یادگیری سازمانی چیست و چگونه باعث پیشرفت کسب وکار می‌شود؟

یادگیری سازمانی چیست و چگونه باعث پیشرفت کسب وکار می‌شود؟

تغییرات در حوزه فناوری سبب ایجاد تغییر در تمامی بخش­‌های زندگی انسانی شده است. این تغییرات تا حدی است که انسان امروزی نمی­تواند زندگی مشابه انسان چند دهه قبل داشته باشد. شغل را می­توان یکی از مهم­‌ترین جنبه­‌های این تغییر دانست. در گذشته افراد دارای زندگی پایداری بودند اما در حال حاضر به موجب پیشرفت تکنولوژی و فناوری باید در هر لحظه منتظر یک تغییر جدید بود. این موارد سبب توجه مدیران به مفهوم یادگیری سازمانی شده­ است. یادگیری سازمانی چیست؟ و چگونه باعث پیشرفت کسب وکار می­شود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات باما همراه باشید.

یادگیری سازمانی چیست؟

یادگیری سازمانی عملیاتی بود که براساس آن سازمان درگذر زمان و با استفاده از تجارب خود و اطلاعات به دست آورده، اقدام به ایجاد دانش می­کند که موجب پیشرفت سازمان می­‌شود. این دانش ایجاد شده به دورن سازمان و بقیه کارکنان انتقال پیدا می­کند. یادگیری سازمانی را می‌توان یک نظریه موفق دانست. این نظریه مدیریتی، سازمان را پذیرای ایده‌های نو و باز می‌کند. در این نظریه سازمان آموزش داده شده و یاد می‌گیرد با شرایط منطبق شود. این توسعه دانش و بینش تو می‌تواند بر رفتار تاثیر بالقوه داشته باشد. هم‌چنین این‌طور می‌توان بیان کرد که آینده یک سازمان در گرو یادگیری سازمانی است و در صورتی که یک مجموعه شرایط لازم برای یادگیری سازمانی را خود ایجاد نکند، امکان پیشرفت از آن سازمان سلب می‌شود.

 

دلیل اهمیت یادگیری سازمانی چیست؟

دلایل بسیاری را می‌توان برای لزوم استفاده از یادگیری سازمانی نام برد. یکی از مهم‌ترین موارد که نشان دهنده اهمیت بالای یادگیری سازمانی است، رضایت شغلی کارکنان است. با انجام رضایت یادگیری سازمانی رضایت شغلی در بین کارکنان مجموعه افرایش می‌یابد. هم‌چنین به واسطه یادگیری سازمانی می‌توان بهره‌وری، سود کسب وکار و کارایی سازمان را تا حد بسیاری افزایش داد. دلیل این افزایش یادگیری مستمر و بهره‌مندی از تجارب و آموزش‌های یادگرفته است. پیشرفت همگام رهبران سازمان از دیگر مواردی است که بر اهمیت یادگیری سازمان دلالت دارد. توسعه رهبران در تمام سطوح سازمان می‌توان در پیشرفت کلی سازمان و افزایش بهره‌وری مجموعه بسیار تاثیرگذار باشد و این مهم تنها به واسطه یادگیری سازمانی ایجاد می‌شود.

با فراگیری یادگیری سازمانی، به هنگام بروز تنش در بازار و ایجاد شرایط بحرانی می‌توان عکس العمل‌های سریع، مفید و کارساز از خود نشان داد و اصلی‌ترین دلیل اهمیت یادگیری سازمانی موضوع حفظ منابع و منافع در شرایط بحرانی بوده که از شکست مجموعه جلوگیری کرده و موجبات پیشرفت آن را نیز فراهم می‌کند.

دلایل اهمیت یادگیری سازمانی

چگونه می­توان یادگیری سازمانی را پیاده سازی کرد؟

رهبری تحول گرا

یک رهبر تحول­گرا، سازمان را به ­گونه‌­ای طراحی می­کند که فرایند یادگیری و بهبود توانمندی­‌های کارکنان به­ سهولت امکان‌­پذیر باشد. چنین فردی در پی ورود اطلاعات جدید به سازمان است و فرصت رشد و پیشرفت را برای کارکنان و سازمان فراهم می­کند. رفتار یک رهبر یا مدیر باید به­ گونه­‌ای باشد که افراد تمایل به یادگیری و پیشرفت داشته باشند؛ ایجاد انگیزه نیز در این روش می­توان تاثیرگذار باشد.

