در عصر حاضر به دلایل مختلفی اعم از نیازهای جدید مشتریان و کارکنان، بهرهمندی مناسب از قابلیتهای کارکنان، وجود رقابت جدید در بازار کار و موارد این چنینی سبب شده تا سازمانها نگاه ویژهای به کارآفرینی داشته باشند. کارآفرینی درون سازمانی میتواند تاثیرات مثبت و سازندهای برای سازمان ایجاد نماید. ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شود که منظور از کارآفرینی سازمانی چیست؟ در ادامه این بحث از اچ آر سرویس به این موضوع خواهیم پرداخت.
کارآفرینی سازمانی چیست؟
کارآفرینی سازمانی فرآیندی از کارآفرینی است که درون یک سازمان توسط یک فرد یا تیم شکل میگیرد که علاوهبر فعالیتهای نوآورانه موجب توسعه خدمات، فناوری، تولیدات، شیوه مدیریت و مواردی از این دست میشود. بهعنوان شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام را میتوان بدون وجود ابزار لایک و کامنت تصور کرد؟ وجود این قابلیت حاصل تلاش کارآفرینان سازمانی است. درواقع کارمندان درحالی که وظایف محول شده خود را در سازمان انجام میدهند میتوانند بهعنوان یک کارآفرین مستقل عمل کرده و دست به ابتکار عمل بزنند و خدمات، محصولات و فرآیندهای مختلفی را برای سازمان ایجاد کنند. برای انجام این مهم نیاز به خلاقیت خاص و ویژهای نیست و تنها باید شهامت ارائه طرح و ایده خود را داشت؛ البته با فرض ایجاد ارزش آفرینی برای سازمان و مشتریان باید انجام شود.
فواید کارآفرینی سازمانی
فواید کارآفرینی سازمانی را میتوان از دو بعد شخص کارآفرین و سازمان مورد بررسی قرار داد. کارآفرینی سازمانی برای هرکدام از این دو مورد فواید خاصی دارد. در برخی موارد فعالیتهایی که در سازمان انجام میشود بیشتر برای سازمان منفعت دارد و ممکن است برای شخص هیچ سودی نداشته باشد، اما کارآفرینی سازمانی برای هر دوطرف دارای منافع مهمی است. در ادامه به توضیح در خصوص این مورد میپردازیم.
فواید کارآفرینی سازمانی برای شخص کارآفرین
بسیاری از کارآفرینانی که برای فرد دیگری مشغول بکار هستند، اقدام به فراهمسازی مقدمات کارآفرینی کسبوکار خود میکنند. کارآفرین درون سازمان بودن این امکان را در اختیار فرد قرار میدهد تا ارتباطات، تجهیزات و منابع سازمان برای پیشبرد ایده خود بهرهمند شود. این مهم موجب میشود تا فرد علاوهبر انجام وظایف محول شده سازمان، اقدام به افزایش مهارت و دانش خود کند. هنگامی که شخص مشاهده کند مشارکتی سازنده و حائز اهمیت در سازمان دارد و میتواند تاثیرات مثبتی بر فعالیتها، فرآیندها، تولیدات و خدمات سازمان داشته باشد سبب افزایش اعتماد به نفس و رضایت شغلی میشود. با تمامی این موارد در برخی موارد مدیران سازمانها برنامه مشخصی برای کارآفرینی سازمانی ندارند و شخص کارآفرین حمایت نکنند.
فواید کارآفرینی سازمانی برای سازمان
همانطور که بیان شد کارآفرینی سازمانی برای شخص کارآفرین مزایای مهمی را به همراه دارد، اما آیا برای سازمان نیز منفعتی دارد؟ بهطبع جواب این سوال بله است، حتی در برخی موارد میتوان گفت بیشترین منفعتی که کارآفرینی سازمانی ایجاد میکند متوجه سازمان میشود. بهعنوان مثال تمامی فرآیندها و نوآوریهای صورت گرفته توسط کارآفرین به نام سازمان به ثبت میرسد. چنانچه ایدههای و طرحهای فرد یا تیم به موفقیت برسد منجر به ایجاد فرصتها و در برخی موارد محصولات جدید میشود. این مهم میتواند ترقی و پیشرفت سازمان را به همراه داشته باشد. همچنین میتواند سبب راهیابی سازمان به بازارهای جدید شده و رضایت مشتریان را جلب نماید. سازمانهایی که از کارآفرینان درون سازمانی حمایت میکنند، به مراتب نسبت به سازمانهایی که از این مهم غافل هستند، مستحکمتر و غنیتر میباشند. این سازمانها در جذب افراد مستعد و کارآمد و نگهداری از آنها بسیار موفقتر هستند. کارکنان این سازمانها به واسطه ایجاد شرایط رشد و کسب مهارت جدید با طرح ایدهها و ابتکارت مختلف، رضایت شغلی بیشتری دارند.
