تغییرات در حوزه فناوری سبب ایجاد تغییر در تمامی بخشهای زندگی انسانی شده است. این تغییرات تا حدی است که انسان امروزی نمیتواند زندگی مشابه انسان چند دهه قبل داشته باشد. شغل را میتوان یکی از مهمترین جنبههای این تغییر دانست. در گذشته افراد دارای زندگی پایداری بودند اما در حال حاضر به موجب پیشرفت تکنولوژی و فناوری باید در هر لحظه منتظر یک تغییر جدید بود. این موارد سبب توجه مدیران به مفهوم یادگیری سازمانی شده است. یادگیری سازمانی چیست؟ و چگونه باعث پیشرفت کسب وکار میشود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات باما همراه باشید.
یادگیری سازمانی چیست؟
یادگیری سازمانی عملیاتی بود که براساس آن سازمان درگذر زمان و با استفاده از تجارب خود و اطلاعات به دست آورده، اقدام به ایجاد دانش میکند که موجب پیشرفت سازمان میشود. این دانش ایجاد شده به دورن سازمان و بقیه کارکنان انتقال پیدا میکند. یادگیری سازمانی را میتوان یک نظریه موفق دانست. این نظریه مدیریتی، سازمان را پذیرای ایدههای نو و باز میکند. در این نظریه سازمان آموزش داده شده و یاد میگیرد با شرایط منطبق شود. این توسعه دانش و بینش تو میتواند بر رفتار تاثیر بالقوه داشته باشد. همچنین اینطور میتوان بیان کرد که آینده یک سازمان در گرو یادگیری سازمانی است و در صورتی که یک مجموعه شرایط لازم برای یادگیری سازمانی را خود ایجاد نکند، امکان پیشرفت از آن سازمان سلب میشود.
دلیل اهمیت یادگیری سازمانی چیست؟
دلایل بسیاری را میتوان برای لزوم استفاده از یادگیری سازمانی نام برد. یکی از مهمترین موارد که نشان دهنده اهمیت بالای یادگیری سازمانی است، رضایت شغلی کارکنان است. با انجام رضایت یادگیری سازمانی رضایت شغلی در بین کارکنان مجموعه افرایش مییابد. همچنین به واسطه یادگیری سازمانی میتوان بهرهوری، سود کسب وکار و کارایی سازمان را تا حد بسیاری افزایش داد. دلیل این افزایش یادگیری مستمر و بهرهمندی از تجارب و آموزشهای یادگرفته است. پیشرفت همگام رهبران سازمان از دیگر مواردی است که بر اهمیت یادگیری سازمان دلالت دارد. توسعه رهبران در تمام سطوح سازمان میتوان در پیشرفت کلی سازمان و افزایش بهرهوری مجموعه بسیار تاثیرگذار باشد و این مهم تنها به واسطه یادگیری سازمانی ایجاد میشود.
با فراگیری یادگیری سازمانی، به هنگام بروز تنش در بازار و ایجاد شرایط بحرانی میتوان عکس العملهای سریع، مفید و کارساز از خود نشان داد و اصلیترین دلیل اهمیت یادگیری سازمانی موضوع حفظ منابع و منافع در شرایط بحرانی بوده که از شکست مجموعه جلوگیری کرده و موجبات پیشرفت آن را نیز فراهم میکند.
چگونه میتوان یادگیری سازمانی را پیاده سازی کرد؟
رهبری تحول گرا
یک رهبر تحولگرا، سازمان را به گونهای طراحی میکند که فرایند یادگیری و بهبود توانمندیهای کارکنان به سهولت امکانپذیر باشد. چنین فردی در پی ورود اطلاعات جدید به سازمان است و فرصت رشد و پیشرفت را برای کارکنان و سازمان فراهم میکند. رفتار یک رهبر یا مدیر باید به گونهای باشد که افراد تمایل به یادگیری و پیشرفت داشته باشند؛ ایجاد انگیزه نیز در این روش میتوان تاثیرگذار باشد.
