به طور کلی اهمیت مطالعه و توجه به رفتار سازمانی باید تا جایی برای مدیریت و سازمان مهم باشد که تمامی اقدامات و برنامه­‌ها بر اساس آن انجام گیرد.

 

حتما بخوانید: سازمان چابک چیست؟

میزان اثر بخشی رفتار سازمانی

میزان اثربخشی رفتار سازمانی در تصمیم ­گیر­­ی­‌ها

پس از آن که با کمک رفتار سازمانی این امکان به وجود آمد که انتظارات مدیریت از کارکنان و دیگر افراد از یکدیگر مشخص شود، تیم یا گروهی یکدست به‌­وجود می‌­آید که تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیریت را به طور کامل اجرایی کنند. اهمیت و اثربخشی رفتار سازمانی در اینجا به طور کامل مشخص است. از طرفی تصمیم­ گیری‌های مدیریت تماما با توجه به رفتار سازمانی انجام می­‌شود و از طرف دیگر کارکنان این تصمیمات هوشمندانه را با دیدگاهی کامل نسبت به رفتار سازمانی اجرایی می­‌کنند.

مدیر یک سازمان به عنوان یکی از پایه‌­های اصلی سازمان باید نگاه ویژه­ای به رفتار سازمانی داشته باشد. همچنین باید نسبت به تاثیرات آن در سازمان به طور کامل آگاه باشد. در نبود این موارد هیچ­گاه نمی­‌توان رفتار سازمانی را در بین کارکنان و کارمندان یک سازمان پیاده سازی کرد؛ چرا که در راس امور یعنی مدیریت در شناخت و آگاهی‌­هایی لازم نسبت به رفتار سازمانی ضعف وجود دارد. بنابراین باید اینطور بیان کرد که به اهمیت رفتار سازمانی در مدیریت بیشتر از هیچ چیز دیگری باید توجه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.