ایجاد یک چشم ­انداز مشترک

ایجاد حس تعهد در افراد و سازمان، از دیگر وظایفی است که یک مدیر موفق برعهده دارد. ترسیم تصویری مطلوب از آینده سازمان در ایجاد این حس موثر است. برای این کار می­توان جلسات تیمی متعددی را برگزار کرد.

 

افزایش همکاری و کار تیمی

تیم کاری نقش موثری در موفقیت یک سازمان دارد؛ چراکه اجتماع مهارت، تخصص و استعدادهای مختلف افراد و اشتراک­ گذاری ایده‌­ها می­تواند به موفقیتی بزرگ در سازمان بدل شود. به کمک گفت­وگوی تیمی، کارکنان با نظرات و دانش یکدیگر آشنا شده و می­توانند به راحتی مشکلات یک سازمان را بررسی و حل کنند. همچنین در کار تیمی سرعت یادگیری و رشد فردی نیز بسیار بیشتر است؛ به همین دلیل یادگیری تیمی، پایه اصلی یادگیری سازمانی محسوب می­شود.

ترویج فرهنگ یادگیری

فرهنگ یادگیری یکی از اصلی­ترین ابعادی است که باید در سازمان نهادینه شود. یک مدیر تحول­گرا با ایجاد انگیزه، حمایت از یادگیری و خلق ایده­‌های نو، این موضوع مهم را فرهنگ­ سازی کرده و کارکنان را به یادگیری تشویق می­کند. هرچه میزان رشد و یادگیری افراد بیشتر باشد، تعهد و دلسوری آن­ها در سازمان بیشتر خواهد بود.

یادگیری سازمانی چیست

بهره‌­مندی از تکنولوژی

بهره‌­مندی از تکنولوژی در ایجاد یادگیری سازمانی موثر است و سیستم­‌های اطلاعاتی نقش مهمی در عوامل زمینه‌­ای دارند. از همین­ رو استفاده از شبکه‌­های اجتماعی می­تواند یکی از بهترین ایده­‌ها برای تاثیر بر مدل ذهنی افراد باشد. البته در صورت استفاده از شبکه‌­های اجتماعی باید تدابیر امنیتی مناسبی را درنظر گرفت.

محیط پویا

پویایی یک محیط، زمینه را برای رشد و پیشرفت افراد آماده می­کند. هرچه فضای کار شاد، جذاب و پویاتر باشد، میزان علاقه­‌مندی به یادگیری سازمانی بیشتر خواهد بود. خلاقیت مدیر در پویاسازی محیط بسیار موثر است.

نکات مهم در یادگیری سازمانی

موضوع یادگیری سازمانی مبحث بسیار گسترده و متنوعی است. در میان نکات مهمی وجود داشته که جنبه کلی دارد و در همه سازمان‌ها و مجموعه‌ها صادق است. توجه به این نکات مهم در بهبود فرآیند یادگیری سازمانی بسیار موثر است. یکی از مهم‌ترین نکات در یادگیری سازمانی حفظ و انتقال دانش به درون سازمان است. در برخی موارد ممکن است دانش به دست آمده از تجربیات و اطلاعات جمع آوری شده به درستی در سازمان حفظ نشده و به دنبال آن به سایر کارکنان منتقل نشود. باید از این موضوع اطمینان کامل کسب کرد که عملیات یادگیری سازمانی به درستی توسط رهبران و مدیران حفظ شده و کارکنان درون سازمان منتقل شده است. نکته مهم بعدی توجه به حفظ دانش توسط کارکنان و عدم انتقال آن است.

باید از بروز این چالش جلوگیری کرد، چراکه فرد می‌تواند این دانش حفظ شده و انتقال داده نشده خود را همراه خود از مجموعه به بیرون ببرد. دانش باید درون سازمان نگه داشته شده و با دیگران به اشتراک گذاشته شود. یادگیری سازمانی باید در جهت منافع تیم، سازمان و کارکنان باشد.

در نهایت باید گفت که یک شرکت به کمک یادگیری سازمانی می­تواند میزان بهره ­وری، رقابت و سودآوری خود را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد و از این طریق زمینه رشد و پیشرفت افراد و سازمان را ایجاد کند. شما می­توانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه از سایر مطالب موجود در وب­سایت اچ ار سرویس استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.