کسب مهارتهای کارآفرینی سازمانی
برای کسب مهارتهای کارآفرینی سازمانی موارد مختلفی را میتوان نام برد. برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است.
توسعه مهارتهای فردی
یکی از مهمترین عواملی که در ایجاد کارآفرینی سازمانی نقش موثری دارد، توسعه مناسب مهارتهای فردی است. این عمل باید در راستای فعالیتهای سازمانی و باهدف کسب مهارتهای کارآفرینی سازمانی انجام شود. کارآفرینان سازمانی باید در حل مشکلات و رفع چالشهای ایجاد شده تبحر داشته باشند. همچنین در ارائه طرحها و ایدههای خود شهامت به خرج دهند. کارمندان باید آموزشهای لازم در خصوص ارزیابی ریسک ایدههای مطرح شده را ببینند تا بروز آسیب و خسارتهای احتمالی جلوگیری کنند. باید به این نکته توجه کرد که هیچگاه تضمین قطعی برای به ثمر نشستن ابتکارات وجود ندارد و این امر نباید مانع از رسیدن به اهداف شود. باید از این منظر به موضوع نگاه کرد که هر شکست تجربهای تازه بوده که میتواند در رسیدن به هدف کمک شایانی کند. البته حمایت سازمان از کارآفرینی سازمانی حتی هنگام شکست نیز بسیار در روحیه و افزایش عزت نفس کارمندان تاثیر دارد و میتواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.
پرورش ایدهها
یکی دیگر از مهارتهای لازم کارآفرینی سازمانی پرورش ایدهها است. کارآفرینان سازمانی باید همیشه درپی ایجاد راههای جدید و بهتر برای انجام کارها باشند. در بسیاری از موارد فرصتها در شکل مشکلات و چالشها خود را نشان میدهند. یکی از اهداف اصلی کارآفرینی سازمانی رفع مشکلات و چالشها است. کارآفرینان میتوانند با ارائه راههای مناسب در هنگام بروز مشکلات، خود را در مرکز توجه قرار دهند. این امر میتواند سبب هموارسازی و رفع سختگیرهای مدیریت در طرحهای بعدی و ایدههای جدید شود. درواقع هنگامی کارمند بتوانند مشکلات ایجاد شده و حساس سازمان را به ارائه راهحلهای کاربردی برطرف سازد، در آینده میتواند به راحتی بر روی ایدههای جدید خود کار کند. برای دستیابی به این موارد ارزشمند با از تمامی خلاقیت و ابتکار خود استفاده کرده و سعی در پرورش ایدههای جدید بود، ایدههایی که با هدف پیشرفت و توسعه سازمان شکل گیرند.
همچنین میتوان برای انجام این مهم از متخصصین و افراد باتجربه و کارشناس در این زمینه کمک گرفت که پیشنهاد ما برقراری ارتباط و دریافت مشاوره از کارشناسان اچ آر سرویس است.
پشتکار قوی
ناامید هیچ جایگاهی ندارد و نباید هیچگاه از ایدههای خود ناامید شد. در برخی موارد افراد با اولین مواجه با شکست تمام امید خود را از دست میدهند و از ارائه طرحها و ایدههای جدید خود سرباز میزنند. عمل به این موارد بار منفی بسیاری را به همراه دارد. به هنگام ارائه طرح باید تمامی جوانب آن را به درستی سنجید و از نظرات و پیشنهادات اعضای تیم یا مدیریت غافل نشد.
باتوجه به موارد بیان شده میتوان این نتیجه مهم را کسب نمود که توجه و حمایت از کارآفرینی سازمانی نتایج مثبتی را برای سازمان و کارمند به همراه دارد.