ایجاد یک چشم انداز مشترک
ایجاد حس تعهد در افراد و سازمان، از دیگر وظایفی است که یک مدیر موفق برعهده دارد. ترسیم تصویری مطلوب از آینده سازمان در ایجاد این حس موثر است. برای این کار میتوان جلسات تیمی متعددی را برگزار کرد.
افزایش همکاری و کار تیمی
تیم کاری نقش موثری در موفقیت یک سازمان دارد؛ چراکه اجتماع مهارت، تخصص و استعدادهای مختلف افراد و اشتراک گذاری ایدهها میتواند به موفقیتی بزرگ در سازمان بدل شود. به کمک گفتوگوی تیمی، کارکنان با نظرات و دانش یکدیگر آشنا شده و میتوانند به راحتی مشکلات یک سازمان را بررسی و حل کنند. همچنین در کار تیمی سرعت یادگیری و رشد فردی نیز بسیار بیشتر است؛ به همین دلیل یادگیری تیمی، پایه اصلی یادگیری سازمانی محسوب میشود.
ترویج فرهنگ یادگیری
فرهنگ یادگیری یکی از اصلیترین ابعادی است که باید در سازمان نهادینه شود. یک مدیر تحولگرا با ایجاد انگیزه، حمایت از یادگیری و خلق ایدههای نو، این موضوع مهم را فرهنگ سازی کرده و کارکنان را به یادگیری تشویق میکند. هرچه میزان رشد و یادگیری افراد بیشتر باشد، تعهد و دلسوری آنها در سازمان بیشتر خواهد بود.
بهرهمندی از تکنولوژی
بهرهمندی از تکنولوژی در ایجاد یادگیری سازمانی موثر است و سیستمهای اطلاعاتی نقش مهمی در عوامل زمینهای دارند. از همین رو استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند یکی از بهترین ایدهها برای تاثیر بر مدل ذهنی افراد باشد. البته در صورت استفاده از شبکههای اجتماعی باید تدابیر امنیتی مناسبی را درنظر گرفت.
محیط پویا
پویایی یک محیط، زمینه را برای رشد و پیشرفت افراد آماده میکند. هرچه فضای کار شاد، جذاب و پویاتر باشد، میزان علاقهمندی به یادگیری سازمانی بیشتر خواهد بود. خلاقیت مدیر در پویاسازی محیط بسیار موثر است.
نکات مهم در یادگیری سازمانی
موضوع یادگیری سازمانی مبحث بسیار گسترده و متنوعی است. در میان نکات مهمی وجود داشته که جنبه کلی دارد و در همه سازمانها و مجموعهها صادق است. توجه به این نکات مهم در بهبود فرآیند یادگیری سازمانی بسیار موثر است. یکی از مهمترین نکات در یادگیری سازمانی حفظ و انتقال دانش به درون سازمان است. در برخی موارد ممکن است دانش به دست آمده از تجربیات و اطلاعات جمع آوری شده به درستی در سازمان حفظ نشده و به دنبال آن به سایر کارکنان منتقل نشود. باید از این موضوع اطمینان کامل کسب کرد که عملیات یادگیری سازمانی به درستی توسط رهبران و مدیران حفظ شده و کارکنان درون سازمان منتقل شده است. نکته مهم بعدی توجه به حفظ دانش توسط کارکنان و عدم انتقال آن است.
باید از بروز این چالش جلوگیری کرد، چراکه فرد میتواند این دانش حفظ شده و انتقال داده نشده خود را همراه خود از مجموعه به بیرون ببرد. دانش باید درون سازمان نگه داشته شده و با دیگران به اشتراک گذاشته شود. یادگیری سازمانی باید در جهت منافع تیم، سازمان و کارکنان باشد.
در نهایت باید گفت که یک شرکت به کمک یادگیری سازمانی میتواند میزان بهره وری، رقابت و سودآوری خود را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد و از این طریق زمینه رشد و پیشرفت افراد و سازمان را ایجاد کند. شما میتوانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه از سایر مطالب موجود در وبسایت اچ ار سرویس استفاده کنید.